Offline Marketing Tip Op Een Online Marketing Blog...
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 februari 2011 

Offline Marketing Tip Op Een Online Marketing Blog...

Ik weet dat dit een internet marketing website is en dat je dus eerder online marketing tips verwacht dan offline marketing tips… Toch wil ik je dit verhaal niet onthouden:

Ik liep vanochtend naar beneden om de post te pakken en tussen deze post lag een aantal “niet standaard poststuk”. Normaal gesproken filter ik de post wat uit, reclame gaat meestal direct de prullenbak in, de blauwe belastingdienst enveloppen gaan op de “to do stapel” voor mijn administratie uurtje wat ik eens per week doe en eigenlijk alleen de post die me aanspreekt maak ik open.

Nu heeft een zekere fietsenmaker hier in de buurt daar heel slim rekening mee gehouden door mij niet een reclamefolder in de brievenbus te stoppen maar een Bandenplaksetje in een metalen doos. Wie ooit een band van een fiets heeft geplakt zal dit doosje wel kennen en ik was blij verrast dat dit zomaar in de brievenbus lag want net als de meeste Amsterdammers gebruik ik mijn fiets veel en is dit altijd handig. Toen ik het echter open deed zat er geen reparatiemateriaal in maar een papiertje met de tekst:

“Waarom zelf banden plakken? Deze bon is goed voor één keer gratis band plakken”

Ik vind het leuk om te zien hoe creatief ondernemers kunnen zijn, wat deze ondernemer goed heeft gedacht is het volgende:

  1. Een metalen doosje valt gegarandeerd op tussen de post
  2. Een metalen doosje wordt zeker meer geopend dan een envelop
  3. Mensen zijn dol op gratis en zullen zeker aan de bon denken wanneer hun band lek gaat, het gaat om het “100% gratis”, niet om de waarde van de reparatie
  4. Nederlanders zijn vaak trouwe mensen/klanten, als zij goede ervaringen hebben bij een fietsenmaker dan is de kans groot dat ze daar “standaard” naartoe gaan wanneer ze weer een euvel hebben, met deze actie trek je nieuwe klanten aan die wellicht vaker terugkomen

En dan nog een 5e voordeel waar de fietsenmaker vast zelf niet aan had gedacht:

  • Wanneer je zo’n doosje bij een internet ondernemer met een eigen blog door de bus gooit loop je het risico dat er over geschreven wordt en je dus nog meer promotie hebt! 😉

De fietsenmaker is in dit geval Het Zwarte Fietsenplan

Mijn tip aan jou

Het bovenstaande verhaal is echt een voorbeeld van “out of the box” denken en van “Guerilla Marketing“. Ik raad je aan om voor jouw onderneming ook te gaan kijken hoe je “er uit kunt springen” ten opzichte van je concurrent. Lees ook het boek over Guerilla Marketing eens door om inspiratie op te doen over dit soort bijzondere marketing actie. Heb je zelf leuke voorbeelden? Laat het dan even achter als reactie op dit blogbericht, leuk voor mij en voor anderen!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Claudia

Door

Claudia

op 19 February 2011

Heel slim aangepakt! Het idee komt meestal uit het niks naar boven! Leuk artikel.

Ali

Door

Ali

op 19 February 2011

Haha, super slim van de fietsenmaker !

Soufyan

Door

Soufyan

op 19 February 2011

Zeker slim, mensen waarderen gratis producten en CREATIVITEIT! Goeie strategie, leuk artikel Tonny, en ik moet zeggen dat je masterclass heel goed is! Met Vriendelijke Groeten, Soufyan.

Eelco
Marco

Door

Marco

op 20 February 2011

nog slimmer was ie geweest als ie voor een gratis bon je naam +emailadres had gevraagd ;)

michael muusers
Drukkeirj Den Bosch
E.K.

Door

E.K.

op 23 February 2011

inderdaad erg gaaf! waar heeft hij die doosjes laten maken is mijn vraag meteen.

Fatih Kilic

Door

Fatih Kilic

op 14 April 2011

Hoe creatief kan iemand nou zijn? Dit is dus de juiste voorbeeld van creativiteit, GENIAAL!!! Als je het over " Out of the Box" denken hebt, dan is dit een super voorbeeld hiervan! Mijn complimenten aan de fietsenmaker "Het Zwarte Fietsenplan"

Amro Awad

Door

Amro Awad

op 28 May 2012

Dat is net als met Google Adwords. Wanneer je bijvoorbeeld een applicatie bouwt zoals een sociaal netwerk en je conversie's zijn dus nieuwe leden en ook nog eens nieuwe leden die de site gaan gebruiken dan zou ik bijvoorbeeld beginnen met regio gebonden adwords. Ik zou dus gaan adverteren bijvoorbeeld alleen in Almere. Waarom? Omdat de regio zo klein is dat je makkelijk leden krijgt die elkaar kennen. Hierdoor creeer je ook direct offline reclame want mensen gaan erover praten en heb je er dus ook meteen gratis mond op mond reclame bij. Daarnaast is het ook nog eens betaalbaar om je ads 24 uur per dag 7 dagen per week in 1 gebied te laten draaien. Hoop dat jullie wat aan deze out of the box marketing hebben.

Marketingbureau

Door

Marketingbureau

op 8 April 2015

Hele slimme actie. Anders dan zijn concurrenten zijn, deze ondernemer doet het!

Reactie plaatsen