Online CRM - Waarom eigenlijk? Alle voor- en nadelen naast elkaar
04 januari 2021 
5 min. leestijd

Online CRM - Waarom eigenlijk? Alle voor- en nadelen naast elkaar

De afdelingen klantenservice, customer support en marketing zijn essentieel voor sales en after sales. Mocht je onverhoopt met jouw onderneming niet de gewenste service bieden, kun je op een vervelende manier viraal over het internet gaan. Consumenten zijn immers steeds kritischer en verwachten de perfecte service. Hoe je deze service kunt geven?

Eigenlijk is daar maar één geschikte oplossing voor: de beste CRM systeem binnen jouw onderneming gebruiken. Met behulp van een Customer Relationship Management systeem kun je de best mogelijke service verlenen, waarbij je ook continue het overzicht weet te behouden. Alle medewerkers/afdelingen hebben bovendien de beschikking over dezelfde klantinformatie; hierdoor is jouw gehele onderneming in staat om efficiënter te werken.

Online CRM of offline CRM?

Als je op zoek naar een CRM software systeem bent, heb je de keus uit veel varianten. Het belangrijkste verschil is toch wel terug te vinden in de aard van het systeem; online of offline.

Een offline CRM systeem wordt geïnstalleerd binnen de beveiligde omgeving van jouw onderneming. Alleen met de computers op kantoor is het daardoor mogelijk om in te loggen in het CRM systeem. In principe is een offline CRM systeem dus alleen vanuit jouw kantoorpand bereikbaar.

Dat is compleet anders bij een online CRM systeem. Een online CRM systeem bevindt zich letterlijk en figuurlijk in de wolken. Doordat het gehele systeem in de cloud zit, kun je altijd en overal gebruik maken van het CRM systemen. Het maakt daarbij dus niet uit of je op zakenreis in het buitenland zit of dat je vanuit jouw kantoorpand werkt. Je hebt altijd toegang tot jouw online CRM systeem.

Welk CRM systeem geniet op dit moment de voorkeur? Meer en meer bedrijven neigen toch naar een online CRM systeem. Dat is dan ook in veel gevallen de beste keuze; hieronder lees je meer over de belangrijkste voordelen van een online CRM systeem!

Wat zijn de voordelen van een online CRM systeem?

De huidige maatschappij is dynamisch te noemen. Dat merk je niet alleen in het sociale leven terug, maar ook zeker in het bedrijfsleven. De dynamiek ligt hoog, de verwachtingen zijn hooggespannen en je bent zelf ook ongetwijfeld ambitieus. Als je zelf ambitieus bent, kun je voor jouw onderneming eigenlijk maar één juiste keuze maken: een online CRM systeem. Dat heeft puur te maken met onderstaande voordelen:

  • Een online CRM systeem is vanaf alle locaties bereikbaar. Het maakt dus niet uit waar jij je bevindt, zolang je maar de rechten hebt om in te kunnen loggen op het CRM systeem.
  • Een online CRM systeem is vanaf meerdere devices bereikbaar. Je kunt dus ook bepaalde klantgegevens nog even raadplegen op jouw smartphone of tablet. Handig voor onder alle buitendienstmedewerkers.
  • Een online CRM systeem is zeer veilig. Over de veiligheid hoef je je geen zorgen te maken. Alleen medewerkers met de juiste rechten hebben toegang tot een online CRM systeem.
  • Een online CRM systeem kun je naar eigen wens instellen. Je kunt het dashboard en verschillende functies van het systeem naar eigen inzicht aanpassen. Hierdoor weet je het online CRM systeem perfect aan te passen op jouw werksituatie.
  • Een online CRM systeem is makkelijk schaalbaar. Ideaal als je hard met jouw bedrijf groeit en snel veranderingen door wilt/moet voeren.

Wat zijn de nadelen van een online CRM systeem?

Vanwege bovenstaande voordelen is het zeer interessant om voor een online CRM systeem te kiezen. Tegelijkertijd moet je ook met enkele nadelen rekening houden:

  • De kosten kunnen hoog oplopen voor een online CRM systeem. Dit komt met name doordat je een online CRM systeem leaset in plaats van koopt. De abonnementskosten blijven hierbij maandelijks terugkomen, terwijl je niks af kunt schrijven. Dat zit anders bij een offline CRM systeem.
  • Een online CRM systeem moet regelmatig geüpdatet worden. Wordt het online CRM systeem niet geüpdatet? Dan loop je bijzonder veel gevaar; in dat geval zijn al jouw klantgegevens niet meer veilig opgeslagen. Het updaten van een online CRM systeem kost uiteraard tijd en geld.
  • Je hebt een (snelle) internetverbinding nodig. Ben je op een locatie waarbij je geen goede internetverbinding hebt? Dan is het zeer lastig om gebruik te maken van een online CRM systeem. In een dergelijke situatie ben je vrij beperkt.

Wegen deze nadelen zwaarder dan de hierboven genoemde voordelen? Nee, absoluut niet. Het is immers niet voor niets dat veel bedrijven tegenwoordig voor online CRM systeem opteren. Onder meer de systemen van Monday, Teamleader en Gripp zijn zeer populair te noemen. Heb jij er ook wel oren naar om van de bovengenoemde voordelen te genieten? Wij hebben enkele actiepunten voor je op een rijtje gezet.

Actiepunten voor een online CRM systeem

Wil je de klantbeleving naar een hoger niveau stuwen? Wil je jouw interne organisatie efficiënter inrichten? En wil je de best mogelijke service gaan verlenen? Dat is mogelijk als je voor een online CRM systeem kiest en de onderstaande actiepunten uitvoert:

  • Stel jezelf de volgende vragen:
    • Wat voor bedrijf is het/heb je?
    • Voor wat voor afdeling in het bedrijf is het?
    • Hoeveel mensen gaan het systeem gebruiken?
    • Wat is de bedoeling ervan?
    • Wat voor eisen heb je?
    • Wat voor budget heb je ervoor over?
  • Beantwoord de bovenstaande vragen en schrijf ze op. Hieronder heb je een voorbeeld:
    • Bedrijfsvorm – MKB
    • Bedrijfsafdeling – Marketing
    • Betrokken Personen – 25 tot 50 personen
    • Primair CRM process – Relatiebeheer
    • Eisen – Klantenbestand beheren, relaties categoriseren, contactmoment vastleggen
    • Budget – €80,- per maand
  • Zoek binnen die eisen en budget vervolgens naar geschikte online CRM systemen. Dit kan je doen door om te googlen op ‘online crm systemen’ of door eerder genoemde systemen te bekijken.
  • Maak gebruik van de gratis proefperiode van één of meerdere online CRM systemen. Er zijn gigantisch veel online CRM systemen op de markt. Veel CRM systemen zeggen allemaal dat ze de goedkoopste en de beste zijn. Echter zit het het verschil in het gebruiksvriendelijkheid en de functies binnen zo’n systeem. Door ze goed te testen weet je welk CRm systeem het beste bij het bedrijf, afdeling en doel past.
  • Lees de reviews op externe websites. Waarom moet je reviews lezen op een externe website? Nou, omdat de software leverancier die niet in handen heeft. Zo weet je dat alle reviews echt en eerlijk zijn. Reviews die op de software leveranciers website staan die kunnen ze natuurlijk zelf bewerken en plaatsen. Meeste softwareleveranciers doen dat niet, maar er zullen ongetwijfeld wel een paar tussen zitten die dat wel doen. Meeste software leveranciers gebruiken Trustpilot of klantenvertellen.nl als externe review site. Vaak wordt dit ook op de site aangegeven.
  • Kies voor het gewenste online CRM systeem en huur een implementatie specialist in. Deze specialist zorgt voor een vlekkeloze implementatie en installatie van het online CRM systeem.
Over de schrijver
Mijn naam is Robert Ligthart, Freelance Product Designer & Oprichter van verschillende Affiliate Marketing sites zoals desoftware-vergelijker.nl. Graag deel ik mijn kennis over Design, UI, UX, Conversie Optimalisatie, Marketing en Software. Voeg mij gerust toe op LinkedIn voor vragen of plan een gesprek in op mijn website.
Reactie plaatsen