arrow_drop_up arrow_drop_down
22 september 2014 

Meer Pinterest succes met Pinterest Statistieken

Pinterest kondigde het een tijdje geleden al aan: de Pinterest-statistieken voor bedrijfsaccounts met een geverifieerde website zouden worden uitgebreid. Op 26 augustus was het dan zover, de business blog meldt dat de compleet nieuwe Pinterest-statistieken live zijn.

Je vindt er niet langer alleen informatie over wat er van je website is gepind, maar ook informatie over je andere pins, je borden en je volgers. Informatie die voorheen alleen via tools van derden (bv. Tailwind, Piqora en Curalate) beschikbaar was.

Door deze verbeterslag biedt Pinterest bedrijven nu vergelijkbare informatie over hun account als Facebook en Twitter al tijden doen met betrekking tot interactie, populaire posts en interesses van volgers. Hiermee krijg je een duidelijk beeld van wat werkt, en wat niet werkt in relatie tot jouw Pinterest-activiteiten. En daarmee de kans om Pinterest effectiever in te zetten en je Pinterest-strategie zó in te richten en aan te passen, dat je de doelen die je met Pinterest wilt bereiken ook daadwerkelijk bereikt. Voor Pinterest essentieel, als je bedenkt dat zij graag meer bedrijven naar Pinterest toe trekken en willen later adverteren op het platform.

Statistieken startpagina

Via het drop-down menu bij je naam rechtsboven in beeld, kun je via de oude vertrouwde statistiekenknop bij de nieuwe statistiekenpagina van je account komen. Deze ziet er compleet anders uit in vergelijking met de oude statistiekenpagina. Je komt nu écht in een dashboard terecht, waar je niet langer alleen informatie vindt over de activiteit op Pinterest vanaf je website. Je vindt er nu ook informatie over je ‘Pinterest-profiel’ en ‘Jouw publiek’.

Een overzicht van vijf van je pins die de afgelopen 30 dagen het meest vertoond zijn op Pinterest, compleet met het aantal repins, clicks en leuks, geeft een mooie eerste indruk van de meest populaire pins op jouw account. Een directe hint naar wat pinners interessant vinden! Meer van dit type pins pinnen dus!

Nieuwe-Pinterest-statistieken-startpagina

Je Pinterest profiel

Op de tab ‘Je Pinterest-profiel’ vind je informatie over het aantal vertoningen en repins van je pins en clicks op je pins. Met andere woorden: wat was het bereik van je pins en hoeveel interactie en clicks hebben ze opgeleverd? Ook zie je hoeveel pinners daarbij betrokken waren. Een grafiek toont je het verloop in de tijd voor een periode die je zelf selecteert.

Een lijst met de meest vertoonde, gerepinde of aangeklikte pins toont je welke specifieke pins populair waren in de afgelopen 30 dagen. En de lijst met borden daaronder laat zien op welke borden deze pins staan. De tab ‘Aller tijden’ geeft je een indruk van je meest populaire pins tot nu toe. Dit alles vertelt je veel over welke pins op jouw account pinners aanspreken en welke borden op je account dergelijke pins bevatten. Deze pins ‘werken’. Goed om te weten! Welk soort beeld is dit? Welke beschrijvingen gebruikte ik bij deze pins? Welke categorie borden zijn dit?

Zijn je meest vertoonde pins ook je meest gerepinde pins? De meest vertoonde pins zijn waarschijnlijk pins die goed gevonden worden via Pinterest. Welke zoekwoorden gebruik je in de beschrijvingen van deze pins en in de titels van de borden waarop je ze plaatst? De meest gerepinde pins zijn pins die ook echt aanspreken. Welk type beeld zie je hier vooral? Combineer deze informatie, en zorg er zo voor dat een beeld dat pinners aanspreekt ook gevonden wordt, door het gebruik van de juiste zoekwoorden.

Natuurlijk kun je pins verder verbeteren door ook de informatie over clicks hierbij te betrekken. Wat hebben pins die de meeste clicks genereerden met elkaar gemeen? Een heldere call-to-action bijvoorbeeld? Voeg ook deze toe aan je pins.

Zo destilleer je informatie over hoe je ‘Top Pins’ voor jouw account kunt maken: een combinatie van beeld en tekst die resulteert in veel vertoonde, gerepinde en aangeklikte pins.

Nieuwe Pinterest Statistieken

Doelgroepinformatie via statistieken

Een interessante feature is dat je zelfs kunt zien via welk apparaat de betrokken pinners actief zijn! Met andere woorden: hoe gebruiken pinners die interactie aangaan met jouw pins Pinterest? Mobiel of niet? Via telefoon of tablet? Android of Apple? Hier ga je ongetwijfeld terugzien hoe belangrijk mobiele apparaten zijn voor Pinterest!

Als pins van jouw website vooral via een mobiel apparaat worden bekeken, dan is dit een duidelijke aanwijzing dat het bouwen van een goede mobiele website belangrijk is. Eén klik op een pin op een mobiel apparaat brengt ze immers naar jouw site. Wel prettig als deze dan mobiel goed te bezoeken is.

Jouw publiek

Op de tab ‘Jouw publiek’ zie je hoeveel pinners je pins bekeken en er interactie mee aangingen. Je kunt dit bekijken voor alle pinners, of voor alleen je volgers. Je ziet waar pinners vandaan komen, welke taal ze spreken en of ze man of vrouw zijn. Kortom, informatie over wie je met jouw pins bereikt. Komt dit overeen met je doelgroep? En specifieker: wie zijn je volgers? En zijn zij jouw doelgroep?

Interessanter is de informatie over de interesses van de pinners die je bereikt. En specifieker: de interesses van je volgers. Pin je al over deze interesses? Kun je met je pins en het verhaal dat jij wilt vertellen, aansluiten bij deze interesses? Via deze interesses kun je je doelgroep bereiken. Gebruiken dus!

Nieuwe pinterest statistieken interesses

Daarnaast zie je welke borden van anderen veel repins van jouw pins bevatten. Op deze borden komen je pins dus terecht. Dit zijn de ‘labels’ die pinners aan jouw pins hangen. Past dit bij wat je wilt bereiken? Wordt wat jij wilt vertellen met je pins op de juiste manier begrepen? Ook leuk is de informatie over welke bedrijfsaccounts je publiek op Pinterest volgt. Die van je concurrent bijvoorbeeld? Wat kan jij van zijn account leren?

Activiteit vanaf je website

Op de tab ‘Activiteit vanaf…’ vind je informatie over het aantal vertoningen, het aantal repins en clicks van alle pins vanaf je website. Je ziet hier dezelfde informatie als op de tab ‘Je Pinterest-profiel’, alleen dan puur met betrekking tot de pins vanaf jouw website. Dit is dus de update van de ‘oude’ Pinterest-statistieken.

Extra opties zijn ‘Originele pins’ en ‘Pin it-knop’. ‘Originele pins’ geeft je informatie over alle pins die rechtstreeks van je website zijn gepind. ‘Pin it-knop’ laat zien hoe vaak de Pin it-knop op je website gebruikt is. Met andere woorden: hoe Pinterest-vriendelijk is jouw website? En verleidt jouw website tot pinnen op Pinterest?

Wat vind jij?

Ik kan alleen maar heel hard roepen hoe ontzettend blij ik ben met deze nieuwe Pinterest-statistieken. Wat een ongelofelijk waardevolle aanvulling! Hoewel de statistieken je nog niet de (detail)informatie geven zoals bijvoorbeeld Facebook doet, kun je met de beschikbare informatie heel goed bijsturen en leren wat je moet pinnen om jouw doelgroep te bereiken, zonder daar tools van derden bij nodig te hebben.

Wat vind jij? Ben je blij met deze update van de Pinterest statistieken?

Over de schrijver
In maart 2012 ontdekte ik Pinterest. Visueel ingesteld als ik ben, was ik direct verkocht. Dit is mijn social media platform! Vanaf dat moment pin ik dagelijks, volg ik alle ontwikkelingen rondom Pinterest, deel ik deze kennis via mijn blog, gratis e-books en social media, houd ik elke donderdagavond #PinDoctor twitter spreekuur, geef ik trainingen en workshops en begeleid ik organisaties bij het effectief inzetten van Pinterest. Ook jou help ik graag!
Reactie plaatsen