[Exclusief!] Interview met Tim Ferriss over het Opbouwen van een Merk
Interview met Tim Ferriss
24 februari 2015 

Interview met Tim Ferriss

Eind vorig jaar vroeg 99designs haar community om al hun vragen aan auteur, investeerder, public speaker en ondernemer Tim Ferriss op te sturen. Tim Ferriss’ boek, The 4-Hour Workweek, is in 35 talen uitgegeven en wereldwijd inmiddels meer dan 1,3 miljoen keer verkocht. Sindsdien is Ferriss in staat geweest om dit uit te bouwen tot een lifestyle design merk en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip.

In San Francisco dronken ze koffie met deze man en stelden alle brandende vragen over het creëren van een merk en het opbouwen van een onderneming die hun community had ingediend. Wij publiceren op IMU.nl exclusief en met trots de Nederlandse variant van dit interview hieronder.


 “I try hard – and sometimes it is hard – to be myself, despite the public flak, and to be the best version of myself possible.”

Was je vanaf het begin van plan om actief te investeren in het bouwen van je persoonlijke merk of was dit een bijverschijnsel van andere inspanningen? [van @kinglis01]

Het bouwen van een ‘persoonlijk merk’ was nooit het plan of een prioriteit. Dat geldt tot op de dag van vandaag. Ik wil dat mensen weten waar ik voor sta (o.a. lifestyle design, versneld leren, wereldreizen, hervorming van onderwijs), maar er is nooit een samenhangende strategie geweest.

Ik doe mijn best – en dat is soms best lastig – om mijzelf te zijn, ondanks kritiek van het publiek, en om de best mogelijke versie van mijzelf te zijn. Dat klinkt misschien oppervlakkig of gek, maar het werkt voor mij.

Ik denk dat het concept ‘persoonlijk merk’ nieuw is. Hadden Thomas Edison of Henry Ford goede persoonlijke merken? Je zou kunnen zeggen van wel, maar het was niet hun doel. Ik ben van mening dat een goed persoonlijk merk nooit het doel mag zijn; het zou een bijeffect moeten zijn van de juiste doelen en consequent handelen.

“In my opinion, a good personal brand shouldn’t be the goal; it should be a side-effect of having good goals and acting consistently.”

Je besteedt veel werk uit door gebruik te maken van virtuele assistenten, hoe zorg je ervoor dat je merk toch consistent blijft? [van Blueberry Dynamic]

Deze is makkelijk. Ik besteed nooit schrijfwerk uit. Natuurlijk vraag ik soms iemand om hulp bij het opzetten van een repetitieve template (bijvoorbeeld een terugkomende set van links in meerdere blogposts), maar in meer dan 99% van de gevallen schrijf ik mijn content altijd zelf.

Dit geldt zelfs voor de tekst op mijn homepage, e-mailformulier of headers op de blog, en al mijn sociale mediakanalen. Op dit moment schrijf ik nog steeds al mijn eigen sociale mediaposts en ik ben niet van plan om dat te veranderen. Mijn dronken Tweets bewijzen dit, haha.

Plan je aan het begin van het project alle stappen tot het einddoel, of alleen de eerste stappen naar een bescheiden tussenstop? En hoe herken je dat punt? [van @gmxre]

Het hangt heel erg af van de scope van het project. Sommige projecten duren 1-2 weken, deze plan ik tot het eind. Andere zijn oneindig, zoals de podcast, het is in dergelijke gevallen belangrijk om een stop loss order te hebben. In andere woorden: geef jezelf een exit-optie wanneer het niet werkt.

Ik had mij in eerste instantie ingesteld op het maken van 6-12 afleveringen voor de podcast, daarna zou ik deze evalueren en wellicht stoppen. Ik bleek er zoveel plezier in te hebben dat ik nu al meer dan 40 afleveringen gemaakt heb. Het plan is nu om opnieuw te evalueren bij 100 afleveringen.

“I think it’s helpful to forget the term ‘personal brand.’ It’s very distracting, just like other popular and vague terms. So let’s use a better, more time-tested term: reputation.”

Je werkt met startups en je bent een persoonlijk merk gestart. Waar zie je de overlap hiertussen? [van @rockybuckley]

Ik denk dat het ons zou helpen als we de term ‘persoonlijk merk’ zouden vergeten. Het is afleidend, net als andere populaire en vage termen (zoals ‘engagement’). Laten we een betere, beproefde term gebruiken: reputatie.

Ja, er is een grote overlap tussen mijn werk met startups en mijn andere werk, en de gedeelde reputatie hiertussen. Voor het grote deel is dit de reden waarom ik startups kies die producten maken die ik wil gebruiken, producten die ik wil zien in de wereld. Dit is waarom – als ik nog een update van The 4-Hour Workweek doe – je veel producten en services zal zien waar ik bij betrokken ben, zoals Duolingo (het leren van een taal), Uber (on-demand auto’s), Evernote (de beste notitie, opgeruimde tool ter wereld).

Dit zijn allemaal tools die ik gebruik en die mijn lezers op dezelfde manier kunnen gebruiken.

werkweek van vier uur

Afbeelding van FourHourWorkWeek.nl

Het hele “4-Hour” merk voelt alsof het zowel een zegen als een vloek voor je is. Aan de ene kant doet het een beroep op onze wens om meer met minder te krijgen en is het super aantrekkelijk waarop het met de ‘late night infomercial’ manier sales drijft (ik ben een groot fan van ‘late night infomercials’ dus ik zeg dit met alle respect). Aan de andere kant, de ideeën en strategieën die jij presenteert kunnen ongelooflijk krachtig zijn als mensen het serieus zouden nemen en het werk zouden doen, wat een beetje tegenstrijdig is met de initiële reactie die de titel “4-Hour” oproept. [van Derek Browers]

Mee eens. De critici beoordelen het boek meestal op de kaft (of ten minste de titel) en realiseren zich niet dat ik hard werken juist expliciet aanmoedig, maar alleen toegepast op de juiste dingen (volgens het belang van de 80/20 analyse).

Het overkoepelende doel van The 4-Hour Workweek en de andere boeken is om jouw output per uur te maximaliseren voor verschillende aspecten van werk of privé. Zodra je dat doet, kun je zelf bepalen waar je je overschot aan tijd aan besteedt. Je kunt meer tijd toevoegen aan ontspanning of plezier, of je kunt de tijd die je steekt in het opbouwen van je  startup verdubbelen en je concurrentie verpletteren. Of beide op verschillende tijdstippen. Het is bedoeld om je echte macht te geven: opties.

“I have no regrets and got very lucky. I wouldn’t want to mess with the recipe. Half of me is still unsure of how this accidental ‘career’ happened.”

Was je je bewust van de quasi-pact met de duivel toen je The 4-Hour Workweek schreef? [van Derek Browers]

Ja, maar ik dacht er niet teveel aan. Je moet weten dat dit boek door bijna 30 uitgevers afgewezen is en in eerste instantie gedrukt is in een oplage van 12.000 exemplaren. Niemand had verwacht dat dit boek zou worden wat het is, dat het bijna vijf jaar op rij in de NYT lijsten zou staan. Het is krankzinnig.

Dus ja, ik was mij bewust van het mogelijke onbegrip, ik had niet verwacht dat het in meer dan twintig talen en miljoenen exemplaren vermenigvuldigd zou worden.

Als je alles over zou kunnen doen, zou je dan iets veranderen? [van Derek Browers]

Nee, ik heb nergens spijt van en heb erg veel geluk gehad. Ik zou niet met het recept aan de haal gaan. Ik ben voor een deel nog steeds onzeker over de manier waarop deze carrière per ongeluk is gestart.

Heb je plannen om de huidige branding los te laten? Zo ja, hoe zou je deze uitdaging aangaan? [van Derek Browers]

Ik ben zeker van plan om het ‘4-Hour’ merk los te laten, maar ik maak mij er geen zorgen over. Ik heb niets over om te bewijzen, en – het maakt niet uit hoe ik mijn volgende projecten of boeken noem – ik zal altijd de ‘4-Hour’ gast blijven – dus het zal mij voor altijd (ver)volgen.

Starten de beste partnerships met andere merken vanzelf of tijdens een borrel? [van @_Terasu_]

Beide. De beste partnerships liggen voor de hand. Ze vereisen geen uitgebreide brainstormsessie. De meeste partnerships van mijn bedrijf beginnen met een random contact op Twitter of via e-mail, gevolgd door wijn, gevolgd door een plezierige samenwerking dat iedere fan van te voren kon zien aan komen. Het moet echt een overduidelijke match zijn om super succesvol te worden, blijkt uit mijn ervaring.

“Make a lot of fast, recoverable mistakes and you’ll prevent most of the fatal ones.”

Heeft het zin om een lokaal merk te creëren als je een online bedrijf hebt? Of zou je vanaf het begin mondiaal moeten denken? [van @Bayareamade]

Domineer eerst een kleine niche. Probeer niet de oceaan te laten koken vanaf dag 1. Ik raad je ten sterkste aan om Zero to One van Peter Thiel te lezen voor meer informatie over dit onderwerp. De geografische vraag is heel erg afhankelijk van wat je verkoopt, de kosten, uitvoering, etc. Lees Peter’s boek, lees hoe Noah Kagan en Hiten Shah online testen en test, test, test!

Je kunt jezelf niet uit de meeste twijfelgevallen denken. Je moet ze testen in de echte wereld. Maak veel snelle, herstelbare fouten en je zal de meest fatale fouten voorkomen.


99designs

Dit interview wordt je aangeboden door 99designs, ’s werelds grootste platform gebaseerd op een “crowdsource” ontwerpwedstrijd model waar de ondernemer ontwerpinstructies opgeeft en ontwerpen uit de hele wereld ontvangt van designers. Gedurende een week beoordeelt de klant ontwerpen, voorziet hij de designers van feedback en kiest uiteindelijk zijn favoriet (wat vaak lastiger is dan je zou denken!). Ga nu van start met de branding van jouw onderneming!

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.

Door

Tamara

op 26 February 2015

Ik heb het boek ook gelezen, het boek van Tim Ferriss is echt goed. het verandert je mindset! Juist daardoor ga je dus andere keuzes maken en dit kan leiden tot misschien een 4 uur werk week ;)

Door

Wim Acke

op 27 February 2015

Ik ken het boek al langer maar ben er om de één of andere reden nog niet toe gekomen het te lezen. Moet ik dringend eens doen! Fijn artikel in elk geval! ;-)

Door

Marc

op 1 August 2015

Echt een aanrader. Het boek heeft ook lang bij mij in de kast gestaan en ik ben er eindelijk aan begonnen. De lessen van Tim Ferris sluiten heel mooi aan bij de inzichten van Tonny en Demian (webinar 1 aug).

Reactie plaatsen