De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

5 fouten die veel kleine ondernemers maken in hun branding

Ze zeggen het allemaal. ‘Je moet je eigen stem vinden in je business. Je moet je eigen personal brand zijn, met je eigen unieke sound om een grote schare fans achter je aan te krijgen.’

En ik zeg het ook! Maar… hoe – in vredesnaam – doe je dat dan eigenlijk? Je eigen stijl vinden?

Als jij een groot publiek wil bereiken en een onvergetelijk merk wil worden lees dit artikel. Ik zoek samen met je naar een antwoord op deze bijna filosofische vraag.

Toen ik 16 jaar jong was begon ik met het opschrijven van eerste grappen in een wit schriftje en speelde ik op mijn HAVO een eerste cabaretshow.

personal-branding-cabaret

Ik schreef een programmaatje van een half uur en tijdens de generale repetitie vroeg ik aan twee docenten: ‘En lijkt het niet te veel op Youp van ‘t Hek?’ Zei zeiden in koor: ‘Vanaf de eerste zin. Maar da’s helemaal niet erg.’

En dat was ook niet erg, want ik was 17 (toen ik speelde). Daarna moest ik optreden voor optreden op zoek naar mijn eigen stem, Youp van ‘t Hek was er namelijk al, met een hoop publiek, dus om een kopie van hem te worden was zinloos.

Maar die authenticiteit vinden en pakken vond ik echt spannend. Echt vertellen hoe het is, wat je voelt en dat op een eigen manier en dat het dan ook nog grappig is, vond ik rete spannend. De eerste jaren speelde ik de cabaretier.

Wat daar dan zo spannend aan is? Ik dacht op safe te spelen door een soort van Hans Teeuwen na te doen, of ook Theo Maassen en Micha Wertheim, die eerste jaren dan. Als ik hun stijl doe, dan komt het vast goed, als ik dat soort grappen maak dan gaan ze vast lachen en blijft die hele zaal niet zo pijnlijk stil.

Zitten mensen wel echt te wachten op wie ik ben, met mijn eigenheid, zo dacht ik bang.

Ik weet niet of je het ook opviel, maar oh my god, wat zitten hier veel gelijkenissen met je reis als zzp’er, als merk.

En toch lijkt het alsof velen niet zo bewust zijn van het feit dat je op zoek moet naar geheel eigen authentieke stijl in je merk.

Want wat zijn veel zzp’ers online, op hun site, in hun teksten saai zeg.

Dit is een stukje authenticiteit van mijn kant en ik voel direct hoe spannend het is om zo uitgesproken te zijn. Ik wil dat jij en alle andere lezers mij aardig vinden, hè?

Zoveel websites klinken zo fucking formeel. Netjes. Braaf. En: exact hetzelfde als de concurrent, met alle cliches. Ik moet ‘in mijn kracht gaan staan’, een ‘stukje authentiek leiderschap ontwikkelen’ en deze vind ik ook mooi: ‘Ik luisterde naar mijn innerlijke stem’.

Meestal betekent dat in dit geval dat ik wat anders ga doen.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Het kan zijn dat al die trainers, coaches, eenpitters – jij? – echt geen eigen stem hebben.

Maar ik geloof helemaal niet dat mensen van zichzelf saai zijn. Saai is een gebrek aan lef om uitgesproken te zijn.

En toevallig ken ik er heel erg veel in het echte leven en dat zijn leuke mensen. Nee, maar echt leuk. Mensen zoals jij!

Er zitten types bij daarbij moet ik in het café geen slok nemen als zij net aan het woord zijn, want dan proest ik mijn Duvel zo uit over de andere gasten: fucking grappig zijn die lui. Ze hebben een visie over hoe je er een mooi leven van maakt, over discipline, compassie en even heel erg stil staan bij hoe het nu echt gaat.

Boeiende, bruisende mensen. Zij hebben ook nog eens echt smaak, je hoort ze niet zeggen dat ie nog een avond bij de Toppers was, nee, ze houden van Radiohead, gaan naar Down The Rabbit Hole, leuke mensen met smaak dus. Of beter: met personality.

En dan lees je van deze leuke, bruisende mannen en vrouwen de website en dan geloof je het bijna niet: die hele persoonlijkheid is weg. Die hebben ze netjes opgeborgen. Droge teksten. Vage zinnen. Clichés.

Ik heb wat ideeën over hoe dit zou komen.

Is het dezelfde angst die ik had als cabaretier? Ik denk het wel.

We schijten allemaal een beetje in onze broek als we gaan zitten schrijven.

Schrijven voor je business is spannend. Je gaat vertellen wie je bent. Waar je voor staat. Wat je doet. Als jij begint te typen aan een nieuwe salespage of een homepage dan herken je vast dit:

Je haalt diep adem. Je voelt wat zenuwen opkomen. Je begint te tikken en er komen ineens allemaal deftige teksten uit jou. Vreselijk formeel. Je bent er zelf ook een beetje verbaasd over.

Je denkt onbewust dat je zo moet klinken.

personal-branding-schrijven

Mijn tip: vraag jezelf serieus af waarom je op je site formeel klinkt. Herken je je in bovenstaande? Het is een misverstand dat je meteen de nek om kan draaien, want de mensen die jouw hulp nodig hebben, waar jij zaken mee kan doen en lekker geld kan verdienen willen connectie met je voelen. Die willen dat biertje uitproesten. Die willen voelen dat je om ze geeft, ontspannen bent en echt snapt wat zij willen. Ze willen bovenal met leuke mensen zaken doen.

Het is een diepgeworteld misverstand dat formeel en professioneel hetzelfde is. Dat is het niet.

Je kunt heel professioneel overkomen en toch je publiek aanspreken als: ‘Dag lieve motherfuckers van me.’ Als jouw publiek dat lekker vindt: doe! (ik ben je eerste fan, ik word heel graag zo aangesproken, het is een fetish denk ik)

Vraag om je heen aan 7 mensen wat zij opvallende eigenschappen van je vinden. Zet die eigenschappen op een rijtje en vraag je af hoe je die eigenschappen, die vibe op je site kan laten klinken. Energiek, met flair, met humor, gezellig, betrokken, een beetje warrig, ‘hysterisch’. Dat dus.

Mensen snakken naar mensen die unapologetic zichzelf durven zijn. Laat in je teksten merken dat jij die energieke, beetje gekke, onaangepaste en tegelijkertijd superprofessionele rots in de branding bent. Zoek naar voorbeelden uit je eigen leven hiervan en deel dit.

Ik weet, je wilt graag klanten. Dat verlangen kan soms ook onzeker maken. Je wilt zo graag gezien worden.

En de truc om die klanten te krijgen is niet om braaf te zijn, of aangepast. Om nederig te wachten tot de Grote Opdrachtgever jou iets gunt. Nee, ga in je kracht staan! (grapje!)

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat veel zzp’ers dat doen. Die passen zich aan, gaan netjes klinken, vanuit allerlei aannames, ik herhaal aannames, dat je daarmee in de smaak valt.

Je wilt graag klanten. Je wilt dat mensen je tof vinden en serieus nemen. Dat ze zien dat je expertise hebt. Snap ik. Logisch.

Wees unapologetic jezelf. Dan val je op. Dan krijgen mensen een hekel aan je en anderen worden ongelofelijk fan van je.

Exact wat je wilt.

personal-branding-spotlight

Comment Section

3 reacties op “5 fouten die veel kleine ondernemers maken in hun branding




Door Tonny Loorbach op 13 september 2018

“Het is een diepgeworteld misverstand dat formeel en professioneel hetzelfde is. Dat is het niet.” – Nice en zo waar!

Plaats een reactie