De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

5 redenen om marketing op basis van je ‘Waarom’ te doen

Marketing heeft vele doeleinden en één van de belangrijkste is; je bedrijf of organisatie in deze tijd te doen onderscheiden van je competitie. Met een marketingstrategie wil je het juiste beeld (imago) creëren bij de doelgroep. Simon Sinek stelt:

“mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet”

en daar ben ik het mee eens.

Marketing, Brand of Imago begint met je WAAROM!

In zijn inspirerende TED talk “How Great Leaders Inspire to action” misschien beter bekend door zijn Golden Circle (27.550.768 views) vertelt hij dat de meeste bedrijven weten wat ze doen. Sommigen weten hoe ze het doen, maar zeer weinigen weten echt waarom ze doen wat ze doen.

Sinek geeft hier voorbeelden van mensen met een grote impact, wat we nu ‘thought’ leaders zouden noemen.

Sinek verteld over de gebroeders Wright, Gandhi, dominee King en Steve Jobs. Voorbeelden over gedreven ‘achievers, allemaal met een heel persoonlijke missie. Hun succes werd voor een belangrijk deel medebepaald door het vertrouwen wat ze van grote groepen mensen kregen, door de manier waarop ze hun verhaal vertelden. Omdat ze vanuit hun waarom, vanuit hun hun waarden en hun overtuigingen (I have a dream) naar en met de wereld communiceren. Als je dit doet, vertel je daarmee een herkenbaar en onderscheidend verhaal. Er ontstaat vertrouwen!

Sinek stelt in een andere presentatie First why and then trust” dat dit vertrouwen ontstaat omdat mensen instinctief aansluiting zoeken bij groepen waarmee ze overeenkomsten hebben. Waarmee ze zich kunnen identificeren.

De emotioneel zwaarst wegende overeenkomsten zijn gemeenschappelijke waarden en overtuigingen stelt Sinek. In psychologisch opzicht, zijn dit samen met de hogere waarden (bijv. religie), de basis van het zelfbeeld. Hoe je jezelf ziet bepaald in grote mate de groep(en) waarbij je aansluiting hebt.

Sinek daagt ons rechtstreeks uit met een belangrijke vraag: ‘Waarom word jij elke ochtend wakker om te gaan doen, wat het dan ook is dat je doet?’
Sinek zegt ook dat het antwoord op deze vraag niet, om winst te maken kan zijn. Omdat winst of inkomen gewoon een gevolg is van wat je doet, een resultaat.

Je waarom, begint met je denken over jezelf en wat voor jou haalbaar is. Over wie je bent, waarin je ‘geloofd, waaraan en waarmee je wilt bijdragen. Hoe en waarmee je iets bereiken wilt, een verschil wilt maken.

Communiceer je zelfbeeld!

Communiceren als merk

Sinek wijst op het belang van dit inzicht in je “waarom”. Omdat hierdoor je denken, handelen en communiceren zich van binnen naar buiten richt, zowel in je leven en in het bedrijfsleven.

Als je als bedrijf met je marketing communicatie herkenbaar bent met een onderscheidend imago, gebaseerd op ”waarom je doet wat je doet”, door strategische communicatie over “hoe je het doet”, over de waarde die je creëert met ‘wat je doet” dan ontstaat er vertrouwen.

Apple’s Think Different Marketing campagne is hiervan een uiterst succesvol voorbeeld. Een onderscheidend imago middels associatie met mensen die een verschil hebben gemaakt. Een Imago op basis van waarden en overtuigingen, herkenbaar en onderscheidend door een duidelijke Missie. Een verschil willen maken met een eigen koers en geloof in eigen streven. En anders WILLEN zijn!

Bekijk hier de commercial:

In deze Clip uit Apple Confidential – Steve Jobs on “Think Different” – Internal Meeting Sept. 23, 1997. Jobs is 10 weken terug bij Apple en verteld intern over de “waarden” van Apple ( van Jobs!) vertaald middels associatie naar een beleving. De marketing die het verschil maakte – Think Different!

Duidelijk zijn over waarom je doet wat je doet en daar naar “handelen”. Met een onderscheidend verhaal en een heldere belofte heeft er voor gezorgd dat een steeds grotere groep mensen die zich hier in herkenden, daardoor vertrouwen kregen in Apple en zijn producten.

5 redenen om marketing op basis van je Waarom te doen;

  1. Mensen maken de connectie op basis van overeenkomsten.
  2. Klanten vertrouwen vooral mensen, organisaties en producten waarmee ze zich kunnen identificeren.
  3. Overeenkomstige waarden en overtuigingen hebben de grootste impact.
  4. Waarom je het doet! De Missie en Visie van de organisatie maakt het verschil.
  5. De manier waarop marketing dit vormgeeft en uitdraagt is essentieel voor succes.

Pas daarom de “Golden Circle” toe in je bedrijfscommunicatie!

Comment Section

1 reactie op “5 redenen om marketing op basis van je ‘Waarom’ te doen


Door Edon van Asseldonk op 6 september 2016

Apple is wel een mooi voorbeeld. Welke Nederlandse bedrijven vind je dat dit goed in de praktijk brengen?

Plaats een reactie