7 Eigenschappen van Elite Ondernemers
2 december 2011 

7 Eigenschappen van Elite Ondernemers

Ik zal wel weer een hoop opmerkingen krijgen over het gebruik van het woord “elite” want dat woord wordt vaak geassocieerd met de bevoorrechte bovenlaag van onze samenleving en de meeste mensen in Nederland zijn van mening dat niemand zich beter zou moeten voelen of voordoen dan een ander (weet Ivo Niehe alles van), ergo: het is een slecht woord. Toch gebruik ik het want ik zie de Elite als het hogere segment, wanneer ik spreek over Elite Ondernemers bedoel ik de ondernemers op een hoger niveau, de ondernemers die hun doelen behalen, die pionieren en die nog enkele andere eigenschappen hebben die afwijken van het gemiddelde.

Ik heb 7 eigenschappen van Elite Ondernemers op een rijtje gezet, ik hoop dat je er enkele van in jezelf herkent maar ik hoop nog meer dat er nieuwe voor je bij zitten of dat er een eigenschap bij zit die je doet beseffen dat je het wel weet maar niet doet. Laatste opmerking nog voor we starten: Ik zou het tof vinden als je mijn rijtje van 7 eigenschappen zou willen aanvullen. Wat vind jij belangrijke eigenschappen? Laat die als reactie achter op dit blogbericht (alvast bedankt!)

In dit artikel:

  1. Elite Ondernemers zijn proactief i.p.v. reactief
  2. Elite Ondernemers focussen op groei i.p.v. behoud
  3. Elite Ondernemers zijn ONwetend i.p.v. ALwetend
  4. Elite Ondernemers zien kansen i.p.v. belemmeringen
  5. Elite Ondernemers durven een autoriteit te zijn
  6. Elite Ondernemers doen ook goed voor anderen
  7. Elite Ondernemers investeren constant in zichzelf

1. Elite Ondernemers zijn proactief i.p.v. reactief

Hier schrijf ik wel vaker over maar deze eigenschap mag zeker niet in dit rijtje ontbreken. Proactiviteit is niet alleen de beste marketingtip die je kunt krijgen maar tevens ook de beste time management tip. Door proactief te zijn loop je niet constant achter de feiten aan en geraak je niet in de brandweerrol (elke dag brandjes blussen). Wanneer je als ondernemer merkt dat je een werknemer in je eigen bedrijf aan het worden bent dan ben je voornamelijk bezig met reactieve taken, denk aan klantenservice, distributie, administratie enzovoorts.

Het zijn met name die reactieve taken die erg veel tijd en energie kosten, daarnaast belemmeren ze jou als ondernemer om je bezig te houden met de proactieve taken. Je brein speelt een spelletje met je: Proactieve taken zorgen voor meer beweging (goed voor jou als ondernemer) en meer beweging betekent meer werk (slecht voor jou als werknemer) en dus automatisch voor een belemmering in je ondernemerschap. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk reactieve taken in je business automatiseert of uitbesteed aan anderen, dan gaat je business razendsnel naar het volgende niveau.

2. Elite Ondernemers focussen op groei i.p.v. behoud

Aansluitend op de werknemer versus ondernemer in het vorige voorbeeld zorgen Elite Ondernemers voor groei in hun onderneming. Proactiviteit betekent groei en reactiviteit betekent behoud.  Werken aan groei kun je zien als nieuwe projecten, producten, marketing, sales, netwerken enzovoorts maar laten we een concreet voorbeeld pakken: Wanneer jij je mailbox opent en je ziet een hele reeks e-mails, zie jij dit dan als een noodzakelijk kwaad of als een verkoopkans?

Wanneer ik een e-mail krijg met een vraag over internet marketing van iemand die ik nog niet ken dan denk ik dit:

“Dit is iemand die al in mij en mijn materie geïnteresseerd is en zelfstandig de stap heeft gezet om mij daarover te benaderen, veel betere leads krijg je niet…”

Ik pas daar ook marketing op toe in plaats van sales, ik verkoop niet direct iets maar ga een band met diegene opbouwen. Dat doe ik door vragen terug te mailen in plaats van alleen antwoorden te geven. Ik vraag naar zijn/haar business en plannen zodat er een band ontstaat en ik een beeld heb van de persoon aan de andere kant van de “lijn”. Zodoende kan ik ook veel specifieker mijn producten aanbieden en ook meer verkopen. Veel ondernemers mailen geen vragen terug omdat dat betekent dat je nog meer mails terugkrijgt en dat betekent nog meer werk… Vragen zorgen echter voor groei, antwoorden voor behoud.

Laatste voorbeeld:

Veel ondernemers kijken naar wat zij per maand aan geld nodig hebben om te kunnen overleven (behoud), daar passen zij hun marketingplanning op aan (als ik deze dingen doe verdien ik genoeg). Je kunt ook kijken naar wat het maximale is wat je die maand kunt bereiken en daar je marketingplannig op afstemmen (groei).

3. Elite Ondernemers zijn ONwetend i.p.v. ALwetend

Toen ik in 2007 stage ging lopen bij Eelco de Boer wist ik niets van internet marketing maar ik positioneerde mij als “alwetend”. Ik hield van discussies en debatten en had ook het imago dat ik lastig te verslaan was in een discussie. Tegenwoordig vind ik het concept “discussie” een van de meest nutteloze dingen waar wij ons als mensen mee bezig houden. Zelden heeft de winnaar van een discussie de ander overtuigd, hij wint alleen omdat de ander verbaal tekort schiet (politici winnen ook vrijwel nooit op inhoud een debat maar op verbale kracht). Feitelijk gezien heb je na een discussie beide alleen veel tijd en energie verloren.

De vraag die je je als ondernemer moet stellen is: Wat leer ik wanneer ik me niet open stel voor nieuwe input van anderen buiten mijn eigen mening om? Wanneer je Alwetend bent kun je niks meer leren, wanneer je Onwetend bent kun je alles leren. Probeer naar je klanten en achterban toe de LERAAR te zijn (straks meer over autoriteit) maar probeer daarnaast in je vakgebied en persoonlijke ontwikkeling altijd de LEERLING te blijven. Dan zul je constant groeien.

4. Elite Ondernemers zien kansen i.p.v. belemmeringen

Laten we er ook even een open deur tussendoor gooien. Wellicht is deze tip een van de meest gehoorde quotes/tips die je als ondernemer tegenkomt. Misschien dat de diepgang missende tips als “succes is een keuze” en “je moet gewoon actie ondernemen” het nog net iets beter doen.

Ik wil er even iets uitlichten: Ik help al jaren ondernemers en ik heb inmiddels enkele honderden ondernemers 1 op 1 gesproken en geadviseerd over hun business. Veel ondernemers maken de fout om te focussen op waarom zij iets NIET zouden doen in plaats van waarom zij iets WEL zouden doen. Daar hoef je geen expert voor te zijn om dat te zien maar waar zit hem dat nou precies in?

Ik denk dat het in de meeste gevallen bestaat uit 2 oorzaken:

  1. Angst, ofwel de angst om te verliezen ofwel de angst om te winnen
  2. De route naar een doel is niet “tastbaar” genoeg

Wanneer je bang bent dat je plan niet zal slagen dan is dat een belemmering. Mensen houden van een constante waarde in hun leven en vaak ligt de focus daar op een constante factor in het inkomen. Financiële zekerheid is een bepalende factor in het wel of niet kiezen voor ondernemerschap. Je kunt ook bang zijn om te winnen, dat komt zelfs nog veel vaker voor. Wat als mijn plan slaagt en ik ineens succesvol ben… hoe gaan mijn vrienden en familie daarmee om? Raak ik die misschien kwijt?

Wanneer jij een duidelijk doel voor jezelf hebt bepaald dan is het nog niet gezegd dat je dat doel gaat behalen. Je bent al een stuk verder dan de meeste mensen die nooit nadenken over hun doelen maar toch…

Wat als je geen idee hebt hoe je dat doel moet bereiken?
Wat als je het wel weet maar je hebt geen affiniteit of ervaring met hetgeen je moet gaan doen?

Ik zie dit vaak bij mijn cursisten, ze weten wel wat ze willen en ze weten exact wat ze daarvoor moeten doen alleen het feitelijk opzetten van een website met alle toeters en bellen zoals salespages, opt-in pagina’s, blogs, video’s , webinars, e-mail marketing, social media, online adverteren enzovoorts is zo nieuw voor ze (van van je bed show) dat ze blijven steken nog voordat ze starten…

Wanneer je het totaalplaatje mist dan mis je ook vaak de focus en daadkracht om te starten, je raakt verzeild in details, ziet door de bomen het bos niet meer en na verloop van tijd schuif je je grootse plannen gefrustreerd op de lijst met “mislukt” erboven. Lang verhaal kort:  Elite Ondernemers kijken over hun obstakels heen naar de route en resultaten achter dat obstakel. Daardoor hebben ze altijd een heldere focus en kunnen ze obstakels neutraliseren.

5. Elite Ondernemers durven een autoriteit te zijn

Mensen vragen mij vaak:

Ben je niet bang om belachelijk gemaakt te worden op het internet wanneer je jezelf zo bloot geeft? Ben je niet bang om een internetclown te worden?

Natuurlijk vind ik dat geen fijne gedachte alleen ik weet wel dat wij in een tijd leven waarin je jezelf persoonlijk moet positioneren wanneer je echt goede resultaten wilt behalen, zeker wanneer je een informatie marketing business hebt. Daar komt bij dat we in een tijd leven waarin er een overvloed aan kennis is, daardoor zoeken we naar specialisten/ervaringsdeskundigen om ons te leiden in de dingen die we willen bereiken omdat de overloed aan kennis wederom zorgt voor die overvloed aan bomen waarachter ergens het bos schuil zou moeten gaan…

Een autoriteit worden in je vakgebied betekent dat je “out there” moet zijn. Je moet jezelf durven positioneren met alle risico’s die daarbij horen. Natuurlijk zul je sceptische mensen tegenkomen en zelfs mensen die jou niet mogen om hetgeen je predikt maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik krijg ook genoeg sceptische reacties binnen maar dat boeit me niet, ik focus me op de mensen die wel openstaan voor mijn materie en daar resultaten mee behalen. Die mensen had ik alleen nooit bereikt wanneer ik niet op de voorgrond was getreden. Jezelf openzetten voor complimenten betekent ook jezelf openzetten voor kritiek, helaas is dat niet anders. Wanneer je echter het lef hebt om een autoriteit te zijn zul je zien dat je business naar een heel nieuw niveau gaat.

6. Elite Ondernemers doen ook goed voor anderen

Deze tip zal ik kort houden want het spreekt voor zich. Alle Elite Ondernemers die ik ken werken niet alleen hard aan hun eigen leven en hun eigen business maar ook aan dat van de mensen om hen heen. De ondernemer (en zelfs mens) die ik vandaag de dag ben is een resultaat van mijn omgang met een aantal hele bijzondere Elite Ondernemers. Iedereen weet dat het beter is om te geven dan te nemen maar ik raad je de combinatie aan. Werk aan je eigen business en ontwikkeling maar help ook anderen boven zichzelf uit te stijgen, dat komt namelijk vroeg of laat weer bij je terug.

7. Elite Ondernemers investeren constant in zichzelf

Afsluitend dan een 7e tip, ik kan nog wel even doorgaan met 7 is het magische marketinggetal en ik zou natuurlijk mezelf niet zijn als ik niet precies 7 tips zou opschrijven, de rest mag jij als lezer aanvullen ;)

Alle Elite Ondernemers die ik ken zijn constant bezig met hun persoonlijke ontwikkeling bezig en investeren absurt veel tijd en geld in zichzelf. Er is altijd een volgend niveau alleen de paradox is dit: je moet zelfverzekerd en sterk in je schoenen staan om door te stomen naar een hoger niveau alleen je gaat dat niveau pas benaderen wanneer je jezelf onwetend opstelt. Investeer in je ontwikkeling, dat hoeft natuurlijk niet bij mij te zijn maar wanneer je een goede investering in jezelf wil doen en van andere Elite Ondernemers wilt leren dan heb ik uiteraard een tip:

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
robert nieuwboer

Door

robert nieuwboer

op 2 December 2011

Zij doen aan inkomens diversificatie uit meerdere bronnen hun inkomen

Tom van Krogten

Door

Tom van Krogten

op 2 December 2011

De 7 meest effectieve inspirators: 1. Stephen Covey 2. Steve Jobs 3. Eelco de Boer 4. Joost de Valk 5. Tonny Loorbach 6. Jochem Uytenhaage 7. Tom van Krogten ;)

Emmy Soplantila

Door

Emmy Soplantila

op 2 December 2011

Hoewel ik geen Elite Ondernemer ben, ben ik niet bang om te zeggen dat ik in dit rijtje gelijk iets miste wat in mijn optiek essentieel is, namelijk authenticiteit. Ik ben ervan overtuigd dat de authenticiteit van de ondernemer van groot belang is voor de omvang van het succes. Blijf je bij jezelf, leef, creëer en onderneem je volledig vanuit niet beperkende persoonlijke waarden, vanuit passie, vanuit innerlijke kracht, dan brengt je dat veel verder dan wanneer je je pad creëert vanuit een verstandelijk beredeneerd plan. Het werkelijke brein zit niet in de hersenen, maar in het hart (is wetenschappelijk onderbouwd). Het is niet voor niets dat succesvolle (dus elite) ondernemers sommige beslissingen nemen op basis van gut feeling i.p.v. hersenwerk. Anderen noemen het lef hebben of risico's nemen. Ik noem het diepere wijsheid.

Eva de Beijer

Door

Eva de Beijer

op 2 December 2011

Mooie eigenschappen waar ik mijzelf zeker in kan vinden! Met de toevoeging van Emmy ben ik het helemaal eens. Daaraan kan ik nog toevoegen dat je jouw internetonderneming als volwaardig bedrijf moet zien en behandelen (niet als bedrijfje) en je product/dienst als A-merk zou moeten positioneren.

soufyan

Door

soufyan

op 2 December 2011

De 5 inspiratie bronnen van mij zijn: Antonhy Robbins Steve Jobs Jonathan Budd Tonny Loorbach Eelco De boer Ik weet niet of iemand Pappapindie nog kent, een man die erg goeie uitspraken had. Goed en een leuk artikel Tonny!

E.K.

Door

E.K.

op 3 December 2011

gaaf artikel! Ik herken mezelf erin. Tijd om mezelf eens te gaan profileren als Elite, i.p.v. altijd maar op de achtergrond actief te zijn.

Olga Heinen
Angelina

Door

Angelina

op 15 December 2011

Ik weet niet of ik zo zeven eigenschappen uit mijn mouw kan schudden, maar ik zal een poging wagen. 1 Denken buiten de lijntjes 2 creatief denken 3 positief denken 4 een mislukking niet zien als het einde, maar als een nieuw begin 5 Avontuurlijk 6 Grensoverschrijdend 7 Vooruit denken :) gelukt, intressant artikel

Paul

Door

Paul

op 18 January 2012

Een goede ondernemer durft te falen zonder zich daardoor tegen te laten houden.

Omar Alaoui

Door

Omar Alaoui

op 17 March 2016

Tonny bedankt voor je leuke artikel. Wij nederlanders worden van het woord elite toch wel een beetje kriegelig. Daar zijn wij veel te nuchter voor. Wil toch een puntje toevoegen. En dit heeft met online adverteren te maken, dus ook met waar deze website eigenlijk over gaat. Elite ondernemers waken ook voor een goede en sterke online persona. Draag je sterke eigenschappen ook online uit, en zorg dat deze overeenkomen met wie je bent in het dagelijks leven. Voeg hieraan toe wat je wilt trouwens.. https://www.dtg.nl/

Reactie plaatsen