Google stelt Page Experience algoritme update uit naar halverwege juni
21 mei 2021 
in SEO
2 min. leestijd

Google stelt Page Experience algoritme update uit naar halverwege juni

Google stelt zijn Page Experience update - waarmee Core Web Vitals ranking factoren worden - uit naar halverwege juni. De update was oorspronkelijk gepland om in mei live te gaan. 

Dankzij het uitstellen van de update hebben website eigenaren een maand langer om zich voor te bereiden. 

Google Page Experience update vertraagd

Google maakt de vertraging van zijn Page Experience update bekend via een blogartikel. Ook laat Google weten dat de Core Web Vitals vanaf eind augustus pas volledig een rol spelen in de rankings. 

“We beginnen page experience te gebruiken als onderdeel van ons rankingsysteem vanaf halverwege juni 2021. Page experience zal echter eind augustus pas een volledige rol spelen. Je kunt het zien als het toevoegen van kruiden aan een maaltijd die je klaarmaakt. In plaats van dat je de kruiden allemaal tegelijk toevoegt, voegen we het toe over een langere periode”, legt Google uit.

Door de Core Web Vitals geleidelijk toe te voegen als ranking factor, wil Google de impact van de update bijhouden en voorkomen dat er onbedoelde problemen ontstaan. 

Volgens Google hoeven websites geen drastische veranderingen te verwachten wanneer de update uitrolt. Page experience is slechts een van de vele factoren waar Google rekening mee houdt bij het ranken van websites. 

Als onderdeel van de Page Experience update, komt er ook een verandering in Google Nieuws. Zo breidt Google het gebruik van non-AMP-content uit in news.google.com en de mobiele applicaties. Ook gaat Google de AMP-badges verwijderen die AMP-content aanduiden. 

Nieuw Page Experience-rapport in Google Search Console

Page experience rapport

In Google Search Console kun je alvast zien hoe de Page Experience van je website ervoor staat. Het Page Experience-rapport combineert de Core Web Vitals met andere page experience-signalen, zoals:

  • Mobiele bruikbaarheid: Een URL mag geen mobiele bruikbaarheidsfouten hebben om de ‘Goed’-status te krijgen
  • Beveiligingsfouten: Beveiligingsproblemen op een website zorgen ervoor dat geen enkele URL op die website een ‘Goed’-status kan krijgen
  • HTTPS-gebruik: Een pagina moet worden aangeboden via HTTPS om een ‘Goed’-badge te krijgen
  • Ad Experience: Een website mag geen advertentietechnieken gebruiken die afleiden, verstoren of op een andere manier niet bijdragen aan een goede gebruikerservaring. Als een website wordt beoordeeld met ‘slechte advertentie ervaring’ beoordeelt Google alle pagina’s op de website als ‘slechte page experience’. 

Het Page Experience-rapport meet het percentage aan URL’s op een website dat een goede ervaring geeft op basis van bovengenoemde factoren. Je kunt het rapport gebruiken om te zien welke componenten voor je website nog niet in orde zijn, zodat je ze kunt verbeteren. 

Ook het Search Performance-rapport in Search Console heeft een update gehad. Het is vanaf nu mogelijk om pagina’s die een goede page experience hebben te filteren. Hierdoor kun je zien hoe de pagina’s met een goede ervaring presteren vergeleken met pagina’s met een minder goede ervaring. 

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen