Personal branding: What... the fuck?
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 november 2015 

Personal Branding: Waarom, hoe, What...The F*ck?

Je kent ze wel. Personal Branding-goeroes die verkondigen dat je jezelf als merk moet gaan beschouwen. En dan bij voorkeur als basis Simon Sineks’ ‘Why, How, What’-gouden cirkel gebruiken, zodat je op zoek kunt gaan naar je eigen passie en authenticiteit. Van die laatste twee krijg ik erg veel jeuk.

Philip Kotler begrijpt het gelukkig beter en stelt:

“Een merk is een naam, term, teken, symbool of ontwerp, of een combinatie hiervan, die bedoeld is om de producten of diensten van een aanbieder of groep aanbieders te identificeren en ze te onderscheiden van die van de concurrentie.”

Inderdaad. Producten of diensten, geen mensen!

Personal Presence

Een product of dienst laat zich dus ‘branden’, en niet bedrijven of mensen. Recent gaf ik aan tweedejaars Industrial Design-studenten van de TU/Eindhoven een workshop over Personal Branding. Ik heb ze daarbij geleerd dat het woord ‘branding’ afkomstig is van het Noorse ‘brandr’, ofwel een markering aanbrengen met een brandmerk.

Personal branding

Zoals boeren bij hun veestapel doen, zodat ze op basis van het brandmerk kunnen herkennen dat de koe van hem of van een ander is. En ik leerde hen dat brandmerken dus erg pijnlijk is. En dat de koe in dit verhaal het product is. De studenten volgden mij daarin en vanaf dat moment hebben we alleen nog over Personal Presence gesproken. Mijn pleidooi gaat dus over personal presence en ik ben erop gebrand om dit woord te verspreiden. Het heeft een twee simpele uitgangspunten.

  1. Als iemand jou zoekt op Google, wat vinden ze dan over jou?
  2. En als ze jou dan in levende lijve ontmoeten, klopt de eerste indruk dan met wat ze online over jou gevonden hebben? (andersom kan natuurlijk ook)

Kietel jezelf met het vierde segment

Het vierde segment van Maslows’ piramide gaat over waardering en erkenning. Je zou jezelf zwaar tekort doen wanneer je deze behoefte negeert.

Piramide van Maslow

Personal Presence gaat daarom ook over de vragen:  Wat wil je dat anderen letterlijk én figuurlijk vinden van jou en waarvoor/op welke wijze zou je erkend willen worden? Natuurlijk kun je als basis in antwoord op deze vragen de bekende tools gebruiken, en is de ‘Why, How, What’ een prima hulpmiddel dat je dwingt om tot de kern te komen. Als marketingman heb ik een aantal tips om je Personal Presence aan te scherpen:

  1. Start bij je eigen ik: wat zijn jouw kernwaarden, waar sta je voor? (hiervoor kun je bijvoorbeeld de ‘Why?’ van Simon gebruiken). Vul het aan met ‘How’ en ‘What’.
  2. Vertaal je kernwaarden naar online en offline boodschap (pitch), zodat de personen waarvan je wilt dat ze je vinden jou goed kunnen identificeren.
  3. En bedenk daarbij wie je wilt aanspreken. Denk hierbij ook na over een specialisme: bij welk onderwerp wil je dat mensen direct aan jou denken? Dwing jezelf om je specialismen smal te houden. Daarom heet het ook specialisme en niet generalisme (duh!).
  4. Wat is je werkelijke toegevoegde waarde? Denk daarbij in substituten. Een voorbeeld: KLM zou kunnen zeggen dat zij van a naar b vliegen met mensen en goederen. Dat is inderdaad wat ze doen. Het substituut is dat je als zakenman aan boord gewoon kan doorwerken, mensen ontmoeten, videoconferencing kan doen of gewoon lekker kunt relaxen. En btw, ondertussen brengen we je -zoals beloofd- van a naar b.
  5. En als laatste, maar minstens zo belangrijk: Blijf scherp op je personal presence! Naarmate de tijd verstrijkt ontwikkel je jezelf door nieuwe opdrachten en ervaringen. Pas je personal presence aan op de veranderingen als dat nodig is.

Ongetwijfeld mis ik een aantal zaken, maar mensen doen uiteindelijk zaken met mensen. Bedrijven kijken verder dan een glad verkoopverhaal.

Richt je op relatie en gunfactor

Recent hebben wij onderzoek gehouden naar het effect van een merk op de besluitvorming binnen bedrijven bij investeringen. Relatie en gunfactor zijn daarbij de belangrijkste subjectieve factoren. In een kennismaking en het vervolgtraject daarna wordt vooral gezocht naar de klik, de referenties en in derde of vierde instantie wordt pas gekeken naar de ‘brand’.

Over de schrijver
Na zijn loopbaan bij o.a. McKinsey, Postbank en KPMG Consulting heeft Hans Dekker na negen jaar interim management het strategisch marketingbureau Ministry of Marketing opgericht. Zijn persoonlijke passie ligt in de turnsport, hij kookt graag en volgt politiek en economie op de voet.
Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 27 November 2015

Hoi Hans. Hoe denk je over de scheiding tussen privé en zakelijke online presence? Persoonlijk vind ik deze wel belangrijk en wil ik scheiden tussen de privé persoon Edon van Asseldonk en de online marketeer Edon van Asseldonk. Ik ben hier redelijk goed in staat, ook omdat ik niet de behoefte heb om de privé persoon Edon online te profileren. Denk je dat een scheiding mogelijk of aan te raden is? En zo ja, hoe zou je deze aanbevelen?

Hans Dekker

Door

Hans Dekker

op 28 November 2015

Hoi Edon, ik denk dat het naar ieders voorkeur zou moeten zijn. Sommigen houden het volgens mij niet echt gescheiden, anderen proberen het wel. Wat ik vooral van belang vind is dat jezelf bepaalt waar de scheidslijn ligt. Daarnaast is het gewoon handig als je vanuit je eigen ik handelt. Zelf let ik er wel op wanneer ik wat met wie communiceer. Zakelijk post ik voornamelijk dingen waarvan ik denk dat het ook op mijn zakelijke presence (image building) effect heeft. Ik overweeg mijn berichten dus goed. Privé heb ik Facebook denk ik goed afgeschermd, en nu ik er zo over nadenk post ik bij Instagram (https://www.instagram.com/ministryofmarketing/) van alles door elkaar :-) Dus mijn advies? Uiteindelijk doen mensen zaken met mensen. Als je dat als uitgangspunt neemt dan vervaagt de scheiding al snel. Hou in je achterhoofd dat je gegoogled wordt en vraag je vooral af wat ze dan van jou zullen tegenkomen. Naar mijn idee is daarom een harde scheiding moeilijk uit te voeren of vol te houden. Heb je hier wat aan?

Reactie plaatsen