7 speerpunten voor een goede online positionering!
10 maart 2015 

7 speerpunten voor een goede online positionering!

Zet ons bedrijf op de kaart, en ook online! Een veelgehoorde kreet. Maar een bedrijf online op de kaart zetten, hoe gaat dat in zijn werk? Wat is er echt belangrijk voor een bedrijf dat online in de spotlight moet komen te staan?

In deze blog ga ik zeven speerpunten op volgorde zetten die volgens mij het meest belangrijk zijn voor een goede opbouw van de online marketing. Als je begint bij punt één en eindigt bij punt zeven, dan denk ik dat je een goede start maakt met je online positionering!

Een goed begin is het halve werk

Nog voordat er iets concreet gebeurt is het goed om een online marketing strategie te schrijven. Een goed begin is immers het halve werk. Door eerst een strategie uit te schrijven, met  doelstellingen en een weg naar deze doelstellingen toe zorg je ervoor dat je nooit voor verrassingen komt te staan. Deze blog geeft natuurlijk een mooi begin, maar elk bedrijf zal zelf moeten bepalen welke tools ze willen inzetten en op welke manier. En welke doelstellingen worden er  gekoppeld aan welk medium? Het is allemaal terug te vinden in de online marketing strategie.

De spin op het web

De belangrijkste schakel. De spin op het web. Ik ben van mening dat alle andere tools die straks worden gebruikt in de online strategie op de een of andere manier moeten doorlinken richting jouw website. Op jouw website is het namelijk het makkelijkst om informatie te verschaffen, producten te verkopen of contact te leggen. Daarnaast verzamel je op je eigen website je eigen data. Het is het beste en gemakkelijkste om je klant te helpen op je eigen gebied. Bezuinig nooit op je eigen pagina, want deze pagina is het visitekaartje van je bedrijf.

Analyseer en meet je data

Hierna ga ik een heel aantal tools noemen die kunnen helpen bij de online positionering van een bedrijf. In de werkelijkheid is het natuurlijk allemaal niet zo zwart wit en daarom is het analyseren van je data zo belangrijk. Want in het algemeen kan een blog wellicht nog zo interessant zijn, als niemand jou blog leest of er überhaupt maar naar omkijkt kan je je tijd vast wel beter besteden. Door meteen data te gaan verzamelen nadat je de website online zet kan je goed zien wat er voor jou specifieke doelgroep wel en vooral ook niet werkt. Goede, duidelijke en relatief eenvoudige tools voor data analyse zijn Google Analytics en Webmaster Tools.

Search Engine Optimalization

Na het eerste en tweede punt zit er dus heel veel tijd en/of geld in je website. Dat is goed, maar dan wil je wel dat er mensen of klanten op jouw website terecht gaan komen. Om daarvoor te zorgen kan je iets doen aan je vindbaarheid via de zoekmachines, ook wel Search Engine Optimalization genoemd. Deze vindbaarheid wordt bepaald door een torenhoge berg factoren, waaronder de woorden die je op je site gebruikt en de beschrijvingen die je aan je pagina´s geeft. Het is teveel om op te noemen, maar hou het in je achterhoofd! Gebruik relevante tekst en zorg ervoor dat je pagina´s goed geschreven worden. Een SEO plug-in kan wellicht ook helpen met het zetten van de eerste stappen.

Bloggen is een marketing tool

Bloggen is leuk. Althans, dat vind ik zelf. Lang niet iedereen is het met me eens dat bloggen leuk is, maar het is zakelijk gezien toch in ieder geval aantrekkelijk. Je etaleert namelijk niet alleen jouw kennis, je geeft ook een dikke knipoog naar de vindbaarheid die hierboven wordt beschreven. Bloggen is voor sommigen dus gewoon een pure online marketing tool. Wellicht wordt jouw blog opgepikt door een andere website, en verkrijg je zo veel bekendheid. Probeer wel om je blog leuk (en dus niet té zakelijk) te houden, want vaste lezers kunnen zomaar klanten worden!

Social media is een must

De impact van social media is een bekend onderwerp van discussie. Sommige online marketeers zweren erbij, anderen wijzen het liever van de hand. Ik zelf ben van mening dat het afhankelijk is van het product en de bedrijfstak. Een consumentenproduct zal het waarschijnlijk beter doen op Facebook dan een pure zakelijke dienst. Hoeveel energie jij in social media steekt, en voor welke social media je kiest moet je dan ook helemaal zelf afwegen… maar zorg wel dat je gevonden kan worden via social media! Maak een professionele pagina aan en zorg ervoor dat je website ook via die weg vindbaar is. Het is immers niet meer van deze tijd om er niks aan te doen.

Online marktplaatsen

Online zijn nog veel meer manieren om jezelf in de spotlight te zetten. Een leuke optie daartussen vind ik de online marktplaatsen. Je hebt ze tegenwoordig in alle soorten en maten. Bedrijven en particulieren bieden van alles aan, en jij kan dus ook je product of dienst aanbieden. De bekendste is natuurlijk marktplaats, maar kijk bijvoorbeeld ook eens op werkspot.nl. Voor ieder bedrijf is er wel een geschikte marktplaats. Zorg er (natuurlijk) wel voor dat je website er lekker duidelijk op komt te staan. Zo zorg je weer voor nieuwsgierige online bezoekers!

Dit online web ziet er dan dus ongeveer zo uit:
Online strategie opzetten

Jouw website is de kern van het web. Daaromheen hangen de actiepunten zoals de blog, en de samenhang daartussen is belangrijk. Dit alles wordt gecontroleerd door de data analyse, en het geheel is gevangen in de online strategie. Na het uitvoeren van deze zeven tips ben je zeker vindbaar op het world wide web. Daarna is het zaak om je activiteiten te blijven verbeteren en uitbreiden!

Ik vind dit de belangrijkste zeven punten, maar weet jij misschien nog een nummer 8 die niet mag ontbreken?

Over de schrijver
Ondernemer en marketeer in hart en nieren. Met mijn onderneming werk ik bijzonder graag aan het realiseren van groei voor onze klanten. Dicht op de zaken zitten en zorg dragen voor een precieze uitvoering vind ik belangrijk. Totale ontzorging. Prive ben ik een (auto)sportliefhebber en hou ik enorm van technologische snufjes. In mijn vrije tijd reis ik nog vaak af naar Texel, waar ik ook geboren ben.
Nick van Breda
Xander Graaf
Reactie plaatsen