Problemen met focussen? Los je gebrek aan focus op!
3 april 2012 

Een gebrek aan focus?

Ik grap wel eens wanneer ik voor de groep sta dat een doeltreffend time management seminar eigenlijk maar uit 1 slide hoeft te bestaan met daarop heel groot het woord “FOCUS”. Focus is in mijn ogen verreweg het belangrijkste ingrediënt voor succesvol ondernemerschap. Zonder focus werk je als een kip zonder kop en bereik je in de meeste gevallen niks. Laten we beginnen met de kern van een gebrek aan focus:

Als je alles doet, doe je eigenlijk niks…

Misschien ken je de uitspraak “wanneer je tegen iedereen praat, heb je het eigenlijk tegen niemand”. Dit is niet alleen van kracht wanneer je in een groep een algemene groepsvraag stelt maar ook wanneer het gaat om je internet marketing strategie. Veel ondernemers zijn “bang” om een specifieke doelgroep te kiezen en zodoende echt een beslissing te nemen wat betreft hun focus voor de komende tijd. Dit kan voorkomen uit de angst om te verliezen maar ook uit de angst om te winnen (of te slagen).

Kiezen om gekozen te worden

Ik spreek door de jaren heen vele honderden ondernemers 1 op 1 en het valt me op dat ik nog steeds een algemeen antwoord krijg wanneer ik vraag “wat is je doelgroep?”. Vaak hoor ik iets als:

  • “iedereen eigenlijk”
  • “iedereen met interesse”
  • “Nederlanders”
  • “Vrouwen”
  • “De internet gebruiker”

Falen in de voorbereiding is de voorbereiding van het falen…

Wanneer je jezelf er op betrapt dat je geen duidelijke niche, geen specifieke doelgroep en geen concreet product hebt dan ben je al in de voorbereidingsfase van het creëren van jouw gebrek aan focus.

Falen in de voorbereiding is de voorbereiding van het falen

Als je teveel dingen tegelijk doet, dan doe je eigenlijk niks, of anders verwoord: je doet geen van die verschillende dingen optimaal. Vaak komt dit zoals ik net zei voort uit ons aangeboren angst om te verliezen.

De angst om te verliezen

Mensen hebben verreweg meer angst om iets te verliezen dan dat zij de ambitie hebben om iets te winnen.

Wanneer je dit weet kun je ook beredeneren hoe het komt dat jij geen keuze durft te maken in je ideeën/projecten. Stel je hebt 10 ideeën voor businessconcepten:

focus-10-ideeen

Nu ga je, in het kader van focus, 1 van die ideeën kiezen om uit te werken, je krijgt dan bijvoorbeeld dit:

focus-10-ideeen-keuze

Je ziet dat je nu 9 keer “verlies” hebt ten opzichte van 1 keer “winst”. Het gaat hier zelfs nog om potentiële winst maar het verlies voel je wel daadwerkelijk als “reeds geschied” omdat je besloten hebt die projecten nu niet uit te voeren (mensen leven veel meer in het hier en nu dan in de toekomst). Al zou je 1 keer verlies tegenover 1 keer winst zetten, dan nog zou de “winst” het waarschijnlijk niet winnen. Verlies weegt nu eenmaal zwaarder dan winst en dus voer je een kansloze strijd met 9 maal verlies tegenover 1 maal winst. Dit is wat er gebeurt in je brein wanneer je voor zo’n keuze komt te staan, hierdoor ben je vaak niet in staat om je te focussen. Je blijft vasthouden aan teveel verschillende richtingen omdat je niet de potentiële resultaten van elk project wilt verliezen.

Wat gebeurt er meestal in de praktijk?

De meeste ondernemers gaan wel degelijk met alle 10 ideeën aan de slag. Wanneer je met elk van die 10 ideeën aan de slag gaat betekent dit dat je per idee maximaal 10% van jouw focus/energie kunt gebruiken. Puur rekenkundig kun je hier al zien dat je dus gaat starten met een project waarin het best haalbare 10% van het potentiële resultaat is. Dat is  natuurlijk niet erg motiverend. Stel je eens voor dat je de beslissing neemt om dit te gaan doen en we zetten daar mijn “groeigrafiek” tegenover:

groeigrafiek-internet-marketing-strategie

Je kunt hier zelf al een conclusie trekken wat er gebeurt wanneer jij maar 10% van je tijd en energie tot je beschikking hebt. Je project is gedoemd om te mislukken…

Hoe los je een focus probleem op?

Dan nu het lastige: hoe kom je van een gebrek aan focus af? Hoe breek je door deze psychologische valkuil? Door te begrijpen wat er in je hoofd omgaat ben je al een heel stuk verder, je bent nu in staat om jezelf te “betrappen” op deze valkuil wanneer je weer met verschillende projecten aan de slag gaat. Daarnaast nog iets wat je kunt doen:

Sociale druk

Wanneer ik moeite heb met focussen ga ik buiten mijn eigen discipline om, ik ga dan gebruik maken van andermans discipline. Ik bel dan bijvoorbeeld mijn collega en vertel hem over mijn ideeën, door ze uit te spreken worden ze vaak ook al meer tastbaar en helderder voor jezelf. Vervolgens maak ik (of we) een keuze en die keuze deel ik ook. Doordat er vanaf dat moment ook iemand anders van op de hoogte is (en er dus op toe kan zien) heb je een soort sociale druk voor jezelf gecreëerd.

De publieke commitment

Je kunt ook een stap verder gaan en echt een “publieke commitment” maken naar een grote groep mensen die jou aan je voornemen moeten houden. Zo plaatste ik laatst op mijn blog dat ik bezig ben met mijn eerste fysieke boek en dat ik hoop deze voor de zomer in de boekhandels te hebben. Sindsdien staat dit project hoger op de agenda en voel ik ook wat druk bij mezelf ontstaan om er mee aan de slag te gaan.

Focus door strategie en planmatig werken

Naast de sociale druk kun je natuurlijk ook een werkwijze voor jezelf ontwikkelen waarin je focus afdwingt. Het zou heel raar zijn wanneer jij je hele leven afhankelijk bent van druk van buitenaf om iets te bereiken. Wat ik meestal doe in mijn werkwijze is dit:

  1. Ik zet alle ideeën op een rijtje, met daarbij concreet de voor- en nadelen
  2. Ik neem een beslissing, dit is een cruciale stap. Deze beslissing is definitief.
  3. Ik bepaal welk eindresultaat ik wil behalen + een bijbehorende deadline
  4. Vanaf die deadline werk ik terug naar de huidige datum qua planning (subdoelen)
  5. Wanneer ik mijn planning + doelen op papier heb gezet heb ik 100% helderheid
  6. Bij die planning bepaal ik dan mijn internet strategie en werkwijze

Met grote projecten werk ik echt met tussenstadia (subdoelen) en bijbehorende deadlines. Zodoende werk ik steeds met volledige focus en tijdsdruk toe naar een volgende essentiële stap in het totaalproject. Wanneer je zonder concreet einddoel en strakke tijdsplanning aan de slag gaat weet je vrij zeker dat je:

  • een gebrek aan focus hebt of gaat ontwikkelen,
  • niet alleen dingen zult doen die je dichter bij je resultaat brengen
  • er langer over gaat doen dan nodig was
  • af gaat dwalen naar bijprojecten

De ultieme Time Management Tip!

Laat ik dit artikel afsluiten met nog een dijk van een time management tip in enkele seconden:

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Americo da Silva

Door

Americo da Silva

op 3 April 2012

De ene idee naar het andere, wie kent het niet. Graag wil ik niet alleen leren focussen, maar ook de ideeen omzetten in actie, maar het begint inderdaad met focus. Om de minuut dient zich een nieuw idee op, allen door de ether. Hoe vaak word jouw idee niet door een ander wel vormgegeven en uitgevoerd omdat je te lang wacht of niet goed focussed? Zonde van de verloren droom uren! Time to focus. Groet, Americo da Silva Sales delopment manager

Kaja Kalina

Door

Kaja Kalina

op 3 April 2012

Dank voor deze Blog! Zooo herkenbaar voor mij, heb altijd zoooveel ideeen.. Nu als startend ondernemer komt deze blog op 't juiste moment, dankjewel en mooi geschreven. Heb je werkwijze op A4tje gezet en op mijn muur geplakt om het (meer) te gaan implementeren bij mezelf.

Jacqueline Wouters

Door

Jacqueline Wouters

op 3 April 2012

Dat filmpje kende ik al, maar hij blijft leuk....

Paul v Aarle

Door

Paul v Aarle

op 3 April 2012

Top artikel. Time management kan zo simpel zijn: "Hee, ga eens werken! Ga eens wat doen!" :-)

Kaja Kalina

Door

Kaja Kalina

op 3 April 2012

Ja dat filmpje is geweldig :-)

Eva

Door

Eva

op 3 April 2012

Heel herkenbaar! Ik mag ook voort maken met mijn fysieke boek. De uitgever heeft hem namelijk al aangekondigd voor verschijning in juni! Help... over externe druk gesproken, maar wel wat ik nodig heb ;)

Jan

Door

Jan

op 4 April 2012

Ik moet zeggen dat het artikel alleen maar waarheid bevat. Echter focus is en blijft het probleem van heel veel mensen. Wanneer ik in mijn omgeving collega's bewust probeer te maken van time management en focus, hoor ik alleen maar dat ze het allemaal wel weten gevolgd door allerlei excuses om het niet te doen en/of toe te passen. Het is mijn inziens tijd om je meer te focussen op mindsetting (lees: verandermanagement) :)

Mariette

Door

Mariette

op 4 April 2012

Gebrek aan focus is misschien ook wel DE kwaal van deze tijd? Te veel prikkels en afleiding van alle kanten. Ben blij dat er in mijn studietijd nog nauwelijks internet, laat staan Facebook of Twitter, bestond...;-)

Nima

Door

Nima

op 24 May 2014

Hoi, Ik merk bij het opschrijven van mijn levensdoelen dat ik alles even of wel belangrijk vind. Wat bevestigt dat ik gebrek aan focus heb. Ik er 32 opgeschreven en met teruglezen en vind heel veel punten gelijkwaardig belangrijk. Ik heb onzettend druk in mijn hoofd met van alles en nog wat. Loop achter de feiten aan en kan de rust moeilijk vinden. Bij 32 vond ik dat ik moest stoppen anders zou ik niet aan andere dingen toekomen. Nu kom ik erop terug en wil graag het proces afmaken. Echter kijk ik ertegen op om vooraf te beginnen, is dit noodzakkelijk? Hoe ga ik ermee om als ik toch meer dan 20 punten erg warm wordt? Bedankt groet Nima

Reactie plaatsen