Onderzoek van Google: ‘90% van de klanten is bereid hun e-mailadres te delen voor een incentive’
19 februari 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Onderzoek van Google: ‘90% van de klanten is bereid hun e-mailadres te delen voor een incentive’

Een studie door Google en de Boston Consulting Group laat zien dat 90% van de consumenten bereid is hun e-mailadres te delen in ruil voor een kleine incentive, zoals een korting. 

Voor het verzamelen van data moeten marketeers navigeren rondom de ene na de anere verandering in privacy-regelgeving. Tegelijkertijd worden consumenten zich meer bewust van hoe hun data wordt gebruikt. 

Toch hebben marketeers en consumenten dezelfde gewenste uitkomst: relevantere advertenties. Onderzoek van Google laat zien dat 65% van de consumenten aangeeft een negatieve ervaring te hebben wanneer advertenties niet relevant zijn. Daarbovenop geeft 74% aan alleen maar relevante advertenties te willen zien. 

Hoeveel informatie zijn klanten bereid om te delen?

Het is onmogelijk om relevante advertenties te laten zien zonder op zijn minst iets van data te verzamelen. Klanten begrijpen dit en zijn daarom bereid om tot op zekere hoogte mee te werken. 

Het onderzoek van Google laat zien dat consumenten het meest bereid zijn om informatie te delen die niet al te veel inbreuk doet op hun privacy. Het gaat hier bijvoorbeeld over informatie zoals geslacht, postcode, leeftijd, interesses en eerdere aankopen. 

Het verzamelen van deze informatie is voordelig voor marketeers en bedrijven, aangezien het kopen van data van externe partijen tegen privacy regels in gaat. 

Toch hebben klanten alsnog zorgen over hoe er met hun informatie wordt omgegaan. Specifiek maken consumenten zich zorgen over:

  • Welke informatie wordt verzameld?
  • Hoe wordt de informatie verzameld?
  • Waarom wordt de informatie verzameld?

Incentives verhogen bereidheid om data te delen

Uit het onderzoek van Google blijkt dat 1 op de 3 klanten bereid is hun e-mailadres te delen zonder daar een incentive voor terug te krijgen. Met het juiste incentive, zoals een korting of een klein gratis product, stijgt deze bereidheid naar 90%. 

Naast het aanbieden van een incentive, is het ook belangrijk om vertrouwen op te bouwen. Wanneer consumenten een merk vertrouwen, zijn ze dubbel zo bereid hun persoonlijke informatie te delen. 

Het opbouwen van vertrouwen is vooral belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken. Maar liefst 29% van de mensen vertrouwt bedrijven over het algemeen niet. Dit komt vanuit het idee dat bedrijven hun verzamelde persoongegevens verkopen. 

Volgens Google is deze zorg sterk overdreven: “Bijna 60% van de klanten gelooft dat bedrijven hun data verkopen, maar uit ons onderzoek blijkt dat slechts heel weinig merken dat doen. Marketeers begrijpen de waarde van data en het vertrouwen dat klanten in hen hebben. Ook begrijpen marketeers hoe klantgerichte, data-driven marketing een significant voordeel oplevert.”

Hoe verover je het hart van voorzichtige consumenten

Marketeers kunnen succes boeken door relevante ervaring en transparantie aan te bieden aan klanten. Specifiek raadt het onderzoek van Google aan om te focussen op drie dingen:

  • Bouw vertrouwen door van transparantie een prioriteit te maken: Laat duidelijk weten hoe je klanteninformatie gebruikt.
  • Creëer geweldige ervaringen via zelfverzamelde data: Versnel het verzamelen van data door iets aan te bieden dat in lijn ligt met de motivatie van klanten.
  • Bouw een data-gerichte organisatie die respect heeft voor privacy: Het herbepalen van je rol in de wereld van data-privacy kan leiden tot meer succes op de lange termijn. 

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!