Maak jij als ondernemer de juiste keuzes?
12 juni 2019 

Maak jij als ondernemer de juiste keuzes?

Het maken van de juiste keuzes is belangrijk voor het succesvol runnen van je bedrijf. Wat voor het ene bedrijf prima werkt kan voor een ander verkeerd uitvallen. De praktijk leert dat ondernemers willen presteren op ieder vlak, met als gevolg dat ze nergens in uitblinken. Ik geef in deze blog een voorbeeld en enkele tips om de juiste keuzes te blijven maken.

Laten we in dit artikel beginnen met een situatie. We hebben het idee om een restaurant in hartje Amsterdam te beginnen. Daar stuiten we direct op problemen; de schaarste van panden, de hoge huurprijs maar ook de hoge mate van concurrentie. Want die is enorm door de vele andere restaurants, fastfood en to-go zaken. Hoe gaan we dit aanpakken? Belangrijk om mee te beginnen is om onze absolute focus te leggen op een uiteindelijk doel. Wat willen we als restaurant nu uiteindelijk bereiken? Zonder te veel naar de concurrentie te kijken moeten we onszelf de vraag stellen: “Waar willen we goed in zijn?”. Deze vraag is te beantwoorden door één van de volgende “disciplines” te kiezen: Prijs, Product of Service. We noemen deze keuzes disciplines omdat een organisatie hier in de toekomst consequent aan vast moet blijven houden.

Disciplines prijs product service

De disciplines

Het discipline Prijs spreekt waarschijnlijk voor zichzelf. Wordt er voor dit discipline gekozen, dan wil een bedrijf de goedkoopste zijn: de laagste prijs in de markt. Het restaurant in ons voorbeeld zou dan voornamelijk goedkopere gerechten serveren. Kiest een bedrijf voor Product, dan hebben we een ruimere keuze. Dit discipline heeft alles te maken met producteigenschappen. Bij dit discipline zal ons restaurant hoogwaardige maaltijden serveren, of juist geheel vegetarisch koken. We doen er dan alles aan om de kwaliteit te benadrukken, of om juist de unieke eigenschappen van onze producten uit te dragen. Het laatste discipline is Service. Dit heeft zoals de naam doet vermoeden echter geen betrekking op uitsluitend customer service. Het heeft meer te maken met het op maat kunnen bieden van een product of service. Onze kok zou dan op aanvraag gerechten buiten de kaart om maken, of de klant vrij laten in het samenstellen van een salade.

Keuzemoment business

Het keuzemoment

Ik vraag mensen die een eigen bedrijf hebben of van plan zijn om een bedrijf te starten soms naar de keuze die zij hebben gemaakt. Zo gaf een beginnend ondernemer mij laatst te weten dat hij zich zowel op service, als op prijs wilde richten. Geen enkel bedrijf is hetzelfde, daarnaast is niet iedere afzetmarkt hetzelfde, maar toch roept dit meteen enkele vraagtekens op. “Maar welke is nu het aller belangrijkste?”, vroeg ik. Daar kwam geen eenduidig antwoord op. Dit is op zich logisch, als ondernemer wil je jouw klant natuurlijk zo goed mogelijk helpen. Je wilt niet te duur zijn, maar je wilt ook kwaliteit en een stukje service bieden. Dit zorgt er echter voor dat je jezelf na een tijdje in een moeilijke situatie zal bevinden. Het nastreven van elke discipline vereist namelijk andere keuzes, keuzes die van discipline op discipline soms lijnrecht tegenover elkaar staan. We kunnen bij ons restaurant bijvoorbeeld moeilijk een Prijs en tegelijkertijd een Product discipline hanteren. Gaan we voor goedkopere ingrediënten, dan zullen we veel meer moeite hebben om sterrenmaaltijden te serveren. Zouden we dit willen tegengaan door toch maar iets duurder in te kopen, dan vergaat ons doel om goedkoop/de goedkoopste te zijn. We eindigen dan met niets. Zowel wijzelf als onze klanten zullen ons niet meer duidelijk in kunnen delen in een discipline. Het beeld van ons restaurant raakt vertroebeld en dit zal zich vertalen in het succes van ons restaurant. Maak dus een duidelijke keuze en blijf hierbij. Voor het restaurant maken we de keuze voor de discipline Product, we gaan hoogwaardige gerechten serveren.

Geheugensteuntje

We zijn inmiddels begonnen. Het restaurant loopt goed en het restaurant zit bijna elke avond vol. We zijn druk geweest om onze product gerichte discipline in het hele restaurant te verwerken. De kok is ervaren, de ingrediënten zijn vers, de aankleding is van hoge kwaliteit en de bediening kent moeiteloos de gehele kaart plus de bijbehorende wijnen. Na een paar weken komt plotseling onze gastvrouw ons mededelen dat sommige gasten een opmerking hebben gemaakt over het prijsniveau van het restaurant. Ze denkt dat deze gasten door een hoge prijs niet terug zullen komen. Dan ligt de keuze bij ons. Gaan we iets in het beleid aanpassen, of blijven we op de ingeslagen weg. De prijs van onze gerechten kunnen we verlagen, maar dit gaat tegen het beleid in. Omdat organisaties vaak het beste willen bieden voor iedere klant is het in deze situatie moeilijk om voet bij stuk te houden en het beleid eenduidig te houden. Op korte termijn zal de Product gerichte discipline zelfs kunnen leiden tot klantverlies, wat een grote druk kan leggen op onze beslissingen. We moeten echter bedenken dat prijs gerichte klanten niet behoren tot onze doelgroep. Het zijn de Product gerichte klanten die we willen bedienen. Dit blijven we doen door aan onze kwaliteitseisen vast te houden. Door de dagelijkse sleur en de druk van klanten kan het zijn dat vasthouden aan een discipline niet zo simpel is als hier beschreven. Het is daarom goed om een geheugensteuntje te hebben. In ons restaurant hebben we gekozen voor een groot bord opgehangen in de keuken met het woord “Product”. De keuzes die we in de toekomst maken dragen op deze manier bij aan een Product gerichte aanpak.

Conclusie

Ons restaurant zal overleven als we blijven vasthouden aan onze gekozen discipline. Goed kunnen presteren of zelfs kunnen uitblinken op één discipline leidt in de meeste gevallen tot succes. Ryanair blijft overleven door de goedkope vluchten, niet door het reiscomfort. De simpele regel is dus. Kies een pad, en blijf deze bewandelen zonder uitstapjes te maken. Er zijn vele variaties en zelfs combinaties tussen de beschreven disciplines. Daarover later meer.

Hoe zorg jij er voor dat je keuzes passen bij het bedrijf?

Over de schrijver
Mijn missie is het bereikbaar maken van hoogwaardig advies voor ondernemers. Om dit te bereiken heb ik Scripted Consultancy opgericht en een digitale advies omgeving ontwikkeld. Ondernemers kunnen bij mij aankloppen voor strategisch advies, een groeiplan of een bedrijfsplan. Door de digitale werkwijze kunnen mijn klanten besparen op tijd en geld.
Reactie plaatsen