arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2015 

Training persoonlijk leiderschap voor online merkwerkers: effectief of niet?

Als je als online merkwerker (marketeer/ community manager) aan het werk bent dan kunnen zaken zoals e-mail, je Smartphone en sociale media behoorlijk storend werken. Daar is in ieder geval één rigoureuze oplossing voor: uitzetten die social media. Hoe kan je, je optimaal concentreren op het werk als social media een belangrijk onderdeel van jouw werk is? Help de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey daarbij? In dit artikel beschrijf ik een aantal effectieve eigenschappen van effectief leiderschap van Covey en de relatie tot online merkwerker.

De 7 effectieve eigenschappen

In 2012 is Stephen R. Covey overleden maar zijn principes blijven actueel en levend. Voor degene die er nog niet aan toegekomen zijn om het boek van Stephen R. Covey, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap te lezen (aanrader!) dan wel een training persoonlijk leiderschap hierover te volgen, hierbij alle zeven eigenschappen op een rijtje:

  1. Wees pro-actief
  2. Begin met het einde voor ogen
  3. Belangrijke zaken eerst
  4. Denk in termen van win-win
  5. Probeer eerst te begrijpen…dan begrepen te worden
  6. Werk synergistisch
  7. Hou de zaag scherp

Het vak van community manager heeft veel weg van het vak van manager. In beide vakgebieden heb ik ervaring opgedaan. Wat samenvalt, zijn de factoren mens en resultaat. Daarom zijn alle zeven eigenschappen zowel voor managers als voor community managers erg belangrijk. Laat je door Covey inspireren en hanteer deze principes om effectiever te worden in jouw werk als merkwerker.

Leiderschapseigenschappen

Covey heeft het in zijn boek ook over persoonlijk effectief leiderschap; hoe je jezelf managet om effectief c.q. succesvol te zijn in jouw bestaan. Hij leert ons hoe we de kwaliteit van ons persoonlijk leven, diensten en organisaties kunnen verbeteren en vertelt over de tijdmanagement-matrix: de meeste activiteiten genoemd in de intro vallen meestal onder niet belangrijk en vaak ook onder niet dringend.  Voor meer uitleg over deze matrix verwijs ik je naar De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Om al deze redenen zijn de principes van Covey ook uitermate geschikt voor online merkwerkers.

Belangrijke zaken eerst

Voor de chaoten onder ons is het best moeilijk om gefocust te werken. Ben je chaotisch en actief als online merkwerker? Dan heb je een hell of a job, sterkte! Een merkwerker is doorgaans bezig om in veel gebieden te werken en krijgt zowel on- als offline heel veel verschillende impulsen binnen. Social media zorgt voor heel veel impulsen.
Veel mensen hebben in meerdere of mindere mate last van de hoeveelheid social media berichten die via LinkedIn, Twitter, Facebook en andere platformen op hun af komen. Dat kan storend werken als je te maken heb met verschillende deadlines.

Social media loze momenten

Het verminderen van deze storende factoren heb je zelf in de hand. Zorg ervoor dat alleen relevante berichten jou bereiken. Stel in dat je in plaats van dagelijks, wekelijks updates ontvangt en las social media loze momenten in. Uiteindelijk komt het hier op neer: heb je veel tijd dan lees je meer, heb je minder tijd dan sla je een hoop over.

Het is vergelijkbaar met het lezen van een krant. Soms lees ik deze van voor naar achter uit. Op sommige dagen lees ik alleen de headlines en de stripverhalen, simpelweg omdat ik niet meer tijd heb. Uiteraard ben ik dan niet helemaal op de hoogte van alles wat zich in de wereld afspeelt. Maar van alles wat echt belangrijk is, wordt je op een later moment mogelijk via een ander kanaal op de hoogte gebracht. Of ervoor kiezen om sommige berichten op een ander moment te bekijken.

Belangrijkste zaken voor een merkwerker

In de rol van een merkwerker waarin je ook bezig bent met het runnen van één of meerdere, hopelijk succesvolle communities is het soms een hele uitdaging om de belangrijkste zaken eerst op te pakken. Je hebt te maken met heel veel taken die in vlagen, gelijktijdig op je af komen. Zeker als je verantwoordelijk bent voor meerdere communities en het begeleiden van veel contentmedewerkers, kan het gebeuren dat je het zicht kwijt raakt op de belangrijkste zaken die je te doen hebt.

Wat is eigenlijk de belangrijkste taak die jij als merkwerker moet doen? Is dat vechten tegen het 90 – 9 – 1 principe? Of de community laten groeien? De community levendig houden? Luisteren, en informatie aan alle stakeholders doorspelen en visa versa? Spammers tegenhouden? Of is iets anders jouw belangrijkste doelstelling? Omdat je de ene merkwerk functie niet kan vergelijken met de ander is het zaak om zelf tijd te reserveren en hier rustig over na te denken. Het resultaat van het overdenken kan je weer gebruiken om het social media plan en community managers plan aan te scherpen.

Denk in termen van win/win

Eindelijk toegekomen aan de mooiste eigenschap van Covey: het denken in termen van win/win. Handel altijd met het win-win principe voor ogen. Er zijn maar weinig situaties te bedenken waar je als merkwerker met win-win handelen niet de ontstaande uitdaging in jouw community of erbuiten kan oplossen. Principe: situatie A, een community-lid is ontevreden over een dienst/product of communicatie online. Oplossing X, jij gaat het uitleggen en een oplossing erbij bedenken. Je houdt in gedachten: Wat is de winst voor het community-lid? Wat gaat de organisatie daarbij winnen? Wat wint de community? Wat win jij als merkwerker, waardoor iedereen er beter uit gaat komen?

Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn maar in principe is er altijd wel een oplossing te bedenken waardoor er geen echte verliezers overblijven als er een vervelende situatie ontstaat of zware beslissing moet worden genomen. Dat vereist wel dat je beschikt over inlevingsvermogen, creativiteit en enig hersencapaciteit. Maar dat zijn in mijn optiek de standaard eigenschappen van een online merkwerker.

Effectief bezig met social media?

In deze blog heb ik slecht een paar eigenschappen van effectief leiderschap voor online merkwerkers benoemd. Wat vindt jij; is het win-win principe bruikbaar voor goed community beheer? Gebruik jij deze principe wel eens? En neem je wel voldoende tijd om na te gaan of je effectief bezig bent en dat je de belangrijkste zaken eerst oppakt? Is het volgen van een training persoonlijk leiderschap dan wellicht een goede manier om hierachter te komen? Of heb je een andere toevoeging? Ik hoor het graag.

Over de schrijver
Ik help ondernemers en ondernemingen met vraagstukken op het gebied van online promotie van de organisatie of profilering van de ondernemer op strategisch, tactisch en operationeel vlak. Mijn kracht zit in de kennis over hoe je via sociale media een community kunt starten. Hoe je een community laat groeien en ontwikkelen tot een inspirerende en levendige groep waardoor de dienst/product of organisatie geliefd blijft. Maar ook hoe je een sterke en trouwe achterban creëert die kan worden geraadpleegd bij de ontwikkeling van een nieuw product/dienst of werkwijze.
Reactie plaatsen