De 10 meest populaire categorieën Pinterest
11 december 2013 

De 10 meest populaire categorieën Pinterest

Pinterest is één van de snelst groeiende social media platformen, ook in Nederland. Een grappig feit is dat 87% van de leden vrouw zijn, tegenover maar 13% mannen!?

Ook de tijd die vrouwen op Pinterest verdrijven is meer dan op andere social media platformen, je zou het niet zeggen, maar Pinterest heeft Facebook voor vrouwen van de nummer één positie verstoren. Vrouwen zitten namelijk 89 minuten per bezoek op Pinterest, tegenover 81 minuten op Facebook, 21 minuten op Twitter, 17 minuten op LinkedIn en 3 minuten op Google+.

Wat is dat toch dat op één of andere manier vooral vrouwen aangetrokken worden door Pinterest?

De voornaamste reden zijn de afbeeldingen en mode, vrouwen houden van mooie dingen, kleding, sieraden, stijl, maar vrouwen vinden het ook leuk om aan anderen te kunnen laten zien wat zij mooi vinden. Vrouwen kunnen zichzelf uiten zoals ze zijn, en plaatsen pins over de onderwerpen die ze aantrekken. Op Pinterest is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook minder interactie, maar ze zeggen niet voor niets dat één beeld meer kan zeggen dan duizend woorden!

Als je kijkt naar de meest favoriete categorieën Pinterest zijn het vooral vrouw gerelateerde onderwerpen, want waar voor mannen auto’s, games, gadgets en sport de meest belangrijke onderwerpen zijn, halen ze het niet om in de top tien te komen op Pinterest.

De categorieën Pinterest:

  • Mode
  • Eten
  • Tuin
  • Vakantie
  • Humor
  • Producten
  • Reizen
  • Kinderen
  • Interieur
  • Kunst

Zoals je ziet zijn het vooral onderwerpen die vrouwen interesseren. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer vrouwen een nieuwe jas willen kopen, zij eerst op Pinterest gaan zoeken naar jassen. Of wanneer zij opzoek zijn naar een recept zoeken zij dit op Pinterest. Andere hele populaire zoekopdrachten zijn baby’s en trouwjurken, typ deze in op Pinterest en beland in een walhalla van foto’s van baby’s op bruiloften.

De kracht van Pinterest zit hem in het repinnen, op eigenlijk alle social media platformen kun je content delen op je eigen profiel, maar omdat je bij Pinterest je eigen borden met pins kunt samenstellen ligt het aantal repins op ongeveer 80%, tegenover slechts 1,4% retweets op Twitter.

Moet u als bedrijf mee op Pinterest?

Het antwoord daarop is kort en krachtig, ja! Waarom? U heeft net gelezen dat vrouwen eerst op categorieën Pinterest kijken naar een nieuwe jas voordat zij er één gaan kopen, dan wilt u dus met uw webshop aanwezig zijn op Pinterest en op de eerste rang zitten. Dat is de reden waarom webshops zoals Wehkamp op Pinterest actief zijn.

Kortom, is uw doelgroep vrouw? Ja? Zit uw product in één van de top 10 categorieën op Pinterest? Ja? – Dan zou ik, als ik u mag adviseren, zeggen: begin met pinnen! Het zou zonde zijn als u de boot mist!

Pint u al? Laat uw Pinterest Link achter in een reactie, met uw vraag erbij, dan zal ik erna kijken.  Wij stellen het enorm op prijs als jullie de blog uit waardering even willen delen via je social media kanalen ;)

Over de schrijver
Mijn naam is Mike Nuijs en ik ben eigenaar van Media Conversia en Uw Social Media Marketing. Mijn missie is om ondernemers te overtuigen van een goed en degelijk online marketing plan en een stevige social media strategie. Social Media is een vijver en ik leer ondernemers er in te vissen! Mocht u vragen hebben neem dan contact met mij op via de mail, telefoon of één van mijn social media kanalen.
Corina

Door

Corina

op 12 December 2013

Www.pinterest.com/interiorlovenl Is het van belang om je prijs bij je product te zetten op Pinterest? Hoor graag

Mike Nuijs

Door

Mike Nuijs

op 12 December 2013

Beste Corina, Bedankt voor uw reactie! Uw Pinterest profiel ziet er goed uit! Mijn complimenten, en u heeft grote kans van slagen want het zijn onderwerpen uit de top 10. Ik zie dat u nu de ene keer wel een prijs vermeldt en de andere keer niet. Als je kijkt naar Wehkamp dan zie je dat zij geen prijzen erbij vermelden in de hoop dat mensen naar de website komen. Echter is het psycholigisch bewezen dat mensen graag prijzen willen zien als ze op zoek zijn naar een product en afhaken als er geen prijs bij staat. Mijn advies is dan ook om één lijn te trekken, of altijd prijzen erbij of nooit. Ik adviseer altijd prijzen toe te voegen, als mensen geinteresseerd zijn komen ze echt wel naar je site, als de prijs maar goed is. Leuke tip is om de prijs als watermerk in je afbeelding te zetten. Succes! Groet Mike Nuijs

Reactie plaatsen