arrow_drop_up arrow_drop_down
6 mei 2019 

Groeien met je business: de valkuilen en hoe je deze overwint.

Iedere ondernemer komt op een gegeven moment op zo’n punt dat alles lekker loopt: je hebt een aantal producten die het goed doen, je krijgt regelmatig leads uit je netwerk…

Kortom, het loopt.

Nu wordt het leuk. Het is tijd om je business op te schalen!

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tonny Loorbach, eigenaar van 6 bedrijven (waaronder de plezante website waar je je nu op bevindt) vertelt uit eigen ervaring hoe je belemmeringen overwint, valkuilen vermijdt en waar je je op richt als je je business wilt opschalen.

Tijdens het IMU Event afgelopen jaar op 17 en 18 oktober sprak hij hier uitgebreid over. Het fragment van zijn verhaal kun je hieronder bekijken. De samenvatting vind je onder de video.

Opschalen? Wat houdt je tegen?

Waarschijnlijk heb je er wel eens over gedacht om op te schalen. Dat doet elke ondernemer. En elke ondernemer hikt er tegenaan.

Waarom zijn we bang om te groeien? Omdat we van nature allemaal een verliesaversie hebben. We zijn banger om iets te verliezen dan dat we de ambitie hebben om iets te winnen.

Vaak benoemen mensen dit als bang zijn om te veranderen, maar het is niet de angst voor verandering. Ga maar na:

Als jij morgen een ton extra op je bankrekening hebt, dan heb je helemaal geen moeite met die verandering.

Maar toch: als we bewust iets gaan veranderen, dan hebben we daar moeite mee. Omdat we vooral denken aan het mogelijke verlies dat we tegemoet gaan. Daarom hebben we liever een situatie zoals hij nu is, waar we overzicht op hebben, dan een toekomstige situatie die we misschien niet kunnen controleren.

groeien-met-je-bedrijf

Kiezen! Waarin wil je groeien?

Dat maakt schalen zo moeilijk en belemmert veel ondernemers om te groeien.

Kijk eens naar je eigen situatie. Je hebt nu waarschijnlijk een aantal producten of diensten die goed lopen, terugkerende klanten en/of een stabiele aanwas van nieuwe prospects. Nu gaan we eens kijken: welk onderdeel van je business is het meest succesvol? Dat onderdeel kies je om te gaan opschalen.

Wat je als succesvol definieert, bepaal je zelf. Dat kan zijn het meest winstgevende product, of het product waar je de minste energie in hoeft te steken. Of de klanten waar jij de meeste energie van krijgt. Voor wie werk jij het liefst? En voor wie liever niet?

Als je dat voor jezelf hebt gedefinieerd, is het tijd voor de volgende stap: sommige producten en klanten loslaten. Dat lijkt moeilijk, maar als je naar het totaalplaatje van je business kijkt, dan focus je je vooral op de vraag:

Hoe kan ik oprecht mensen helpen met mijn diensten of producten?

Alleen als je bepaalde producten en klanten loslaat, kun je echt mensen helpen. En daarbij jezelf!

Als je dit weet, dan kun je gaan opschalen.

Investeren in wat werkt

Nu is het tijd voor actie. Als je gaat opschalen, investeer je in wat goed werkt. Niet in wat niet werkt.

Neem bijvoorbeeld adverteren. De meeste ondernemers breiden uit naar andere kanalen of een andere reclame-uiting als een bepaalde advertentie werkt. Bijvoorbeeld: als ze succesvol zijn op Instagram, dan vinden ze het tijd om uit te breiden naar LinkedIn. Dat klinkt logisch: als we daar zijn geslaagd, dan moeten we vervolgens iets anders gaan doen.

We denken vaak dat ‘iets anders doen’ beter is.

Maar eigenlijk is dat heel onlogisch. Je kunt beter meer gaan inzetten op die advertenties waarvan je wéét dat ze werken. In deze fase van je bedrijf hoef je helemaal nog niet omnipresent te zijn. Het gaat er nu juist om zo specifiek mogelijk te zijn. Daar kun je het beste in investeren.

Pas op! Grootste valkuil: controle

Je weet nu wat je wil opschalen en hoe je dat aanpakt, maar dan sta je voor de volgende valkuil. Eentje waar heel veel ondernemers intrappen. Juist omdat dit een algemene eigenschap is, vooral van ondernemers.

Die valkuil is controle.

We willen allemaal controle behouden. Dat is een van de redenen waarom je ondernemer bent geworden. Je wilt zelf de touwtjes in handen hebben.

In de opstartfase was controle je sterkste punt. Om een bedrijf op poten te krijgen, moet je een control freak zijn.

In de doorbouwfase, zul je dat moeten loslaten.

Je kunt namelijk niet alles alleen doen. En als je niet oppast, dan wordt je sterkste punt een zwakte.

Vooral in stresssituaties overcompenseren we vaak ons sterkste punt. Iemand die graag de controle houdt, wordt in tijden van stress al snel een drammer.

Loslaten dus!

risico-nemen-groei

Durf je kwetsbaar op te stellen

Als je wilt opschalen en doorgroeien, dan moet je als ondernemer — naast loslaten — je ook kwetsbaar durven opstellen. Alleen dan kun je waardevolle relaties opbouwen. Dat geldt in een liefdesrelatie, maar ook in zakelijke relaties. Zonder goede zakelijke relaties kun je niet groeien. Je kunt namelijk onmogelijk alles alleen doen.

Voor Tonny was dit het belangrijkste keerpunt in zijn carrière. “Als je dit niet beheerst, dan is groei niet mogelijk”, zegt hij stellig.

Sparkle, but don’t burn

Dit klinkt allemaal heel voor de hand liggend. Toch is dit een belangrijke voorwaarde voor groei. Want als je hier niet écht voor openstaat, dan loert het gevaar van een burn-out om de hoek.

Een burn-out ontstaat niet door hard werken of lange dagen maken. Een burn-out krijg je als je langere tijd ergens meer energie instopt dan dat je eruit haalt. Mensen met een burn-out hebben vaak het gevoel dat ze vastzitten en niet elk moment eruit kunnen stappen. Als je dat gevoel krijgt, dan is dat een belangrijk signaal.

Dat is ook waarom je eerst goed moet analyseren wat jij als succesvol definieert. Waar krijg jij energie van? Want ondernemers die energie krijgen van wat ze doen, krijgen geen burn-out.

Heb je iets aan Tonny’s tips gehad?

We zijn benieuwd waar jij allemaal tegenaan loopt bij het opschalen van je business.

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Reactie plaatsen