Auteur = Autoriteit (Het schrijven van een boek...)
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 maart 2012 

Auteur = Autoriteit?

Ik weet nog goed hoe het een paar jaar geleden in Nederland gesteld was met het aantal e-books op het internet. Als je in 2007 in een workshop begon over het schrijven van een e-book en zelfs over geld verdienen met informatieproducten had je echt een uniek verhaal. Destijds waren er nog vrijwel geen Nederlandse e-books en zodoende was je in bijna elke markt waar je dit ging doen meteen de enige. Ik zal je in dit artikel niet gaan vermoeien met de kracht van een (gratis) e-book als het gaat om marketingbereik, automatisering e.d.  maar ik wil een ander aspect uitlichten…

Even kort vooraf…

Het valt me op hoeveel mijn gratis e-books elke dag weer voor mij doen en dan met name mijn meest gelezen boek “Winnen in Google“. Ik publiceerde dat boek in maart 2011 en tot op de dag van vandaag levert dat boek me elke dag (geen een dag uitgezonderd) resultaten op. Dit in de vorm van tweets en natuurlijk opt-ins. Dit ene pdf document heeft mij al vele duizenden aanmeldingen op mijn nieuwsbrief opgeleverd…

E-book = Auteur = Autoriteit

Wanneer je een e-book hebt geschreven dan mag je jezelf auteur van een boek noemen, het is niet erg dat dit een digitaal boek is, het blijft een boek. Natuurlijk werkt een fysiek boek beter maar een e-book is zo gemaakt. Wanneer jij auteur bent van een boek gaan mensen je automatisch direct als een autoriteit zien, eigenlijk is dat vreemd want wie zegt dat hetgeen er in je boek staat ook daadwerkelijk klopt. Toch wijst de praktijk uit dat het vaak de auteurs van boeken zijn die gevraagd worden voor lezingen, consultancy, advisering of als gast in tv programma’s. Zeker wanneer je een bestseller op je naam hebt staan gaan er overal deuren voor je open.

Mooie voorbeelden

Enkele mooie voorbeelden van “autoriteiten” die ontstaan zijn uit het publiceren van een boek:

Tim Ferris

Tim Ferris schreef “the 4 Hour Work Week” en scoorde daarmee een internationale bestseller en zelfs een van de meest populaire time management boeken van deze tijd. Ik weet zeker dat de briljant gekozen titel daar een belangrijk onderdeel van is. Natuurlijk is het een goed boek maar ontzettend bijzonder is het niet, je ervaart meer de mindset en lifestyle van Tim Ferris dan dat je nu echt hoogstaande materie leest.

Robert Kiyosaki

De auteur van “rich dad, poor dad” scoorde eveneens een internationale bestseller en een van de meest gelezen boeken als het gaat om financiële vrijheid. Er zijn zelfs complete verenigingen/mastermindgroepen opgestart door fans/supporters van het boek.

Ben Tiggelaar

Ben Tiggelaar schreef het boek “Dromen, durven, doen” en schreef daarmee een van de bekendste Nederlandse titels als het gaat om ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling. Ik zeg niet dat het boek het beste of bekendste is maar het is wel een van de eerste boeken die je ziet als je een lukrake boekensite aanklikt en in de business sectie kijkt. Ben boert vrij aardig met zijn lezingen, workshops en trainingen.

Jay Conrad Levinson

Wie had er ooit van Jay Conrad Levinson gehoord voordat hij het boek “Guerrilla Marketing” schreef. Inmiddels is dat een van de meest gelezen en beste marketing boeken van deze tijd. Schitterend boek ook trouwens! Sinds de publicatie van het boek is hij een veelgevraagd spreker met ongetwijfeld een lucratief tarief.

Raymond Spanjar

De kopman van Hyves was natuurlijk al vrij bekend door het succes van Hyves zelf, al was het alleen maar omdat Hyves in eerste instantie zelfs vanuit zijn naam de nieuwsbrieven verstuurde. Na de verkoop van Hyves schreef hij het boek “van 3 naar 10.000.000 vrienden” en nu is hij echt een autoriteit. Ik kan je het boek trouwens van harte aanbevelen, fantastisch verhaal!

Pim Fortuyn

Inmiddels is het bijna 10 jaar geleden dat Pim Fortuyn werd vermoord maar denk eens terug aan zijn opkomst en de rol van zijn boeken. Door zijn boeken en met name “de puinhopen van 8 jaars paars” erkenden mensen hem als “professor” Pim en zagen hem als een autoriteit. Als je een boek kunt schrijven over het falen van je tegenstanders, dan zul je er vast wel verstand van hebben…

Terug naar de kern…

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te verzinnen, ik ken zelf ook een paar ondernemers uit Nederland die een boek in de boekhandels hebben liggen en daar echt de vruchten van plukken. Ik zie dat er door het boek Winnen in Google enkele honderden internetondernemers aan de slag zijn gegaan met de exacte internet marketing strategie uit dit boek (en van de Internet Marketing Universiteit) en dat enkele duizenden ondernemers gedeelten uit het boek toepassen. Wanneer ik exact dezelfde tips op mijn blog zou plaatsen (en die staan er heus wel) zou het veel minder impact maken.

“Als het in een boek staat klopt het!”

Ik word ook regelmatig gevraagd voor gastlezingen en colleges aan Hogescholen, bij bedrijven, op ondernemerscongressen enzovoorts, veelal door mijn gratis e-books.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Danielle

Door

Danielle

op 5 March 2012

Tof dat je bezig bent met je fysieke boek!

Stephanie Waasdorp

Door

Stephanie Waasdorp

op 5 March 2012

Leuk ik ben benieuwd :)!

Saskia

Door

Saskia

op 5 March 2012

Hallo Tonny, Helemaal waar wat je hier schrijft! Heb op jouw advies voor mijn website over mode ook een ebook geschreven (www.saskiaterwelle.nl) en dat was leuk om te doen, maar ... volgende week ligt mijn fysieke lifestyle boek over espresso en cappuccino in de winkel! Mocht je nog tips willen weten, schrijf of bel gerust. Ik geef het ook zelf uit. Het boek heet No Nonsense Espresso. Succes met die 'laatste beetjes' werk! :) Groet, Saskia

Janneke

Door

Janneke

op 5 March 2012

Veel succes met je boek. Maak je er meteen ook een iBooks Author van? Meer info: http://www.academievoorlerenenontwikkelen.nl/leren-van-apple/

Ron de Joode

Door

Ron de Joode

op 6 March 2012

Hey Tonny, Zo te lezen ben je goed bezig, man! Gefeliciteerd! Als voormalig journalist prikkelde jij me wel met de opmerking: "Wie zegt dat het waar is wat er in jouw boek staat?" Tot mijn spijt zie ik inderdaad allerlei hobbyisten die even gauw een boek in elkaar flanzen en zichzelf auteur noemen. Even voor alle duidelijkheid: daartoe reken ik jou NIET, hoor. Ik weet hoe serieus jij met je vak bezig ben en zie jou als autoriteit op het gebied van internetmarketing. Ik lees dan ook met plezier jouw blogartikelen, want je schrijft erg leuk en boeiend. O ja, en nog een compliment: wat goed dat je - zelfs als je je boek nog (lang) niet klaar hebt - schrijft over de plannen om een boek te publiceren. Dat is een extra stok achter de deur; je wilt immers niet voor paal staan als mensen je over een half jaar vragen: hoe staat het met je boek. Respect dus! En ja, je hebt gelijk... sommige zichzelf benoemde auteurs nemen het niet zo nauw met de feiten. Als lid van het journaille leerde ik al: check, check, double check. En dat advies geef ik nu ook aan de cursisten van mijn trainingen over boeken en e-books schrijven, zzp-ers die zichzelf - net als jij - (nog beter) willen positioneren. Dus noem namen en rugnummers. Enne... daarover gesproken... wanneer verwacht je jouw boek in de schappen van de boekwinkel te hebben? Want een minstens zo belangrijke tip is om zo concreet mogelijk te zijn. En "binnenkort" of "bijna klaar" verraadt nog niet veel. Dus... ik ben benieuwd. Zet 'm op en laat het me gerust weten als ik je kan helpen met het redigeren. Vrolijke schrijfgroeten, Ron de Joode - Jouw Schrijfcoach

peneloopee

Door

peneloopee

op 6 March 2012

Hallo, Ik denk dat jouw kracht ligt in het feit dat je oprecht mensen wilt helpen, je betrouwbaar bent, goede tools en informatie hebt. Prijs/Kwaliteit verhouding is goed. What you see is what you get. En daarom komen mensen bij je terug en krijg je "mond tot mond" reclame. Dus groeien maar....... gaat je zeker lukken! En mensen hebben belangstelling voor het product en om van je te leren. Iedereen wil toch succesvol zijn of worden. Daar zoeken we allemaal naar. Maar iedereen is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten. De vraag is alleen of je daar net zover mee komt? Niet iedereen heeft belangstelling voor pokeren (in mijn geval) :-)

Veron Goemans

Door

Veron Goemans

op 7 March 2012

Ja Tonny, je hebt helemaal gelijk en super dat je een fysiek boek gaat uitbrengen. Ben benieuwd wat het onderwerp is, maar jou kennende zal dat vast en zeker in orde komen. Zo inspirerend om te lezen hoe goed het met je gaat. Ben gelijktijdig ook wel een beetje 'jaloers'. Jij zit in een niche waar jouw deskundigheid volop gewaardeerd wordt (en terecht natuurlijk). Ik zoek nog steeds naar een markt om al mijn kennis mee te delen. Wanneer komt je boek uit?

Gé den Boer

Door

Gé den Boer

op 7 March 2012

Hoi Tonny, geweldig die informatie over 'gratis' ebook. Ik ben zelf een ebook aan het schrijven. Wilde er eerst geld voor vragen, maar ga het toch weggeven. Ik houd je op de hoogte.

Ruben

Door

Ruben

op 7 March 2012

Goed bezig Tonny. Hopemijk mag jouw boek ook tussen deze groete namen komen. Groeten, Ruben

Reactie plaatsen