arrow_drop_up arrow_drop_down
7 augustus 2019 

Experience marketing: 7 tips om het correct toe te passen

Experience marketing (of experiential marketing, of nog ervaringsmarketing) is een tijdje geleden op gang gekomen. Wat ooit als experimenteel of riskant werd beschouwd in termen van ROI, heeft zijn potentieel bewezen met merken als Google, Lavazza, en Coca Cola die hierin zwaar investeren – en vooral een enorm rendement behalen.

experience-marketing-voorbeeld-cocacola-hug

De Coca-Cola hug machine: om een blikje te krijgen moet je de drankautomaat een knuffel geven

Het principe van experience marketing geeft marketeers de kans om hun creativiteit naar boven te halen en hun publiek als nooit tevoren te betrekken. Maar er is een goede (en dus ook een verkeerde) manier om in contact te komen met je doelgroep. Denk aan de recente ramp van het Fyre Festival: hoewel het een extreem geval is, is dit het perfecte voorbeeld van experience marketing die verkeerd is afgelopen. Ik veronderstel dat het onnodig is om te vermelden dat er schadelijke gevolgen waren voor de betrokken mensen en bedrijven.

Dus of je nu een indrukwekkende pop-up, een VR-installatie, een volledige theatervoorstelling of een live-evenement organiseert, hier zijn een paar dingen die je in gedachten moet houden om je campagne voor jouw doelgroep meer te laten betekenen en zo de resultaten te leveren waar je naar zoekt.

ervaringsmarketing-voorbeeld-HBO escape game

HBO organiseert escape games in het thema van hun meest bekende series. Voor grote fans van deze series (onder andere Game of Thrones) een fantastische ervaring.

Ervaringen maken mensen gelukkig

Dit lijkt een no brainer: mensen worden graag ‘entertained’. 65% van de consumenten zegt zelfs dat ze veel meer beïnvloed worden door positieve en memorabele ervaringen dan traditionele reclame- en marketingtricks. Vooral voor Millennials – van wie 72% liever hun geld besteden aan ervaringen dan aan materiële zaken – heeft een goede ervaringsgerichte campagne een onschatbare waarde doordat deze voor een aantal jaar met jouw merk geassociëerd wordt. Daartegenover zal een slechte campagne ook niet snel vergeten worden. Denk maar aan Pepsi en Kendall Jenner.

experience-marketing-pepsi-kendal

Focus op mensen en relaties

Een van de voordelen die vaak wordt geassocieerd met experience marketing, is het gevoel van merkloyaliteit dat het creëert. Denk aan Disney: de meeslepende en vaak theatrale marketinginitiatieven van het merk zorgen ervoor dat mensen zich levenslang loyaal voelen aan het bedrijf en dat dit zich over meerdere generaties heen overdraagt.

Wanneer klanten iets onvergetelijk en persoonlijks ervaren, beginnen ze een veel diepere relatie met het merk te ontwikkelen. Organisaties die zich focussen op relaties zijn in staat om dit soort toegewijd publiek te stimuleren, onder andere door middel van hun gedeelde waarden.

Probeer geen tijd te besparen, maar investeer erin

Marketing gaat niet langer over het besparen van tijd om een goede klantenservice te leveren; het gaat allemaal om tijd die goed besteed wordt. Probeer nu niet meer om in 30 seconden jouw klanten alle informatie te doen slikken. Nu zijn consumenten bereid om tijd te besteden aan ervaringen die merken bieden, vooral wanneer deze rond hun behoeften en interesses zijn ontworpen.

Merken moeten deze kans herkennen en ze moeten dankbaar zijn voor de tijd die consumenten bereid zijn aan hen te spenderen. Dit is de reden waarom ze moeten investeren in een boeiende ervaring die de tijd die ze besteden de moeite waard maakt voor beide partijen. Zo kan je zowel nieuwe klanten werven als bestaande klanten behouden.

Wees flexibel en authentiek

Een van de grote uitdagingen van experience marketing is je bedrijf of merk authentiek integreren in een ervaring op een manier die niet storend is voor het publiek. De ervaring die je levert moet altijd waarde toevoegen aan de consumer’s journey; de ontwikkeling van een ervaring kan – en zou moeten – worden aangepast aan het specifieke evenement waarin jij je bedrijf integreert, zodat jouw merk een geloofwaardige plaats krijgt binnen het gebeuren. Het is uiteraard ook aan te raden om oplossingen te vinden om evenementspecifieke knelpunten te elimineren en te investeren in tactieken die echte waarde opleveren voor de mensen die met jouw merk te maken hebben.

Persoonlijke connecties als basis

Bij ervaringsmarketing is de boodschapper vaak net zo belangrijk als de boodschap. Het vinden en opleiden van authentieke ambassadeurs voor jouw merk zal het verschil vormen tussen een gewoon goed idee en een geweldige ervaring. Deze vertegenwoordigers kunnen de toon aangeven voor de relatie tussen consument en merk. Daarom is het essentieel om ambassadeurs te casten met een authentieke passie voor jouw product en sector. Train ze als een onderdeel van jouw merk, en geef ze de tools om elke interactie met het publiek meer te laten betekenen.

Oplossingen bieden, niet verkopen

Niemand houdt van pure, saaie reclame – maar de meeste consumenten staan open voor voorlichting over hoe een bepaald product een probleem of behoefte kan oplossen, vooral als het een pijnpunt is dat ze zelf ervaren. Experts die zich richten op de behoeften van elke consument en die informatie op maat kunnen maken voor het individu, kunnen een unieke geloofwaardigheid bereiken.

Wees positief

De consument heeft respect voor en koopt uiteindelijk bij merken die in staat zijn om enthousiasme, entertainment en memorabele ervaringen te bieden. Elke ervaring moet de drie E’s – engagement, entertainment en educatie – toepassen om de grootst mogelijke impact te hebben op zowel het opbouwen van relaties als op de ROI.

Als je hiermee rekening houdt en je bereid bent om je in experience marketing te verdiepen, dan is the sky the limit.

Heb jij al ervaring met experience marketing (pun intended)?

Over de schrijver
Ik zorg ervoor dat wij bij Sortlist onze kennis en ervaring online delen met Nederlandse en Vlaamse lezers. Of kort gezegd: ik ben Content Marketeer. Sortlist is een soort van Tinder voor marketing-/reclamebureaus en projectmanagers: wij zorgen voor de matchmaking tussen de beste agencies en de leukste marketingprojecten (over de hele wereld). Dit met weleens een lekker glaasje wijn daarbij.
ivan

Door

ivan

op 9 August 2019

Interessant artikel! Ik ben benieuwd hoe zich dit over 10 jaar ontwikkeld heeft.

Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 13 August 2019

Wij ook Ivan! Pas jij experience marketing toe op je business?

bert

Door

bert

op 19 November 2019

Interessant om te lezen hoe grote bedrijven dit toepassen. Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen in de toekomst.

jan de vries

Door

jan de vries

op 10 December 2019

Experience marketing is een zeer interessante ontwikkeling. Ik ben benieuwd wanneer dit ook toepasbaar wordt voor MKB'ers. Want op dit moment is dit meer bestemd voor de grotere bedrijven.

Reactie plaatsen