Pinterest SEO; Een zeer krachtige term
25 september 2014 

Pinterest SEO: Een zeer krachtige term

Pinterest SEO. Overal lees je over de explosieve groei van Pinterest, en dat je er zeker wat mee doen als je visuele content publiceert. Nu deel ik regelmatig inspirerende werkplekken en alles omtrent kantoorhumor omdat het relevant aan mijn onderneming is.

Natuurlijk ben ik hiermee begonnen op de bekende sociale netwerken, maar om te blijven innoveren kan je nieuwe online netwerken niet ontkennen. Eigenlijk ben ik altijd wel iemand geweest die als eerste actief is op een bepaald sociaal netwerk.

De inspirerende werkplekken en kantoorhumor deel ik (bijna) altijd in de vorm van plaatjes of video, en daarom erg geschikt voor Pinterest. Verwerk je zelf ook regelmatig afbeeldingen op je blog, en zijn deze relevant voor je onderneming? Dan is Pinterest ook geschikt voor jou. Het is een kleine moeite en kan je goede resultaten opleveren.

Verwachting van kantoorhumor?

De verwachting was niet bepaald hoog in de vorm van likes en re-pins want zoals op elk sociaal netwerk moet je natuurlijk wel opvallen om resultaat te boeken. Je kan Pinterest zien als “window shopping”, en je afbeelding moet daar natuurlijk wel uit springen. Op Google+ doen de kantoorhumor e-cards het erg goed, en op Facebook de inspirerende werkplekken. Ieder sociaal netwerk heeft zijn eigen publiek en gebruikswijze. Het was daarom maar de vraag hoe het publiek van Pinterest mijn content zal gaan consumeren.

Viral marketing

De droom natuurlijk van elke content marketeer is dat hij content maakt dat hij door plaatst op social media en de rest vanzelf gaat. Natuurlijk had ik al cases gezien op Pinterest waarbij dit mogelijk was, maar zelf had ik nog geen spectaculaire resultaten geboekt. Natuurlijk had ik al inmiddels wel al een groep van volgers opgebouwd op Pinterest, maar nu moest er echt resultaat worden geboekt.

Het resultaat

Pinterest SEO

 

Zoals je kan zien is alleen deze afbeelding al 125 keer ge-repind, en heeft het 65 likes ontvangen. Wat vooral interessant om te zien is dat het bijna 5 maanden geleden is dat ik het artikel geschreven heb. Ik pluk hier nu nog de vruchten van.

Bij welk ander sociaal netwerk is dit het geval?

Bij de meeste sociale media is het namelijk alleen het geval dat je op het moment zelf gedeeld kan worden. Over een langere periode krijg je hier vaak geen bezoekers meer uit. Iets dat bij Pinterest dus duidelijk wel het geval is. Wanneer je dus het hele jaar door regelmatig goede visuele content aan Pinterest gaat toevoegen, dan kan je van elke post die je in dat jaar gemaakt hebt nog resultaat boeken. Pinterest is dus geen moment opname, maar men zoekt gericht naar bepaalde content via de zoekfunctie (ongeacht welke tijd van het jaar).

Pinterest SEO, voordeel voor de zoekmachines

Behalve dat deze blogpost nu mijn 3e best bezochte pagina is op mijn website ging ik eens dieper onderzoeken of dit wel alleen kwam door Pinterest. Na een korte zoektocht in Google analytics zag ik ook dat het artikel erg goed scoorde in Google. Op het woord kantoorhumor (niet met de minste concurrentie) staat het artikel op positie 5!

Dit is helemaal toe te rekenen aan Pinterest, want verder heeft de pagina geen inkomende links en is er geen SEO activiteiten voor gedaan.

Tips

  • Installeer de Pinknop. Op deze manier kan je via de browser afbeeldingen op je website pinnen. Je website word dan als bron geplaatst op Pinterest.
  • Maak een nieuw bord aan. Behalve de Pins zelf, worden ook de borden waarop ze geplaatst worden getoond in de resultaten in Pinterest.
  • Gebruik het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in Google in de beschrijving.
  • Optioneel: Plaats de URL nogmaals in de beschrijving. Dit zorgt voor extra direct bezoek naar je artikel uit Pinterest.

Wat is jouw beste Pinterest tip? En welke resultaten heb je al geboekt met dit mooie sociale netwerk?

Over de schrijver
Internet ondernemer en eigenaar van Kantoorruimtevinden.nl. Hier kan je gratis een geschikte werkplek vinden op basis van uw wensen en budget.
Reactie plaatsen