Het belang van een marketingmindset
19 mei 2014 

Het belang van een marketingmindset

Je bent een tijdje geleden begonnen met je bedrijf, maar je krijgt nog steeds bijna geen klanten en de mensen die je wél binnen weet te slepen blijven niet lang klant bij je. Je bedrijf lijkt voor geen meter van de grond te komen, ook al biedt je een dienst aan die veel mensen heel goed zou kunnen helpen. Veel van de mensen die op je bedrijf af komen begrijpen ook nog eens niet goed wat je dienst inhoudt en zien daarom snel af van de koop. De informatie die mensen over je te horen krijgen lijkt dus niet te kloppen.

Er bestaat een grote kans dat deze situatie is ontstaan doordat je niet tot nauwelijks aan marketing doet, omdat dit je angst inboezemt. Marketing is essentieel voor een goedlopend bedrijf, maar toch schuwen veel mensen ervan weg. Marketing heeft de naam dat het niets anders is dan klanten ronselen door ze een prachtig verhaal te vertellen waar achteraf niets van waar blijkt te zijn. Dit herken je misschien wel van een moment waarop je een keuken of een auto wilde gaan aanschaffen. Het is goed mogelijk dat je op één van deze twee gebieden zelf een ervaring hebt gehad, waardoor je marketing bent gaan verafschuwen.

Marketing is echter veel meer dan dat, maar daarvoor zul je eerst los moeten komen van het autoverkoopsyndroom. Als je onderbewuste blijft denken dat marketing iets is wat niet bij je bedrijf past en dat je meteen in een gladde autoverkoper verandert als je aan marketing gaat doen, zal het ook nooit voor je gaan werken. Wil je voorbij het hobbyniveau van je bedrijf komen, dan is het van groot belang een marketingmindset te ontwikkelen. Een set van overtuigingen en gedachten die je de vrijheid geven je bedrijf te laten groeien ver voorbij je wildste dromen.

Met de volgende drie stappen kun je jezelf een goede marketingmindset aanmeten die je kan helpen bij het van de grond laten komen van je bedrijf:

Stap 1:

Noteer wat voor jou belangrijke kernwaarden zijn die terug moeten komen in je marketing. Voorbeelden hiervan zijn: authenticiteit, eerlijkheid en klantgerichtheid of snelheid, zorgvuldigheid en “fun”. Zo krijg je een duidelijk beeld van de punten waar jouw marketing vanuit zou moeten gaan om bij jouw bedrijf te passen. Er zijn heel veel verschillende manieren om marketing te bedrijven. Als je niet weet welke kernwaarden belangrijk zijn voor jou en dus terug moeten komen in je marketing, dan is de kans groot dat je de vorm van marketing die bij jou en je bedrijf past niet zal vinden.

Stap 2:

Bedenk wat je doelen zijn op het gebied van de groei van je bedrijf. Wil je een bepaald aantal klanten krijgen? Impact op zoveel mogelijk mensen hebben? Je omzet van dit jaar met een bepaald bedrag laten stijgen? Heb je een winstdoel wat je wilt bereiken? Door dit soort doelen voor jezelf op een rijtje te zetten kom je erachter waar je jouw marketing op zal moeten gaan richten. Bepaalde vormen van marketing zullen beter bij jouw doelen passen.

Stap 3:

Hou je ogen open voor positieve voorbeelden van dienstverleners die zorgen dat ze voldoende klanten hebben. Door te zien en te herkennen hoe andere ondernemers op een positieve manier aan marketing doen, zal jouw eigen weerstand verdwijnen. Let op het geweldige gesprek dat de verkoopster in de parfumerie met je heeft. Ervaar hoe welkom je je voelt in de Nespressobar en hoe blij je wordt van de e-mailtips die je ontvangt van ondernemer X. Zodat je gaat ervaren, voelen en erkennen dat marketing ook jou kan helpen meer mensen te helpen.

Kortom: een veel voorkomend denkbeeld is dat je geen marketing kunt bedrijven zonder gladde praatjes te houden en jezelf op te dringen aan je potentiële klanten. Niets is echter minder waar en de stappen uit dit artikel zullen je helpen om je mindset tegenover marketing te veranderen, zodat je marketing in je voordeel kunt gaan gebruiken!

Over de schrijver
Linda helpt dienstverleners om met minder moeite meer klanten te krijgen en daarmee hun bedrijf naar een (veel) hoger niveau te tillen. Als solo-ondernemer heeft zij aan den lijve ervaren dat de ‘jacht’ op klanten vaak vermoeiend en ineffectief is. Het is als dienstverlener vaak moeilijk écht onderscheidend te zijn. Daarbij mis je de regie om je bedrijf voorspelbaar te laten groeien. Linda ontdekte een werkwijze waarmee klanten op je af komen, omdat je uniek, opvallend en aantrekkelijk wordt. De afgelopen jaren heeft zij deze Angelsaksische principes op het gebied van Informatiemarketing diepgaand bestudeerd en succesvol toepasbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Linda kan je de technieken leren waarmee je op authentieke en respectvolle wijze zorgt voor een niet-aflatende stroom ideale klanten. Waarbij je bovendien meer vrijheid én een (veel) hogere omzet creëert!
Reactie plaatsen