arrow_drop_up arrow_drop_down
24 maart 2015 

Is authenticiteit de sleutel van marketing?

De mogelijkheden van online marketing zijn legio te noemen. Webinar, sociale media, de vertrouwde nieuwsbrief, blog en zo voort. Wil je aan alles mee blijven doen, dan heb je er een dagtaak bij. De vraag is of dat wel nodig is?

De eerste marketingcampagne

eerste marketingcampagne NederlandDe eerste grote marktgerichte campagne in Nederland dateert uit 1888. Op 2 mei 1986 opende Stoom-Brood-Beschuitfabriek ‘De Ruyter’ haar deuren, met vier producten: brood, beschuit, honing en Langetjes. Zoals gebruikelijk in die tijd, werden de producten los verkocht. Tot 1888; de beschuit werd niet langer los verkocht, maar tien stuks verpakt in een blik. In 1902 werd de naam gewijzigd in Verkade en een nieuw product op de markt gebracht: waxinelichtjes. In 1903 verraste Verkade vriend en vijand met een grootse consumentenactie: de Verzamelalbums. In totaal zijn er meer dan twee miljoen albums verkocht en meer dan dertig miljoen plaatjes. Pas in 2006, meer dan honderd jaar later, kwam Verkade met een nieuwe actie: ‘De meisjes van Verkade’.

Verkade was niet het enige bedrijf dat zich op een nieuwe manier positioneerde op de markt. Een ander voorbeeld daarvan is Coca Cola. Waarbij niet geheel uit te sluiten is dat zij de marketingcampagne gekopieerd hebben van Verkade. Coca Cola is weliswaar opgericht in 1886, maar het beroemde flesje pas in 1915.

Van slimme strategie naar vakgebied

Philip Korter (1931) wordt gezien als de belangrijkste grondlegger voor het vakgebied Marketing. Opvallend daarbij is dat hij een achtergrond heeft in economie, wiskunde en gedragswetenschap. Zijn vier P’s (promotie, plaats, product, prijs) worden nog steeds toegepast.

De vraag die gesteld kan worden is, in hoeverre heeft Philip zich eerst verdiept in Coca Cola en Verkade? Waarschijnlijk niet. Bestuderen we zijn ‘Principles of Marketing’ dan mag dit gezien worden als een krachtig instrument, een krachtige methode. Toch mist het voor ons gevoel een element, de pathos van Aristoteles. Zonder er iets te kort aan te willen doen: Philip Korter richtte zich op het ‘wat’, de rationele benadering

Zonder enige twijfel schuift dan Edward Bernays (1891-1995) naar voren. Een van de grondleggers van propaganda, nu bekend onder de naam Public Relations. Edward had maar één doel: manipulatie van het onderbewustzijn. De mens laten verlangen naar een product of dienst terwijl zij het niet nodig hebben. Zijn meest bekende tactieken worden nog steeds toegepast: erotiseren van artikelen, verbinden van beroemdheden en producten, producten koppelen aan een imago.  Het moge duidelijk zijn dat Edward zich richtte op het ‘hoe’, de emotionele benadering

Wat + hoe + authenticiteit = Succes

Met de komst van internet veranderden ook vormen van marketing. Soms lijkt het alsof het nog maar om één ding gaat: cijfers. Hoeveel bezoekers, hoeveel kopers, hoelang blijven ze op de site, zijn het vrouwen of mannen, wat is de leeftijd. In een oogwenk hebben we deze gegevens beschikbaar. Vraag blijft nog steeds of we dan weten wie er in werkelijkheid achter het cijfer schuil gaat. Is het wel een vrouw? Is het wel een man? Is dat wel te controleren?
Hebben cijfers dan geen enkel nut? Natuurlijk wel.

Het Amerikaanse Wayfair is daar een goed voorbeeld van. Uit de statistieken bleek dat de bezoekers hun site als oriëntatiemiddel zagen om vervolgens in een fysieke winkel het product te kopen. Met de ‘Get it near me’ campagne boden ze advertentieruimte aan hun concurrenten aan. Resultaat? Er werd nog steeds geen meubelstuk verkocht, maar met 75 dollarcent per klik stroomde het geld binnen …

Een ander voorbeeld is de spraakmakende of misschien wel smaakgevende campagne van Burger King: The Whopper Sacrifice. Verwijder tien Facebook-vrienden en je ontvangt een tegoedbon voor één Whopper. Na tien dagen verwijderde Facebook de actie wegens ‘user privacy violation’.

Unieke marketingcampagne Burger King

Heeft Wayfair meer naar het ‘wat’ gekeken en Burger King meer naar het ‘hoe’, beide waren ze authentiek met hun campagne. Burger King mag dan gedwongen zijn om na tien dagen te stoppen, ze hadden wel in één klap nu naam neergezet.

Durf authentiek te zijn

Durf authentiek te zijn is ook durven inspelen op een latente behoefte van jouw doelgroep. Toen Albert Heijn de eerste kwam met de voetbalplaatsjes, stroomden de winkels vol. Consumenten die anders Albert Heyn meden als de pest, gingen er hun wekelijkse boodschappen doen. Waarom? Niet voor de producten.

Doe dat wat goed voelt voor jou. Als iedereen zegt dat blauw de juiste kleur is voor je website omdat het past bij je product of dienst en je gruwelt van blauw, ga desnoods voor zwart / wit, maar niet voor blauw.

Wat maakt jou en jouw onderneming uniek?

Over de schrijver
Consigliere: vertrouwenspersoon - steun en toeverlaat - regelt het voor je - rechterhand - klankbord - weet van de hoed en de rand - heeft kennis van praktijk en theorie - is dienstbaar - ... Voor ondernemers: Ambilicious kijkt samen met jou waar nu de schoen wringt: strategisch, organisatorisch, communicatie, logistiek en ... Voor schrijvers: Ambilicious zorgt voor de balans tussen taalkundig, technisch en plezier in het schrijven.
Reactie plaatsen