Het Resultaat van een dagje Nyenrode (RTL Masterclass "De Kracht van TV")
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 juni 2011 

Een dagje Nyenrode (RTL Masterclass De Kracht van TV)

Ik was afgelopen donderdag op de RTL Masterclass “De kracht van TV” gehouden in het Koetshuis van Nyenrode. Gedurende de Masterclass volgden verschillende kopstukken en bekende namen uit de televisiewereld elkaar op met inspirerende presentaties. Het hele geheel werd aan elkaar gepraat door RTL Z presentator Rick Nieman (die het overigens bijzonder goed deed).

Deze sprekers kwamen voorbij:

  • William Uricchio (professor en televisiedeskundige)
  • Matthias Scholten (Content directeur van RTL)
  • Antoinette Hertsenberg (presentatrice Tros Radar)
  • Iris Boelhouwer (product placement, Endemol)
  • Erland Galjaard (directeur RTL)
  • Bart Hofker (Vodafone)

Ik zal niet al hun lezingen gaan samenvatten maar een aantal inzichten die ik had (m.b.t. mijn vakgebied) met je delen. Aangezien ik mij focus op het internet en niet zozeer op tv kijk ik door een iets andere bril naar zo’n Masterclass. Ik kijk voornamelijk naar de marketing, psychologie en verschillende succesfactoren achter Blockbusters en succesconcepten en daarbij natuurlijk ook naar hoe ik diezelfde factoren op het internet zou kunnen toepassen…

Ik heb (als je mijn blog al een tijdje leest) het wel vaker gehad over verschillende “waarden” die jij als marketeer moet hebben om je doelgroep te kunnen bereiken en te kunnen converteren in resultaten. Ik heb het qua positionering dan meestal over waarde geven en het losmaken van emoties. Nu heb ik daar in de Masterclass weer het een en ander over gehoord en er ook 3 factoren aan toegevoegd. Bij deze heb ik dus 5 waarden voor je die jij als marketeer kunt gebruiken om je boodschap beter over te brengen en meer resultaten te behalen.

Waarde 1: Emotie

We leven in een tijd waarin we steeds meer informatie moeten verwerken. Door media zoals tv, radio en met name het internet en mobiele telefoons worden we constant belaagd met stromen aan informatie. Al die informatie is simpelweg teveel om allemaal op te nemen en te onthouden. Als marketeer zul jij je dus moeten onderscheiden met jouw informatie t.o.v. informatie van anderen. Door een emotie op te roepen bij de ontvanger zorg je dat je meer impact maakt. Emoties kunnen bijvoorbeeld humor, blijdschap, angst, verdriet, enthousiasme enz. zijn.

Een bekend voorbeeld is deze:

Wanneer je een “stoppen-met-roken-programma” verkoopt kun je inspelen op de emotie “angst” door de consequenties van het “niet stoppen” in beeld te brengen. Dit voorbeeld lijkt een open deur maar vergis je niet, ons menselijk brein werkt vaak anders dan wij in eerste instantie denken als we alleen logica gebruiken.

Een onderzoek van Dr. Calvert over de effectiviteit van waarschuwingen op verpakkingen wees uit dat waarschuwingen zoals “roken is dodelijk” op pakjes sigaretten de zogenaamde nucleus accumbens (genotscentrum) in het rokersbrein stimuleren.

Zodoende werken deze “afschrikelementen” in anti roken campagne dus niet ontmoedigend maar zelfs rookbevorderlijk!

Echter kun je hieruit nog wel steeds concluderen dat emoties een rol spelen. Een mooi voorbeeld uit de Masterclass kwam van Matthias Scholten.  Hij liet 2 videofragmenten zien van een dame die zowel aan de Soundmixshow van Henny Huisman als aan The Voice of Holland van RTL mee had gedaan. Je zag duidelijk dat de moderne talentshows veel meer gebruik maken van de “emotiefactor”.

Ze laten jou als kijker een deelnemer echt leren kennen en het belangrijkste: jou mee laten voelen met hetgeen de kandidaat allemaal meemaakt en voelt(!) gedurende de show. Je kon bij The Voice of Holland zelfs een iPhone app downloaden waarin jij de hartslag van de kandidaten op het moment van de uitslag kon bekijken! (hoezo emotie gebruiken…)

Waarde 2: Waarde

Deze is makkelijk: probeer zoveel mogelijk waarde te geven. Door waardevolle informatie te geven hoef je niet een bewuste emotie los te maken omdat je de emotie “interesse” al opwekt. Door waardevolle informatie te geven schep je een band met de ontvanger en zorg je dat de ontvanger beter bekend raakt met jouw materie. Je kunt dit op het internet bijvoorbeeld doen door te bloggen, door e-mail marketing en door bijvoorbeeld gratis pdf’s en video’s weg te geven.

Je creëert dan al snel dit gevoel bij de ontvanger:

Als deze gratis materie al zo goed is, wat krijg ik dan wel niet als ik betaal? (het moet dus wel goed zijn).

Waarde 3: Amusement

Er wordt wel eens beweerd dat wij in een zogenaamde “kenniseeuw” leven. Mede door de verschillende mediakanalen die ik eerder al noemde. Ik geloof meer in de stelling dat wij in een “entertainmenteeuw” leven. Het gaat allang niet meer om de basisinformatie die wij voorgeschoteld krijgen. We zoeken meer naar de “toegevoegde waarde” van anderen op die basisinformatie.

Natuurlijk speelt emotie hierbij ook een rol maar in het geval van jou als ondernemer moet je ook beseffen dat je doelgroep niet zozeer geïnteresseerd is in de basisinformatie die jij aanlevert maar meer in jouw toegevoegde waarde als “ervaringsdeskundige” of “expert” op die informatie. Lever dus niet alleen kale info maar spreek over je ervaringen, leermomenten en valkuilen. Geef daarbij een persoonlijke mening over de informatie die je aanbiedt.

Niet voor niets kijken er zoveel mensen naar programma’s zoals Pauw en Witteman waarin het nieuws (waarvan we de kale basis al kennen uit het journaal) nogmaals behandeld wordt maar dan inclusief de mening van experts en deskundigen. Hetzelfde geldt voor pure entertainment zoals Voetbal International waarin met name de mening (en beledigingen) van Johan Derksen en natuurlijk de grappen van Rene van der Gijp over het voetbalnieuws de essentiële succesfactoren zijn.

Onthoud dit als ondernemer: Mensen zijn verveeld en ze willen vermaakt worden!

Niet voor niets hangen mensen dagelijks uren op YouTube en sociale media platformen. Ze willen vermaakt worden…

Waarde 4: Variatie

Deze factor was voor mij een belangrijk inzicht. Natuurlijk waren al deze factoren mij niet onbekend maar na een dag op Nyenrode vallen ze allemaal net even beter op hun plek en worden ze ook “tastbaar”. Je zult variatie moeten bieden.

Alleen emoties losmaken is niet voldoende, hetzelfde geldt voor alleen maar waardevolle informatie leveren. Als je kijkt naar RTL dan bieden zij variatie met verschillende programma’s. Om maar een aantal grote successen te noemen: Voetbal International, Ik hou van Holland, The Voice, RTL Z, RTL Boulevard, Top Chef

Elk programma heeft een heel ander genre en juist die variatie is zo belangrijk. Variatie is een onderdeel van entertainment. Op een vraag uit het publiek aan de directeur van RTL over “de essentie van tv” antwoorde hij dat televisie voornamelijk bestond uit amusement en variatie. Het moge duidelijk zijn dat je dit als internetondernemer ook moet doen. Doe niet altijd hetzelfde maar wissel af bijvoorbeeld met tekst, video, audio, pdf, oefeningen, casestudies, webinars, seminars enzovoorts.

Waarde 5: Transparantie

Ik heb bijzonder genoten van de presentatie van Antoinette Hertsenberg. Zij presenteert Tros Radar en liet zien hoe je ontzettend succesvol kunt worden met een programma zonder groot budget en inkomsten (publieke omroep). De grote kracht van Radar is natuurlijk de macht van het volk t.o.v. de grote gevestigde bedrijven. Door een klacht op het Tros Radar Forum te plaatsen kun je het een ondernemer heel erg lastig maken. Zeker wanneer dat een gegronde klacht is waarbij ook andere “gedupeerden” hun gal gaan spugen.

Als ondernemer zul je zeker vandaag de dag met de grote impact van het internet 100% transparant moeten zijn. Je kunt het je niet permitteren dat jij een in negatief daglicht wordt gesteld en dat het eerste is wat naar voren komt wanneer mensen je naam of bedrijfsnaam in Google intikken. Ik hoorde Joost de Valk in een presentatie spreken over Search Engine Reputation Management naast de bekende Search Engine Optimization (SEO). Je zult je “reputatie” op het internet ook moeten managen.

Afsluitend

Deze 5 waarden brengen je heel ver wanneer je ze “begrijpt” in plaats van alleen noteert. Probeer naast marketingtechnieken te leren ook de Menselijke Psyche te begrijpen, dat is wat moeilijker maar ja, niemand zei dat ondernemen makkelijk was… ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Jeroen

Door

Jeroen

op 24 June 2011

Waarde 4: Variatie vind ik persoonlijk een hele goede. Dit is voor mij ook de waarde waarom ik deze site en die van Eelco regelmatig volg. Jullie hebben het niet alleen over internet marketing, maar ook een stukje timemanagement en persoonlijke groei. De website van Karel Geenen daarin tegen heeft dat niet, waardoor het al snel wat minder interessant wordt om te volgen.

Jean-Paul

Door

Jean-Paul

op 24 June 2011

Heel mooi Artikel. Als marketeer moet je denk ik nog scherper door de bocht komen om met menselijke emoties en humor te spelen. En enorm Out Of The box denken. Momenteel werk ik met een marketeer samen uit Texas, USA en zij had een video op Youtube waar zij de definitie van 'Prostitute' uitlegde volgens het Amerikaanse woordenboek. (bijna 500.000 views). Zojuist heb ik deze video gemaakt. Marketing vs dating. -link verwijderd, dubieuze content- Ik weet dat de kwaliteit wel beter kan, maar ik ben benieuwd hoe ik het doe met emoties. Groeten, Jean-Paul Blommaert

Ronald

Door

Ronald

op 25 June 2011

Ik werk hele dagen met mensen (kinderen / jeugd en volwassenen met ADHD, autisme, depressie, Burn-out e.d.) die tegen bepaalde klachten / belemmeringen aanlopen. Indien je als specialist in een bepaald vakgebied goed naar de intenties en motieven van mensen luistert kun je ze helpen met bepaalde emoties (angst, verdriet, wanhoop, machteloosheid, boosheid enz..) en waarden (wat drijft ze) en identiteit (wie willen ze echt zijn). Mensen zijn ze je dankbaar tot in het diepste van hun ziel. Ze worden weer bewust van hun eigen ik (identiteit) en creëren een gevoel van ik mag er zijn!! Uiteindelijk gaan mensen jouw zien als een vertrouwd persoon en creëer je voor jezelf een brand voor het leven! Dat wil toch iedereen. Dat is toch kicken!! Een goede website met diensten en producten die aansluit op deze belangrijke waarden creëren kansen en mogelijkheden waar muziek in zit. Dit aangevuld met mooie foto's, films, video's en blogs e.d. waar mensen zich in kunnen vinden. Groeten, Ronald van Akkeren

Coen Olde Bijvank

Door

Coen Olde Bijvank

op 26 June 2011

@Ronald "Ik werk hele dagen met mensen (kinderen / jeugd en volwassenen met ADHD, autisme, depressie, Burn-out e.d.) die tegen bepaalde klachten / belemmeringen aanlopen". Er is sinds kort een weblog waar moeders van ADHD kinderen hun ervaringen kwijt kunnen. Namelijk op www.ADHDblog.nl dus als je moeders, vertel ze het gerust :D. Alvast bedankt. En Tonny je hebt weer een mooi en informatief artikel geplaatst. Goed bezig! Groeten, Coen Olde Bijvank

Elma

Door

Elma

op 27 June 2011

Dag Tonny, Het leuke aan jou is je veelzijdige interesse. Leren van de TV mensen, een goede zet!! Het werkt altijd heel goed om in de keuken van een ander branches te kijken. Vervolgens het goede er uit pikken en met een beetje creativiteit toepassen op je eigen bedrijf. Ga door met het goed werk !!! Elma de Bruijn

Marijn Bent

Door

Marijn Bent

op 27 June 2011

Vooral emotie is heel erg belangrijk, vind ik. Mooie samenvatting Tonny!

Reactie plaatsen