arrow_drop_up arrow_drop_down
5 oktober 2019 

Succesvol ondernemen zonder je vrijheid in te leveren (Interview met John & Jeanet)

Ze krijgen spontaan jeuk van het woord businesscoach. Ze wonen maar vier maanden per jaar in Nederland. Die andere acht maanden werken ze vanuit heel de wereld, en wel op hun slippers. Hun bedrijf heet dan ook niet voor niets MBA op slippers.

Hiermee combineren ze de zakelijke stropdassenwereld met het vakantiegevoel. ‘Want om succesvol te zijn, moet je natuurlijk wel keihard werken, maar vrijheid en ontspanning zijn nog veel belangrijker’.

Dit kan maar over twee mensen gaan: John & Jeanet, het leukste ondernemersstel van Nederland.

In dit interview vertellen ze over hoe gruwelijk belangrijk de juiste bedrijfsnaam en branding is; waarom zij het helemaal over een andere boeg gooiden; én hoe je succesvol onderneemt zonder je vrijheid in te leveren.

Het hele interview kun je direct terugkijken:

Of lees de uitgebreide samenvatting hieronder.

Werken in de branding op het strand & werken aan de branding van het bedrijf

Ze waren hippe, digitale nomaden: online ondernemers die hun business runden vanuit overal ter wereld. Veel startende online ondernemers zagen dit leven ook wel zitten en zochten contact met John en Jeanet. Daarom besloten ze hen ermee te helpen.

Ze begonnen 3 jaar geleden als Kickassleven.nl. Nu heten ze MBA op slippers. Waarom hebben ze die kickass naam veranderd?

‘Nou, er ontstond er één probleempje: het type klanten dat we aantrokken’, aldus Jeanet. De meeste mensen bleken namelijk best wel lui. Gewoon niet bereid om er veel werk in te steken. En dat begon ze te irriteren. Volgens Jeanet ging het mensen alleen maar om 1 ding: ‘dat ze met zo min mogelijk werk zo snel mogelijk met hun luie reet op het strand konden liggen. En dat het geld binnen zou stromen. Nou, dat gaat dus niet gebeuren’.

Maar ook bij de serieuze ondernemers, waar ze zich op richten, viel de naam niet echt lekker: zij duwden ze meteen in hetzelfde hokje als wereldreizigers die vanuit hun hangmat werkten. Potentiële klanten hadden zoiets van: ‘ja, jij hebt makkelijk praten met je voeten in het zwembad. Je weet niet hoe het is om het zo zwaar te hebben’.

Oftewel: John & Jeanet werden vergeleken met die mensen waarmee ze juist niet vergeleken wilden worden.

Tijdens een retreat vorig jaar met andere ondernemers maakten ze daarom een poll over de bedrijfsnaam. Starters zeiden dat ze de naam moesten houden. De serieuze ondernemer, hun doelgroep, koos voor een nieuwe bedrijfsnaam.

MBA op slippers was geboren. Gevolg? De starters haakten letterlijk allemaal af. De doelgroep bleef. ‘Daardoor wisten we dat dit de juiste keuze was’. Probleem opgelost dus!

Die slippers zijn inmiddels echt hun dingetje geworden. Het afgelopen jaar was de branding dan ook top prio. Met resultaat: soms krijgen ze zelfs voor de grap foto’s van klanten op hun slippers.

‘We zijn er ons er nu meer dan ooit van bewust hoe belangrijk het is om aan een merk te bouwen. Veel ondernemers doen zomaar wat. En die bouwen geen merk op, die verkopen gewoon producten’.

Momenteel richten zij zich vooral op offline ondernemers. De vakmensen met een ambacht. Kappers, Bakkers. Bloemisten. ‘We helpen de mensen de zooi op orde te brengen. Interne processen, sturen op cijfers. En daarna kun je eventueel online kennis gaan delen’ volgens Jeanet.

Online funnels

Ze helpen dus offline ondernemers, maar zijn online ondernemers. Hoe komen ze zelf dan aan klanten?

Ze leggen uit dat ze mensen naar de e-mail funnel leiden door middel van een gratis weggever. De meeste bezoekers werven ze via advertenties. En elke week schrijven ze een email met een CTA. En voor mensen die in de funnel zitten, hebben ze meerdere lead producten zoals fysieke boeken.

En iedereen die het boek koopt, die komt in het CRM-systeem voor een follow-up. Want hoe ze echt aan hun klanten komen? Gewoon heel ouderwets, via de telefoon. Met mensen bellen.

‘Maar van één op één coaching alleen word je helaas niet rijk’, vertelt John. Daarom ontwikkelden we ook een membership. Onze high-end klanten komen vanuit dat membership.

Een gouden tip uit dit interview? Luister naar je doelgroep! Niet meteen alleen maar doen wat je zelf leuk vindt. Eerst moet je toch echt geld verdienen. Soms moet je strategische keuzes maken. Je bouwt een bedrijf. En het bedrijf is niet wat jij wil, maar een bedrijf is het eindelijk wat jouw doelgroep nodig heeft en zoekt.

Genieten + keihard beuken = Relaxt vlammen

Ze pleiten voor succesvol ondernemen zonder vrijheid in te leveren. Maar hoe doe je zoiets?

Daar zijn ze duidelijk over: veel ondernemers beuken tot hun 70e keihard door. En ondertussen vergeten ze te genieten en te ontspannen in wat ze doen. John en Jeanet willen ze leren dat te combineren. Dus dat je ‘keihard beukt’ en tegelijkertijd dat relaxte gevoel hebt.

Ze noemen dat ook wel ‘relaxt vlammen’. Dat betekent dat je hard aan de slag gaat. Maar dat je tussendoor ook even naar de sauna gaat, wandelt met je hond of met je kinderen een spelletje doet. Oftewel: dat je nu al geniet van de vrijheid die je hebt.

John: ‘je moet er tijd voor vrijmaken. Zelf werk ik bijvoorbeeld 80 uur per week, maar ik ga wel zes keer per week naar de sportschool. En ik zorg dat mijn voeding goed is.’

Keuzes, keuzes, keuzes

Volgens John en Jeanet komt het allemaal neer op je mindset en de keuzes die je maakt. Je ontspannen voelen is een keuze, net zoals gestrest te leven. Klinkt logisch, toch? Jeanet legt uit: ‘wij leren mensen een bepaalde manier van denken, zodat zij dat ontspannen gedeelte al kunnen gaan voelen zonder lui te worden’.

Ze geeft een voorbeeld: een veelvoorkomend probleem is dat mensen alles zelf willen doen. Met de overtuiging dat niemand het zo goed kan als zij. En dat is niet zo. Je moet dan leren uitbesteden. En leren vertrouwen dat anderen de dingen even goed doen.

Dus: maak een plan om het stapsgewijs uit te besteden. Dat kunnen systemen, protocollen of mensen zijn. Zo kan je bedrijf steeds meer zonder jou draaien. En daar ligt uiteindelijk ook de vrijheid, zegt Jeanine.

John voegt toe: ‘en stop ook met de bullshit. Daar begint het ook vaak. Dat ondernemers allemaal dingen doen die helemaal niet nodig zijn’. Veel dingen doen mensen uit gewoonte. En dat kost allemaal tijd.

Social media

Het is duidelijk: John & Jeanet houden niet van bullshit. En onder dingen doen die volgens hen helemaal niet nodig zijn, valt social media soms ook: ‘Het is comfortabel om lekker om na te denken over je social mediaplanning. Maar het is allemaal uiterlijke schijn. Ook al heb je heel veel volgers op sociale media, dat wil niet zeggen dat je er veel aan verdient’.

Auw. De vinger op de zere plek, voor veel ondernemers.

Ook testen ze zelf of ze soms dingen doen die niet nodig zijn. Daar heb je lef voor nodig. Laatst vroegen ze zich af: wat voor invloed heeft het als ze stopten met posten? Het resultaat… de omzet groeit en het aantal volgers blijven hetzelfde.

Jeanet: ‘uiteindelijk moet je dus gewoon die baan op en mensen contacten. Opbellen of er heen gaan. Dat zijn de dingen die je kunt doen waarvan je weet dat ze resultaat geven’. Maar dat is volgens haar ook meteen het paradoxale van het brein: We doen liever dingen die fijn voelen (bijvoorbeeld social media planning) maar uiteindelijk ‘k*t resultaten’ opleveren. In plaats van dingen doen die nu moeilijk voelen (bijvoorbeeld mensen bellen), maar wel uiteindelijk je gewenste leven creëren.

‘Als je een business opzet dan is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: ben je bereid om oncomfortabel te zijn? 75% zou door die vraag niet eens starten. Dat denk ik echt’, aldus Jeanet.

John voegt eraan toe: ‘Uiteindelijk gaat het erom competent te zijn in wat je doet. En de meeste mensen zijn echt niet competent in wat ze doen. Hoe vervelend dat soms ook klinkt’.

Je kunt twee dingen doen: Een baan zoeken en ondertussen ervoor zorgen dat je competent wordt. Of stoppen met liegen. ‘Wij zijn echt letterlijk dagelijks uren per dag aan het studeren door coaching, boeken, documentaires. Daardoor worden we ook steeds beter. Als je een skill wil ontwikkelen, dan zul je er werk in moeten steken. Simpel als dat.’

Kijk ook uit voor deze bullshit

Volgens John en Jeanet moet je als startende ondernemer ook uitkijken voor twee hardnekkige bullshit-opvattingen:

Dat je hoge prijzen moet vragen voor je dienst of product. Maar als je nog niet goed genoeg bent, waarom ga je dat dan vragen? Dat ben je dan gewoon nog niet waard, volgens onze digitale nomaden.

Het tweede is dat je waard zou zijn wat je jezelf waard vindt. En ja – ook dat vinden ze regelrechte bullshit.
Als je:

  1. gewoon niet goed bent in je klanten begeleiden;
  2. je nog nooit eerder een business had,
  3. en je weet niet hoe het werkt, dan..:

‘..ben je gewoon niet veel waard. Dan kun je wel vinden dat je veel waard bent, maar je bent het gewoon niet waard. Je naait mensen dan en dat irriteert mij’.

Oké, duidelijk Jeanet! Lekker eerlijk, houden we van <3

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Tevens opperhoofd van 'The Bakery'. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Reactie plaatsen