Pinterest, de redder van de fotografie branche
31 januari 2014 

Pinterest, de redder van de fotografie branche

De afgelopen jaren gaat het aanzienlijk minder met de fotografie branche. Het wordt steeds moeilijker om je geld te verdienen en hiervan is de financiële crisis mede-veroorzaker. Maar sinds de afgelopen jaren zijn fotografen zich ook steeds meer gaan onderscheiden. Ze zijn hun doelgroep steeds breder gaan trekken en er wordt optimaal gebruik gemaakt van social media.

Zo ontstaan er de laatste jaren ook steeds meer nieuwe sociale media waarbij het puur gaat om beeld zoals Instagram, Flickr en Pinterest. En vooral die laatste is heel erg in opkomst, in één tweet van deze week las ik zelfs dat ze een stijging van 120% aan gebruikers hadden het afgelopen jaar. Dat geeft wel aan hoe belangrijk beeld gaat worden.

Maar om niet van het onderwerp af te dwalen, heb ik een interview geregeld met Bastiaan Woudt van Woudt Photography. Ik heb hem vragen gesteld over de fotografie branche in combinatie met Pinterest en andere social media kanalen.

In dit blog ga ik de antwoorden samenvatten met de vragen die ik gesteld heb.

Interview met Bastiaan Woudt van Woudt Photography

Allereerst even een korte introductie van de fotograaf die ik heb geïnterviewd: Bastiaan Woudt.

‘’Bastiaan Woudt, 27 jaar, portretfotograaf gevestigd in Alkmaar. Sinds twee jaar ben ik eigenaar van mijn eigen studio en werk ik geheel zelfstandig als professioneel fotograaf. Mijn werk is te zien op www.woudtphotography.com.’’

Ik wou graag meer weten over de fotografie branche en social media en of het laatstgenoemde de fotografie branche kan redden.

Waarvoor gebruikt hij Pinterest?

Dit social media kanaal gebruikt hij voornamelijk om inspiratie op te doen. Hij pint regelmatig andere beelden om zo aan inspiratie te komen voor zijn eigen werk. Dit geeft hem nieuwe ideeën en inzichten die hij kan toepassen in zijn eigen werk. Vanuit dit oogpunt had ik Pinterest eigenlijk nog nooit bekeken.

Vervolgens ging ik wat dieper in op Pinterest en was ik erg benieuwd wat hij zag als de voordelen van Pinterest: ‘’Mooi vormgegeven, makkelijk bedienbare applicatie, gericht op visuele communicatie en kom ik op deze manier werk tegen van onbekendere fotografen die ik anders nooit had tegengekomen.’’

Pinterest is een mooi netwerk voor een soort ‘moodboard’ maar niet als promotie. Daarin tegen leveren hem Twitter en Facebook een enorm aandeel op. Zo is zijn naamsbekendheid gestegen en zit hij momenteel op 2200 likes en 1700 volgers op respectievelijk Facebook & Twitter. Daar houdt hij zijn volgers op de hoogte van zijn werk en inspireert hij hen met onder meer inspiratiefoto’s, die hij dagelijks post. Dit zijn dan ook werken van iemand anders en hij geeft aan dat volgers dit kunnen waarderen, door te laten zien waar hij nog meer van houdt. Dus vooralsnog haalt hij nog weinig uit het sociale netwerk Pinterest en verwacht dit in de toekomst ook niet. Het is niet bedoeld als promotiemiddel maar als inspiratie.

Pinterest geen redder van fotografie branche mits er adverteer mogelijkheden komen

En als laatste ging ik in op het feit dat Pinterest wellicht de redder kon zijn van de fotografie branche en wellicht is het een onderscheidende factor in de branche. In zijn antwoorden geeft hij resoluut aan dat dit absoluut geen redder zal zijn van de branche, dit doordat de fotografen zelf kwalitatief werk moeten blijven leveren en tegen een goede prijs en daarbij maakt social media geen verschil. Wel vindt hij dat social media een onderdeel moet zijn van de fotograaf anno 2014 om zichzelf te laten zien en geïnteresseerden op de hoogte te houden van zijn werk.

Om het af te sluiten vroeg ik hem nog naar zijn mening over Pinterest, wat zouden ze kunnen verbeteren?

“Sinds kort is er de mogelijkheid om een zakelijke pagina te openen. Ik zou graag willen zien dat je hier in advertentie ruimte iets kon doen. Op die manier kan het interessanter worden voor professionele fotografen om Pinterest te gaan gebruiken voor de promotie van eigen werk. “

En daar kan ik het niet anders als eens met hem zijn. Door de eventuele adverteer mogelijkheden kan Pinterest meer verdienen en kunnen ze interessanter worden voor bedrijven om te starten met Pinterest. Wellicht kan dit fotografen zoals Bastiaan helpen aan een betere toekomst in de fotografie branche.

Tenslotte wil ik nog even aangeven dat ik persoonlijk denk dat de fotografie branche niet volledig gered kan worden door social media maar ben wel van mening ook na dit interview, dat social media van grote waarde kan zijn. Door het juist in te zetten, kan je er ook een deel van je omzet eruit halen. Dat terwijl de kosten van social media relatief laag zijn.

Graag wil ik van jullie lezers weten, is Pinterest met toekomstige advertentiemogelijkheden een leadgenerator voor de fotografiebranche? Laat je mening horen!

Benieuwd naar Bastiaan zijn werk? Volg hem op Twitter:  Woudt Photography Volg hem op Facebook: Woudt Photography

Over de schrijver
Mijn naam is Bryan Berendsen. Een jonge (online) marketeer die zijn passie, motivatie en gedrevenheid voor online marketing en social media graag omzet in informatieve blogs en succesvolle campagnes. Let's connect!
Reactie plaatsen