Waarom "Goede Branding" Zo Tof Is! | Hoe Vermarkte Je Een Seminar?
12 september 2011 

Waarom "Goede Branding" Zo Tof Is!

Door het aankomende Elite Seminar dit weekend is het voor mij momenteel lastig om nog ergens anders mee bezig te zijn en dus is het hier wat stil op het blog. Ik dacht laat ik dan maar een tussenweg zoeken en iets schrijven over een inzicht wat ik uit het organiseren van dit Elite Seminar heb gehaald.

Als je mij of mijn blog ook maar een beetje volgt of in contact staat met andere ondernemers die dat doen zul je ongetwijfeld iets mee hebben gekregen van het Elite Seminar komend weekend. Ik zal je in dit artikel enkele inzichten geven over waarom dit nu zo “veelbesproken” is. Alles hangt samen met een specifieke branding voor dit “product” van mijn Internet marketing Universiteit BV welke er niet alleen voor gezorgd heeft dat er veel over gesproken wordt maar ook dat er een uniek tintje aan zit.

Enkele belangrijke aspecten:

1. Een eigen naam voor het seminar

Ik geef wel vaker seminars en meestal hebben deze geen specifieke naam anders dan “seminar” of “internet marketing seminar” veelal gevolgd door de datum en locatie om enige vorm van uniekheid mee te geven. Het Elite Seminar heeft een eigen naam en wordt zodoende direct een op zichzelf staand product met een eigen positionering. De naam is uiteraard zorgvuldig gekozen om iets mystieks mee te geven maar ook om direct het niveau van het seminar aan te geven. Ook de eigen domeinnaam draagt bij aan de positionering. Als het op deze site had gestaan was het seminar “een van velen” geweest en nu is het uniek in zijn soort.

2. Design van de website

Het design van de website EliteSeminar.nl gaat net even wat verder dan de gemiddelde salespage. Uiteraard is het exact hetzelfde principe maar toch komt het heel anders over. Dit komt mede door de flitsendse banner, de menubalk en de gedesignde foto’s van alle 10 sprekers. We hebben gekozen voor een combinatie van zwart en goud en niet omdat Donald Trump dat ook vaak doet… ;) Het zwart geeft in dit geval het mystieke en het goud geeft het niveau en de waarde van het seminar aan. Ook heeft het seminar een eigen logo gekregen welke een afgeleide is van het IMU Logo maar toch maakt zo’n klein detail dit seminar nog unieker.

3. Line up van 10 sprekers

Met dit seminar gaan we verder dan een goede inhoud tegen een daarbij passende entreeprijs. Ik heb in het samenstellen van het programma deze principes gehanteerd:

  • Welke “line up” van sprekers zou het tofste seminar maken wat je kan vinden waar ik zelf ook heen zou gaan als ik het niet zou organiseren (jezelf beschouwen als ideale klant)
  • Hoe kan ik vele malen meer geven dan er vandaag de dag in mijn markt bij een soortgelijk evenement wordt verwacht (meer doen dan je achterban verwacht).
  • Ik wil 100% achter de inhoud kunnen staan en kies dus alleen sprekers die ik persoonlijk ken, waar ik voor in durf te staan en waarvan ik vind dat ze elkaar perfect aanvullen.

Door de 10 sprekers zowel met video als met tekst aan te kondigen ontstaat er iets speciaals op de website. In de aankondiging noem ik een opsomming van de unieke kwaliteiten en presentaties van de verschillende sprekers waardoor het hele geheel een ontzettend niveau uitstraalt.

4.  Onderscheidend concept

Natuurlijk bestaan er vele business seminars hier en in het buitenland waarbij er meerdere sprekers optreden maar veelal zijn dat zoals wij het intern noemen “pitch feesten”. Elke spreker wil je iets verkopen en dat geeft toch een bepaalde sfeer. Met dit seminar zit je als bezoeker veilig omdat er niks aan je mag worden verkocht door de sprekers. Zodoende richten zij hun optreden in op het geven van zoveel mogelijk waarde en niet om een zo hoog mogelijk verkoopresultaat te halen. Ook zijn de optredens van sprekers op elkaar afgestemd en hanteren we verschillende “vormen” van informatieoverdracht zoals presentaties, live interviews, hot seats, panel discussies enzovoorts.

Ook een belangrijke en vrij unieke factor aan dit evenement is dat veel van de sprekers ook buiten hun eigen optreden om aanwezig zijn en dus “benaderbaar” zijn. Je hoeft geen backstage pass te hebben om de mensen voor wie je komt een vraag te stellen. Als je het “doel” van dit seminar in 1 zin zou moeten passen dan zou je uitkomen op: Het creëren van een uniek evenement in Nederland waarbij de focus ligt op het geven van zoveel mogelijk waarde en creëren van een onvergetelijke ervaring voor een ieder die aanwezig was.

5. Aandacht aan de gasten

Bij dit seminar steken we ook veel energie in de aanloopfase naar het seminar. Zo krijgt iedereen op de gastenlijst van ons een vragenlijst om in te vullen met persoonlijke vragen over zijn/haar business. We kunnen zodoende de inhoud van het seminar afstemmen op de aanwezigen en daar komt bij dat bezoekers zich veel meer “serieus” genomen en persoonlijk behandeld voelen wanneer ze zelf input kunnen leveren aan de sprekers. Ook vragen we de gasten zich vooraf op ons privé forum te melden zodat het netwerken en vrienden maken al voor het seminar kan beginnen. Door dit te doen is het ijs al gebroken en komen mensen heel anders binnen op het Elite Seminar.

6. Merchandising

Voor het seminar hebben we ook wat merchandising zoals banners, schrijfboeken en pennen laten bedrukken met het Elite Seminar logo. Dit om het hele geheel meer aan te kleden en het seminar ook nog meer te “branden”. Sowieso maken gadgets een evenement altijd professioneler maar het draagt ook bij aan de branding. Je kunt ook denken aan keycords e.d. of zelfs het bedrukken van T-shirts!

7. Wederkerend evenement

Door het Elite Seminar zo te branden als hierboven is weergegeven hebben we een concept met een “bekende naam” neergezet en natuurlijk is het dan extra leuk om zoiets terug te laten keren. Daarom zal het Elite Seminar naar alle waarschijnlijkheid 1x per jaar worden georganiseerd. De inhoud zal keer op keer volledig nieuw zijn maar het concept houdt hetzelfde jasje.

8. Op tijd lanceren en blijven vermelden

Anders dan de meeste seminars die ik organiseer heb ik dit Elite Seminar al in de maand juli openbaar gemaakt, maanden voordat het plaatsvindt dus. Door een evenement op tijd aan te kondigen heb je niet alleen de kans dat veel mensen die willen komen ook daadwerkelijk tijd hebben maar ook het voordeel dat je er gedurende lange tijd in al je andere bedrijfscommunicatie naar kunt verwijzen.

Door het al tijden over een evenement te hebben bouwt de spanning langzaam op tot het moment supreme. Ook de waarde van een evenement gaat omhoog wanneer het al vroeg aangekondigd is en “iedereen” het er over heeft. Nu maar hopen dat het aloude gezegde van “de voorpret is het leukst” in dit geval niet opgaat ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Coen Olde Bijvank

Door

Coen Olde Bijvank

op 12 September 2011

Beste Tonny, Ook van mijn kant, heel veel succes en plezier met het Elite Seminar! Vatooo! Groeten, Coen

cpa marketing

Door

cpa marketing

op 12 September 2011

Succes met je seminar, Tonny. Met zo een line up zal je niemand teleurstellen.

Eva

Door

Eva

op 12 September 2011

i love branding! Succes en veel plezier dit weekend!

michael muusers

Door

michael muusers

op 12 September 2011

Hallo Tonny, Ik wens jou en alle sprekers veel zégen en veel succes toe! Ik kijk er echt naar uit en ik geloof dat we na dit Seminar compleet vernieuw zullen zijn! met vriendelijke groet, en Blessings!!! Michael.

Sander

Door

Sander

op 13 September 2011

Bijzonder leerzaam artikel Tonny, leuk om nog wat verder achter de schermen te kijken en te begrijpen waarom je doet wat je doet ;-) Maar het is natuurlijk ook gewoon een killer design!

Reactie plaatsen