Agile Marketing; de digitale Darwin
Lean cursus: Agile - de digitale Darwin: ‘adapt or die’
14 januari 2016 

Lean cursus: Agile - de digitale Darwin: ‘adapt or die’

Tussen alle jaaroverzichten 2015 en trend forecasts 2016 door, verschijnt er steeds duidelijker de wereld van een nieuwe economie. De gevestigde theorieën, waaronder het ‘blue-ocean’ denken en het merendeel van de Kotler-theorie, zijn geen garantie meer voor succes. Nee, het gaat veel verder dan dat. Meedenken met de klant of een goed product ontwikkelen alleen is niet voldoende; we moeten naar OMDOEN, en snel ook!

Oude liefde roest snel

Op de Beeckestijn clinic Agile Marketing die ik onlangs bijwoonde, werd de nieuwe economie nog eens met harde cijfers duidelijk gemaakt. Uit onderzoek van Gabriel Weinberg, de oprichter van de zoekmachine DuckDuckGo, blijkt dat er sinds 1955 een versnelde wisseling van de wacht plaats vindt in de Fortune 500 lijst. Na een paar jaar verdwijnen de meeste bedrijven al weer van deze lijst en wordt hun plek ingenomen door een ander. Sterker nog: de levensduur van bedrijven is drastisch gedaald: in 1915 bestond een gemiddeld bedrijf in de Fortune 500 nog 75 jaar, in 2015 is de gemiddelde levensduur gedaald naar 15 jaar!

Levensverwachting bedrijven

Bewijs is aan de orde van de dag

Voorbeelden waren er al eerder: Nokia was dé mobiele telefoon die je moest hebben en had een enorm marktaandeel, want hun telefoons waren de beste en meest verkochte. Totdat de smartphone van Apple kwam: wie wilde er nu geen iPhone? De Nokia belandde in een oude la en er werd nooit meer naar omgekeken.

Ook Kodak, Akai, Hyves en Oad zijn verdwenen. Onlangs raakte V&D failliet en ook de schoenenketens van de MacIntosh Group verdwijnen. En hoe zal het Volkswagen vergaan, of HEMA? Veel retailketens zitten momenteel al ver in de problemen.

bedrijven failliet

SWOT op zijn kop

De grootste bedreiging voor bedrijven komt dus niet van buitenaf, van concurrentie in jouw markt, maar juist vanuit de interne organisatie! Het kan je zwakte worden hoe je zelf als bedrijf bent, als je bij het oude vertrouwde blijft. De nieuwe technologieën moet je vooral intern kunnen adopteren; dat kan bijvoorbeeld niet met een personeelsleeftijd van gemiddeld 50 jaar: de zgn. Millenials en hun mindset moet je integreren bij de gehele bedrijfsvoering.

Concurrentie gaat komen van buiten de veilige afgebakende markt, dus die zie je niet aankomen als je niet meebeweegt met en inspeelt op de eisen die consumenten stellen aan de digitale prestaties en serviceniveau van bedrijven.

Opstaan en vernieuwen

Nu en in de toekomst zullen nieuwe bedrijven ontstaan die binnen een mum van tijd een enorme groei behalen en daardoor de positie van gevestigde organisaties ondermijnen. De tijd van een levenscyclus die langzaam opbouwt, piekt en daarna nog gezond afroomt is voorbij. Bestaande bedrijven moeten daarom nu versneld veranderen om de exponentieel groeiende technologie te kunnen omarmen, die de consument (onbewust) verwacht en die nieuwe concurrenten al eigen hebben gemaakt.

Uitleg lean en agile marketing

Tijd van de ‘Digitale Darwin’

Het wordt cruciaal dat je als bedrijf goed mee kan vloeien in de veranderende klantbehoeften en technologieën: dat is geen kans, maar de basisbehoefte om sterk en gezond te blijven als bedrijf. Dat is Agile Marketing! Dat betekent voor marketeers dat ze digital moeten transformeren: bedrijven helpen om flexibele strategieën te ontwikkelen en concepten implementeren die inspelen op verwachtingen van vandaag en de toekomst van je merk. Indien hier kennis van aanwezig is, dan dient er geinvesteerd te worden in agile cursussen, lean cursus, etcetera.

Agile Marketing

Kansen zien en benutten vraagt om een radicaal nieuwe kijk op marketing. Digitale marketing transformatie is een absolute noodzaak. Voor de marketingorganisatie van de toekomst is snel vermarkten, testen en doorontwikkelen cruciaal. Agile marketing en de nieuwe economie vragen om creativiteit, intelligentie en continue vernieuwing. Niet alleen in technologie en producten, maar ook in personeel en business modellen.

Zie jij deze tekenen ook? En de noodzaak ervan? Nee, volg dan snel een agile of lean cursus. Niet voor niets verdwijnen ook grotere bureaus en komen er steeds meer zelfstandige professionals die ‘on demand’ effectief worden ingezet.

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de Beeckestijn Clinic ‘ Agile Marketing’  door Adrie Dolman.

Over de schrijver
Strategische denker, ervaren marketeer aan bureauzijde en bij uitgeverij, passie voor online marketing, gek van mode en social media, creatieve duizendpoot en hands on, organisatorisch sterk, communicatief en sterk in taal (NL + EN), down to earth en gezond gevoel voor humor.
Reactie plaatsen