Doelgroepen bereiken met merkbeloftes
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juni 2015 

Moeilijke doelgroepen bereiken met merkbeloftes

Op uitnodiging van Natalie Anceaux was ik op donderdag 28 mei in het Carlton Ambassador Hotel in Den Haag voor een training Merkbelofte. In een prachtige zaal met marketing managers, sales directors en zelfstandigen uit diverse sectoren bracht Natalie een ode aan de authentieke marketeer en de kansen voor bedrijven op het gebied van merkbeloftes.

Wat is een merkbelofte?

Een merkbelofte is waar het bedrijf voor staat voor de consument. Althans, dat is volgens de ‘marketeer’. Natalie beschrijft een merkbelofte als volgt: ‘‘De identiteit van een merk dat tot leven wordt gebracht door klanten, medewerkers, functionaliteiten, teksten en beeld. Dit wordt direct doorvertaald naar alle kanalen en campagnes.‘’

Een merkbelofte is tegenwoordig nog belangrijker geworden door de groei van online. Je kunt hierdoor je bedrijf écht een gezicht geven en in plaats van onpersoonlijk weer persoonlijk zijn.

Bedrijven zijn niet anoniem maar hebben een gezicht

Een mooie en juiste uitspraak van Natalie. Veel bedrijven schuilen immers nog achter vage ‘over ons’ pagina’s en prediken rare termen op de website als ‘betrouwbaar, voordelig en resultaatgericht’. Wat zegt dat nu werkelijk over je bedrijf, je doelen en je visie? Niets!

Merkbelofe en merkbeleving

Coca Cola versus Pepsi

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen Pepsi qua smaak lekkerder vinden dan Coca-cola, die toch een veel grotere afzet behaald. Dit kom natuurlijk door een combinatie van merkbeleving en reclame die het bedrijf constant inzet. Coca-cola is in grote steden constant in het straatbeeld. Op ooghoogte, om je direct te bereiken. Al deze prikkels zorgen er, samen met de ‘share happiness’ boodschap van het bedrijf, voor dat je het bedrijf koopt. Jij wil immers ook onderdeel hiervan zijn en gelukkig in het leven staan.

Branding van Albert Heijn

Harry en de Albert Heijn

Naast de contentstrategie van Coolblue, die klanten aan het woord laten over geteste producten, is Harry van de Albert Heijn hét voorbeeld van een geslaagde contentstrategie. Jarenlang stond de Albert Heijn bekend als een dure supermarkt. Doordat de gewone Harry boegbeeld werd van de Albert Heijn kon iedereen zich identificeren met Harry en de supermarktketen.

Harry is een normale man, vol humor en praat met passie over de Albert Heijn. Zo zijn wij ook allemaal, althans… zo zien wij onszelf ook. Zo konden de bouwvakker én de advocaat stiekem om de reclames lachen en kwam het merk Albert Heijn positiever bekend te staan.

Reclames moeten de juiste emotie oproepen

Elk bedrijf maakt reclame, hoe groot of klein het marketingbudget ook is. Of je bedrijf nu enkel reclame maakt via het dorpskatern of reclames op NPO, de reclame moet de juiste emotie oproepen voor de juiste doelgroep. Nike is hierin het juiste voorbeeld. Zij brengen de diverse emoties goed bij elkaar in de slogan ´Just do it!´ en laten alle topsporters, de sporters die niet kunnen sporten, mensen met een gezonde levensstijl en zelfs mensen met een ongezonde levensstijl geloven in het merk.

Door de reclames en de sterke emoties die hierin goed tot zijn uiting worden gebracht krijg je zin om gezond te leven en direct de sportschoenen aan te trekken. De kracht van deze reclames en slogan is zelfs zo sterk dat enkel het kopen en aantrekken van deze sportschoenen velen al het gevoel geven dat ze direct de marathon kunnen lopen. Je draagt immers van die hippe Nike´s!

Nike Just do it Reclame

Een merkbelofte moet passen bij het merk

Wat beloof je aan je ‘doelgroep’? Snelle levering, groene producten of misschien wel betrouwbare diensten. Deze merkbelofte moet passen bij je merk én bij je doelgroep. Vaak stellen bedrijven een missie en visie op aan de hand van de interne kennis van het bedrijf. Wij zijn goed in het leveren van voordelige verpakkingen binnen 24 uur.

Hartstikke goed, maar als blijkt dat je ‘doelgroep’ steeds meer bezig is met het wel en wee van de wereld zal voor hen een verantwoorde verpakking meer tot de verbeelding spreken. Denk vanuit je klant en niet vanuit je bedrijf, en dat is waar het vaak mis gaat bij bedrijven.

Het denken vanuit de klant is vaak ook een valkuil voor veel andere bedrijven, wellicht ook wel voor een groot gedeelte van hen die dit artikel lezen. Wie is je klant en waarom zouden ze jouw product kopen? Wat is de essentie van jouw onderneming? Met een duidelijke contentstrategie en een beschreven merkbelofte die leeft binnen de gehele interne organisatie kun je deze essentie in ieder geval veel duidelijker overbrengen. Denk daar maar eens rustig over na!

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen