Tien jaar ondernemer: dit zijn mijn persoonlijke lessen voor jou
7 juni 2019 

Tien jaar ondernemer: dit zijn mijn persoonlijke lessen voor jou

Wow.

Alweer tien jaar ben ik ondernemer en in dit stuk deel ik m’n grootste lessen met je. De dingen die ik graag had willen weten vóór ik begon.

Ik zet ze voor je op een rijtje zodat jij misschien iets sneller groeit en een stuk minder stress hebt.

Laat ik eerst in vogelvlucht vertellen over de afgelopen tien jaar.

Ik begon in mei 2009 als zelfstandig trainingsacteur. Je weet wel, een acteur in een training die de moeilijke klant speelt. (zo’n leuke type dat begint te schelden omdat de accu van z’n Iphone supersnel leeg gaat).

Naast het trainingsacteren speelde ik ook cabaret, en ik wilde het eindelijk professioneel maken. Ik maakte een show ook voor bedrijven, De Samenwerkingsshow.

Hoe het allemaal liep? Ups and downs. Meestal downs.

Ik volgde mijn hart, echt 100%, maar ik kreeg de show die ik voor bedrijven speelde niet goed verkocht (1 keer per 3 maanden). En het trainingsacteren daar stond ik niet meer helemaal achter, zeker niet voor 5 dagen in de week.

Ik verdiende structureel te weinig, maar een bijbaantje weigerde ik, en als mensen zeiden ‘Je kunt toch voor een paar maand iets leuks voor erbij zoeken?’ dan begon ik te schelden en driftig te zeggen dat dit mijn droom is.

En toch, toen ik voor de tweede keer de ING belde omdat ik de hypotheek niet kon betalen ging ik… telemarketingwerk doen. (hier een muziekje van Rammstein onder, dat zou prachtig zijn.)

Met een headset op belde ik 15 mensen in het uur of ze misschien een euro meer wilden betalen aan ‘t goede doel. Verschrikkelijk.
Ook werkte ik zeven weken in een kroeg, waar ik al ging huilen van drie mensen die tegelijkertijd hun drankje wilde. Paniek.

En ik stond om 6 uur op om richting Zandvoort te gaan om daar een strandtent op te bouwen. Drie dagen stond ik in de spoelkeuken 6000 borden af te wassen, 5000 duizend koffiekopjes, eenzelfde aantal wijn- bier en longdrinkglazen. Waar was het misgegaan?

In 2017 besloot ik: ik ga mijn huis in Amsterdam verkopen. Spannend, raar, vreemd? Ja, maar het moest.

Zo geschiedde het. Ik verkocht het huis zoals verwacht goed. En het geluk was aan mijn kant: ik kon iets tofs huren op 5 minuten fietsen van het Vondelpark. Ik had geld om opnieuw te beginnen, een vrouw in een café meer dan twee wijntjes te trakteren, ik kon opnieuw beginnen ook aan een nieuwe business. Ik besloot copywriter te worden voor ondernemers.

En ondertussen heb ik dit geleerd, in de roerige afgelopen 10 jaar.

TIP 1: Zorg dat je concept hartstikke concreet is

In dat concrete concept heb je een antwoord op: welke exacte problemen je van welke exacte doelgroep je oplost en hoe je dat exact doet.

Exact, dat is het sleutelwoord.

Zoveel beginnende ondernemers zie ik hiermee worstelen. En dat gold voor mij ook.

Helemaal leip van mijn methode: de training, het acteren, zelfinzicht en grappen maken en verhalen vertellen. Ik zie dat ook bij alle mindfulness trainers, paardencoaches en leiderschapscoaches. Een methode waar ze in love mee zijn, die voor hen life changing was.

Maar welk probleem zij van wie exact oplossen, dat weten ze eigenlijk niet of je leest het op de site nergens goed terug.

Zij willen graag ‘hun ding’ doen, lekker fotograferen, leuke sessies geven, lekker bezig zijn en ‘inspireren’.

Waarom het essentieel is om dat superconcrete probleem dat je oplost exact te weten?

Omdat een superconcreet probleem zich makkelijk laat vertellen op een feestje. ‘Ik help leidinggevenden die veel te aardig zijn en zo nooit durven te zeggen waar het op staat.’ ‘Ik help vrouwen die ‘t moeilijk vinden om een leuke man aan te spreken in ‘t café.

Maar vooral: als mensen een probleem ervaren en zich hopeloos voelen (of ten einde raad, de handen in het haar) en ze geloven echt dat het beter kan met de juiste hulp willen ze daar geld aan uitgeven. Graag zelfs, heel graag.

Tot slot: mensen dénken in heel concrete problemen, zo werkt jouw-, en zo werkt mijn hoofd.

‘Hoe betaal ik de rekeningen deze maand?’ ‘Hoe zorg ik dat mijn baby stopt met huilen ‘s nachts.’ ‘Hoe krijg ik al mijn werk gedaan, en ben ik ook nog een leuke moeder?’ ‘Hoe kan ik die presentatie morgenmiddag zo goed mogelijk doen, ik slaap al drie nachten niet. Fock is dit, die zenuwen.’ ‘Hoe ga ik een ton per jaar verdienen.’ ‘Hoe krijg ik meer seks in mijn leven, ik wil vrijen.’ (enkelen van deze concrete problemen gaan over mij, over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.)

Zo denken mensen en als ze dat dus lezen of horen, dat jij daar iets mee doet, als ze lezen op je website dat je hun concrete en superherkenbare problemen oplost, spreekt dat aan, recht in het hart.

TIP 2: Kies een doelgroep die je door- en door kent

Hier heb ik flink mee lopen klooien. Die eerste jaren was mijn grootste doelgroep: leidinggevenden en managers. Maar het punt is: ik ben nooit een manager geweest. Ik ken nauwelijks managers. Ik weet niet echt hoe lastig het is om tegen iemand te zeggen dat hij ontslagen is. Ik weet niet hoe het voelt om 5 vergaderingen op een dag te hebben.

En dat merk je als je lekker gaat bloggen over dingen… waar je niet de hoed en de rand van weet. Dan wordt het nooit echt goed.

Voor overtuigende teksten, voor een bloody goed verhaal moet je je doelgroep wel echt door- en door kennen. Daarom ben ik ook zo blij dat ik nu ondernemers help die verdorie willen groeien, die hun eigen business runnen. Ik snap de wens, de onrustige zoektocht naar meer klanten. Ik weet hoe het voelt, in elke cel, om ondernemer te zijn.

TIP 3: Doe het op één na leukste!

Wat mijn why is van mijn bedrijf? Mmm, weet ik eigenlijk niet. Vind ik ook niet zo belangrijk (meer).

Ik heb begin 2018 bewust gekozen voor een concept waarvan ik wist dat ik dat ene concrete en urgente probleem van mensen ging oplossen. Een deels opportunistische keuze. Ik wilde ondernemen, dat moest het zijn, dus dat maar een grammetje minder ‘vanuit mijn hart’.

En ja, ik koos wel met een hoop liefde voor het vak van schrijven en ook met de absolute zekerheid dat ik dat goed kan. En dat die jas mij past. Copywriter.

Wat ik wil zeggen: kies voor iets dat bij je past, maar laat perfectie los.

Het wordt wat dogmatisch dat hélemaal gaan voor je perfecte, ideale, awesome baan.

Ik heb dat allerhoogste ideaal losgelaten (zalen van 1500 man aan ‘t lachen maken), omdat ik dacht: ik ga iets doen dat ik zeker leuk zat vind en waar ik wél geld mee kan verdienen.

En weet je wat het mooie is: ik groeide het afgelopen jaar enorm naar mijn bedrijf toe. We zijn echt verliefd op elkaar geworden, mijn bedrijf en ik. Zo kan het dus ook gaan!

TIP 4: Consistentie

Als je wilt dat je onderneming slaagt is dit absoluut het belangrijkste: show up.

Laat jezelf zien op een regelmatige basis. Verschijn 2 of 3 keer per week op Insta, Facebook, LinkedIn begin je maillijst vandaag nog. (dat is tip 4 b, je moet een maillijst hebben en laten groeien.)

Hier zit echt het verschil tussen degenen die ‘t gaan redden en die ‘t niet gaan redden.

Hou vol en wees consistent.

Je kunt niet in een maand drie posts doen, dan weer zes weken niks en dan weer twee keer in een week wel. Dan gelooft niemand je en denkt iedereen steeds: Oh, hij bedacht ook dat ie weer marketing moet gaan doen.

Beter van niet.

TIP 5: Weet dat alles altijd 3x zo lang duurt

Zo vaak is dit gebeurd. Ik sprak met een vriend of vriendin en zei:

‘Ja, maar nu, nu, nu heb ik deze klant binnen, en ik ga volgende week optreden en dan kan het met deze opdracht niet anders dan dat ik vanaf over twee maanden sowieso, so-wie-so, absoluut, zonder enige twijfel, onherroepelijk 1900 euro per maand ga verdienen. Dat kan niet anders, echt.’

En dan liep het toch ineens helemaal anders. Dan kwam er ineens maar 650 euro binnen. Want iemands zus was heel ziek geworden plotseling.

Ik weet inmiddels dat voorspellingen vrijwel nooit uitkomen.

Zijn er mensen die je wijsmaken dat jij je maillijst met 100-den subscribers per maand kan laten groeien? Mmm, ik zie het om mij heen nauwelijks gebeuren en met zo’n 30 nieuwe inschrijvingen per maand vind ik dat ik het al helemaal niet gek doen.

Wees vooral superblij met die ene nieuwe inschrijving. Leuk, je verhaal landt bij één iemand! Nice, lekker doorgaan zo.

TIP 6: Er bestaat geen garantie voor succes

Volg alle tips van businessgoeroes op. Doe het.

Maar zodra iemand gaat schrijven dat hij een methode heeft waar je binnen een jaar ook een ton kan verdienen: wantrouw die persoon.

Zulke methodes bestaan niet. Ik ben gek van het werk van Marie Forleo. Ik deed haar B-school. En er zijn mensen die door haar tips 10.000 per maand zijn gaan verdienen. En meer.

Maar velen ook niet. Ligt dat aan de methode? Nee, ik denk het niet. Die tips zijn stuk voor stuk bouwstenen, stapjes richting succes.

Maar of je doorbreekt heeft te maken met honderdduizend dingen. De helft daarvan is geluk.

Misschien moet ik het zo zeggen: ga lekker hard knokken voor succes, doe alles wat je moet doen, maar weet dat het leven, dus ook business doen, vooral ook veel geluk is.

TIP 7: Ontspan en wees een beetje jezelf

Onthoud altijd als je je online presenteert aan je fans:

Don’t Mistake Formal For Professional.

Ga, als je online je verhaal vertelt, niet ineens superstijf doen, met moeilijke woorden, maar praat en acteer en reageer als jezelf.

Je klanten willen een herkenbaar verhaal lezen, mensen zijn gek op relativering en zelfspot.

Ze willen je website lezen en denken: Wow, dit is zo herkenbaar. Dit gaat over mij. En lees ik nu dat daar een oplossing voor is?

Zo maak je fijne connectie, maak je lol en de wereld net een beetje leuker, scherper, liever of slimmer.

Over de schrijver
Ik ben Johan Stevens en help kennisondernemers met wervende teksten voor hun business. Ik laat je merk en jou sprankelen en leer je vooral hoe je dit zelf doet. Het belangrijkste van je teksten is dat het PERSOONLIJKEID heeft, daarmee trek je de mensen die je het best kan helpen. Buiten het schrijven om doe ik regelmatig de moonwalk ook midden in de supermarkt of in het park. Mijn favoriete quote: Niemand dacht dat het zou kunnen lukken, totdat er iemand langskwam. Ik woon in de buurt het Vondelpark in Amsterdam, dat klinkt alsof ik op stand woon en dat beeld houd ik zorgvuldig in stand.
Reactie plaatsen