Doorslaand succes: WK marketingcampagne van Jumbo
3 juni 2014 

Doorslaand succes: WK marketingcampagne van Jumbo

De eerste wedstrijd van het Nederlands elftal staat bijna voor de deur. Nog slechts 10 dagen en dan barst het grootste sportevenement ter wereld uit zijn voegen. Het WK 2014 staat garant voor spektakel, want langs het veld vliegen de goede en, helaas ook de minder goede, marketingcampagnes om de oren. Jumbo’s Juichpakken zijn al helemaal uitverkocht en als slap excuus komen ze met de Jumbo Juichpetten, wie zit daar nou op te wachten?

WK marketingcampagne van Jumbo

Roy Donders juichpakken

Het begint natuurlijk allemaal met de Juichpakken van Jumbo welke direct een fantastisch succes genoemd mogen worden. Niet gek ook want naast alle korte reclames op TV en internet zend Jumbo met een grote regelmaat een commercial uit van maar liefst 3 minuten met daarin o.a. Roy Donders himself, Sjaak Swart, René Froger en Yolanthe Cabau . In dit nummer zingt René Froger het zoveelste WK 2014 nummer met als passende titel: We geven ze op hun donders.

Helaas voor Jumbo is het succes zo groot dat de Juichpakken binnen korte tijd al uitverkocht zijn. En door een grote miscalculatie van de marketingafdeling van Jumbo (Wie gelooft er immers niet in een mooie marketingstunt met ‘’onze Roy’’ in de hoofdrol?) staan ze op de afdeling naar een kleine 2 weken al met het zweet in het haar. De pakken zijn uitverkocht!

Juichpakken Roy Donders Uitverkocht

Hoewel Jumbo met man en macht een backup maakt en met de Juichpetten op de proppen komt is het helaas al mislukt. Een geweldige campagne met een zure nasmaak kun je het zeker noemen.

Gevolgen voor Jumbo

Hema Inhaker WK 2014Om over eventuele gevolgen te spreken is wat te vroeg. Het resultaat is een geweldige campagne die zeker veel publiciteit heeft opgeleverd. Daarnaast zullen in vele kroegen deze zomer de Juichpakken van Jumbo te bewonderen. Wat wel een smetje op een fantastische actie is: Diverse andere bedrijven profiteren van de miscalculatie en spelen hierop in, waaronder Hema met een sterke inhaker. Ze halen hier niet alleen een lange neus naar Jumbo, maar door de vele retweets en publiciteit hiervan levert het ze indirect ook promotie voor het, toch een stuk minder leuke, WK Onesie pak .

Ik ben erg benieuwd. Wat vind jij de beste óf slechtste WK 2014 inhaker en waarom?

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Patrick Heijmans

Door

Patrick Heijmans

op 3 June 2014

TJa... Ik weet niet of het nu gepland was of niet. Maar als je een vervolg aktie bedenkt zorg er dan wel voor dat het een beetje gelijk blijft. Nu wordt het een pet en je moet deze nog betalen ook !

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 3 June 2014

Eerst moest je ook €10 betalen maar dit was wel voor een volwaardig 'Juichpak' en niet voor een dom petje. Al met al een overwelmend succes waar Hema nu van kan profiteren. Too bad, hadden ze vooraf zeker niet gepland...

Freek Hogeboom

Door

Freek Hogeboom

op 3 June 2014

Voor mij is de absolute vraag waarom Jumbo opeens acties doen. Het concept van jumbo is gebasseerd op de laagste prijs. Hun motto was altijd: Wij doen niet aan spaaracties, maar aan bespaaracties. Hiermee zien ze af van hun concept en wordt het Albert Heijn de 2de. Onderscheidend, nee!

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 3 June 2014

Dat antwoord laat ik te midden. ''Helaas'' heeft Jumbo zijn Marketingstrategie gewzijigd en hebben ze zich tussen de grote meute gemengd. Met concurrenten als C1000 en Albert Heijn is dat niet makkelijk. Wel blijven ze de lage prijs hanteren met daarnaast een leuk reclameconcept. Zo slecht doen ze het niet, vind je wel Freek?

Ward van der Put

Door

Ward van der Put

op 4 June 2014

Met concurrenten als C1000 en Albert Heijn is dat niet makkelijk.
Concurrenten? Het gedonder(s) is nu juist begonnen met de overname van C1000 door Jumbo. Daarmee kreeg Jumbo er in één klap een grote groep klanten bij die een andere formule gewend waren. Met name bij de ombouw van C1000- naar Jumbo-filialen bleek Jumbo die klanten te verliezen, waarop men overhaast en fantasieloos met een voorspelbare reactie kwam: het afstoffen van reclameconcepten van C1000. Typerend voorbeeld zijn de "Superdeals" die "tijdelijk extra goedkoop" zijn. Heb je de laagste prijs, ga je dat eigenhandig ondermijnen door zelf te zeggen dat goedkoopst niet goedkoop genoeg is...

Elias Crum

Door

Elias Crum

op 4 June 2014

Het opvallende ook aan deze actie is dat Jumbo kiest voor een relatief 'duur' gadget. Zelf heb ik 2 jaar geleden de kratstoel (http://www.kratstoel.nl) geïntroduceerd en daarbij o.a. met Jumbo, C1000 en AH gesproken. Jumbo deed idd dit soort acties niet maar zowel AH als C1000 hebben het standpunt dat een gadget voor iedere klant moet zijn en dus goedkoop (max 10 cent inkoop). Dit soort successen kun je zeker tot op zekere hoogte plannen maar valt of staat bij media (above-the-line en met name PR) aandacht. Voor de kratstoel hebben we destijds een PR aanpak gekozen welke heeft geleid tot artikelen in het AD op de voorkant van de krant, Evers Staat op, Sbs6 en de Telegraaf. Vervolgens is het opgepakt door landelijke ketens en hebben we er tienduizenden verkocht.

Hans van Schip

Door

Hans van Schip

op 4 June 2014

Al die acties geven een hoop gedonder(s) merk ik al. Tijd voor wat anders wellicht ;-) Na alle WK-acties dan maar een anti WK actie: WK kan me geen "Donders" schelen T-shirt https://www.facebook.com/BedrijvenpaginaNL/photos/a.382924468487085.1073741825.316436978469168/563463333766530/

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 4 June 2014

Deze reclame sta ik toe. Ik ben PRO-Donders. Geweldige mannetje met een rooskleurige toekomst. Ik ben benieuwd wat er verder gaat komen. Als hij zich maar niet groter gaat voelen als de 'normale mens'.

Reactie plaatsen