arrow_drop_up arrow_drop_down
28 juli 2020 

Pinterest inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken/om meer klanten te krijgen

Wanneer je Pinterest op de juiste manier inzet kun je hier duizenden extra bezoekers mee trekken én extra klanten genereren. Iets dat elke ondernemer natuurlijk wil.

Ben jij al bekend met Pinterest? Met 70 miljoen maandelijkse bezoekers komt het niet in de buurt van Facebook of Instagram. Maar toch is het een kanaal dat je goed in kunt zetten. Vaak wordt Pinterest onder de noemer ‘social media’ geschaard, maar eigenlijk is het meer een visuele zoekmachine. Hoe je meer uit Pinterest haalt voor jouw bedrijf? Lees snel verder voor alle tips.

Verschil tussen Pinterest en andere sociale-mediakanalen

Pinterest is eigenlijk best makkelijk als je weet hoe het werkt. Je maakt een profiel aan en geeft aan waar jouw interesses liggen. Vervolgens zie je op je startpagina afbeeldingen, die pins worden genoemd, die aansluiten bij jouw interesses. Je kunt deze pins bewaren om ze later nog eens terug te kijken of om de website te bezoeken. Dat doe je op borden. Deze borden zijn zichtbaar wanneer je jouw profiel bekijkt. Bij Pinterest kun je ook mensen volgen of gevolgd worden. Hoe meer volgers, hoe meer mensen jouw content zien.

Wist je dat er per maand meer dan 2 miljoen zoekopdrachten worden gedaan op Pinterest? Het maakt het dus een ideaal platform om je als ondernemer op te vestigen.

Waarschijnlijk zet je op dit moment Facebook, Instagram en LinkedIn al actief in. Maar ook op zakelijk gebied is Pinterest meer dan de moeite waard.

Het verschil tussen Pinterest en bijvoorbeeld een Facebook of Instagram account is de periode dat jouw content onder de aandacht blijft. Bij Facebook en ook bij Instagram verdwijnt jouw content binnen enkele uren van de tijdlijn van je volger. Als het algoritme het al laat zien natuurlijk. Een pin daarentegen gaat gemiddeld zo’n 3 – 4 maanden mee.

En soms nog wel langer.

Pinterest voor mijn bedrijf

Daar ligt dan ook een enorme kans. Heb je een paar goed presterende pins, dan kun je daar maanden tot soms wel jaren van profiteren. Genoeg reden dus om Pinterest direct in te zetten.

Zorg voor een goede basis

Om de inzet van Pinterest succesvol te maken is een goede basis hard nodig. Die basis bestaat uit het goed inrichten van je account en het opzetten van de juiste borden. Let bij je account op de volgende punten:

1. Weergavenaam: kies hier voor jouw naam + een korte omschrijving van wat je aanbiedt. Bijvoorbeeld: BlogBosses | Leert je bloggen als een baas!

2. Over je profiel: schrijf hier in een paar regels meer over het product of de dienst die je aanbiedt. Probeer hier zoekwoorden te gebruiken, die je ook voor je website gebruikt. Bijvoorbeeld: Wij zijn Evelyne en Anne. We leren je alles over blog optimalisatie, geld verdienen met bloggen, bloggen voor beginners en jouw blog promoten.

3. Vul bij het aanmaken van een bord ook een naam, omschrijving (met zoekwoorden) en categorie in en vergeet niet een uitgelichte foto te kiezen die past bij je andere borden.

Pinterest bord bewerken

Pin it button toevoegen op je website

Naast het goed instellen van je profiel en borden is het ook belangrijk om het bezoekers van je website makkelijk te maken om afbeeldingen te pinnen. Daarvoor kun je een plugin gebruiken, of een stukje code (laten) toevoegen aan je website. Een makkelijke plugin voor WordPress is bijvoorbeeld de Yoast plugin.

Wissel af

Het algoritme van Pinterest waardeert het wanneer je veel tijd op hun kanaal doorbrengt. Maar ze vinden het ook belangrijk dat je niet alleen maar eigen content deelt. Zorg dus voor voldoende afwisseling tussen het delen van eigen pins en het repinnen van de pins van anderen. Houd rekening met de 80/20 regel: 80% van de tijd deel je content van anderen tegenover 20% content van jezelf.

Ideale pin

Voor elk platform gelden weer andere regels. Bij Instagram zijn foto’s bijvoorbeeld meer vierkant of rechthoekig. Bij Pinterest werken lange afbeeldingen het beste. Elke afbeelding op de startpagina is even breed, maar de lengte wisselt. Omdat mensen naar beneden scrollen houd je langer de aandacht vast wanneer je pins langer zijn. De ideale lengte van een pin is 1000×1500 pixels. Maar zorg er in ieder geval voor dat je een verhouding van 2:3 aanhoudt.

Voorbeeld van een goede pinterest pin

Een template voor jouw pins maak je bijvoorbeeld met Canva. Dat is een online design programma met veel mogelijkheden om je pins visueel aantrekkelijk te maken. Ik adviseer wel om al je pins op elkaar aan te laten sluiten én natuurlijk ook bij de branding van jouw bedrijf. Zo creëer je een consistente en herkenbare uitstraling voor Pinterest-gebruikers.

Het is overigens ook mogelijk om video’s te uploaden op Pinterest. Deze doen het zelfs 6x beter dan ‘normale’ afbeeldingen. Dus daag jezelf uit om zakelijk Pinterest in te zetten.

Onze geheime Pinterest tips

Wist jij dat Pinterest ook de tekst die je in je afbeelding gebruikt kan herkennen? Dus stel je voor dat je gevonden wilt worden op de woorden ‘leren bloggen’, dan verwerk je deze tekst het beste ook in je afbeelding. Bijvoorbeeld:

  • ‘10 tips om te leren bloggen’
  • ‘Leren bloggen als een baas’

Voorbeeld van een goede pinterest pin

Over deze volgende tip zijn de meningen verdeeld, maar ik merk er zeker positieve veranderingen door dus ik deel hem toch met je. Pinterest kan niet alleen tekst in de afbeelding herkennen, maar ook de afbeelding. Wanneer je een pin maakt over bloggen en hier een afbeelding van een laptop of desktop achter zet zal deze eerder meer verkeer opleveren dan een afbeelding met alleen tekst.

Dat is overigens ook iets wat Instagram ingebouwd heeft in z’n techniek. Instagram herkent wat er op je foto staat. Stel je voor dat je een post plaatst van een appel en je zet er als hashtag banana onder, dan matchen ze niet. Hierdoor heb je de kans dat je afbeeldingen minder worden vertoond.

Daarnaast wil Pinterest graag dat je als eerste nieuwe pins pint. Vraag ons niet waarom, maar dan kent het platform meer waarde toe aan je pin. Dus wanneer je een nieuw artikel online zet, met daarbij een afbeelding voor Pinterest, pin deze dan meteen op een relevant bord.

Bij het pinnen van nieuwe pins vanaf je website, is het ook verstandig om je zoekwoord in zowel de pin als de titel van je blog te verwerken. Hier kijkt Pinterest namelijk ook naar. Als het algoritme ziet dat je het zoekwoord op beide plekken gebruikt gaat je Pin ook harder.

Over de schrijver
Anne den Hartog - Claasen (rechts) is onderdeel van het blogduo BlogBosses. Samen met Evelyne de Jong (links) startte zij in 2018 BlogBosses. Met als doel ondernemers te helpen bij het leren bloggen als een baas. Dat doen ze door het geven van online cursussen en workshops. Binnenkort starten ze samen een online marketing Academy voor ondernemers.
Reactie plaatsen