arrow_drop_up arrow_drop_down
26 augustus 2020 

Voordelen van sporten voor ondernemers

Jarenlang zijn we al actief bezig met sporten en met onze fysiek. Juist voor ondernemers kan regelmatig sporten enorm veel voordelen opleveren. In de Online Barketing aflevering van deze week bespreken Tonny en Martijn wat voor enorme impact sporten op hun werk heeft gehad. Bekijk de video direct: Of lees de uitgebreide blog hieronder: Voor Martijn is sporten al jarenlang een belangrijke factor geweest. Tonny is daar iets later mee begonnen, toen hij in een burn-out terechtkwam en het noodzakelijk was om te gaan sporten. De eerste keer dat Tonny weer begon met sporten, voelde hij zich na het sporten slechter dan ervoor. Dat kan niet de bedoeling zijn. Je kunt geen zin hebben om te sporten of je tijdens het sporten slecht voelen, maar na het sporten hoor je je juist stukken beter te voelen. Daarom besloot hij met een trainer te gaan werken. Ondertussen is sporten een rode draad in ons leven geworden. Onze trainingen staan als eerste in de agenda en gaan in principe altijd door. Als het sporten goed zit, ben je beter in balans. Je slaapt beter, voelt je energieker en gaat automatisch beter op je voeding letten. Met meerdere bedrijven en steeds belangrijkere taken waar steeds meer concentratie en energie voor nodig zijn, moet je wel goed voor je lichaam zorgen.

De impact van sporten

Sporten gaat om veel meer dan alleen maar even in aan de gewichten gaan hangen en grote spieren kweken. Sinds 2012 of 2013, toen hij een jaar of 19 à 20 was, sport Martijn al vijf dagen in de week. Hij gaat er elke ochtend om kwart voor 6 uit om te sporten. Toentertijd begon hij met het Insanity programma van Shaun T. Het programma helpt je om in 60 dagen fit te worden. Dat klonk wel goed, want twee keer per week naar de Basic Fit had niet echt resultaat. Het sporten bracht veel meer voordelen mee dan alleen maar fit worden. Het gaf ook een enorme energieboost. De uren die hij daarna in schoolwerk stopte, kreeg hij veel meer gedaan dan normaal. Het sporten bleef een gewoonte en hij ging er ook mee door toen hij bij de IMU begon.

Het voordeel van vroeg sporten

In het begin plande Martijn zijn sportsessies altijd in de vroege ochtend, voordat de werkdag begon. Tot 2015, het rampjaar waarin Tonny in de burn-out terechtkwam. Het werd toen op een gegeven moment zo druk met de business, klantvragen en mensen die geholpen moesten worden, dat het niet meer te managen was op de huidige manier. Er moest iets veranderen. Op een ochtend werd Martijn om half 6 wakker en wilde eigenlijk gaan sporten. Maar hij wist nog dat hij de avond ervoor niet alles had afgekregen wat hij eigenlijk af wilde hebben. Er wachtten nog zo'n 100 mensen op een reactie. Daarom besloot hij eerst die mensen te helpen, dan te gaan sporten en daarna weer verder te gaan met werken. Toen gebeurde er iets bijzonders. In twee uur tijd had hij alle mails beantwoord. Al die mensen hadden voordat ze ‘s ochtends hun laptop openklapten al een reactie. Na een hele productieve ochtend was het eindelijk tijd om te gaan sporten. Na het sporten merkte hij dat hij opnieuw weer productief was alsof hij net wakker was. Sporten geeft een enorme energieboost. Door tussendoor te sporten krijg je in je eentje veel meer gedaan dan wanneer je een ander ritme zou hebben. Sporten levert ontzettend veel energie op. Dankzij het sporten krijg je als het ware twee dagen in één. Vanaf dat moment besloot Martijn om het elke dag zo aan te pakken.

Maak altijd tijd vrij om te gaan sporten

We krijgen regelmatig vragen over hoe het sporten ons afgaat. Tonny heeft twee challenges gedaan waarin hij 6 weken lang extreem gefocust was op een before en after. Na het posten van deze foto's komen er veel vragen binnen van ondernemers die vragen hoe hij aan die discipline komt. Andere ondernemers geven aan geen tijd of energie te hebben om te gaan sporten. Maar toch weet iedereen wel dat sporten juist veel voordelen als tijd en energie oplevert. Als je een uur gaat sporten, win je daar vaak meer dan een uur aan productiviteit mee. Als je alleen maar door ramt met je werk en aan het eind van de dag gaat kijken of er nog tijd en energie over is om te sporten is deze er vaak niet. Je moet je sportmomenten bewust inplannen. Martijn kiest er bewust voor om in de ochtend te sporten, omdat hij weet dat het er anders misschien niet van komt. Als je je sportmoment naar de avond verschuift, is er altijd een excuus om niet te gaan. Je bent te moe, moet nog eten maken of je hebt juist net gegeten. Door aan het begin van de dag te sporten, heb je de hele avond vrij en heb je geen excuus om je training over te slaan. Het kan behoorlijk wat discipline vergen om elke dag of meerdere keren per week te gaan sporten. Heb je die niet, verzin dan een manier om jezelf die discipline op te leggen. Zo wist Tonny dat hij die discipline om te trainen niet van zichzelf had. Omdat hij toch wil zorgen dat succes onvermijdelijk is, traint hij met een personal trainer. Naast een trainer inhuren, kun je bijvoorbeeld ook met iemand afspreken om te gaan sporten.

Voordelen van sporten op je houding

Sporten gaat om meer dan alleen uiterlijk vertoon. Het is natuurlijk leuk om complimenten te krijgen over hoe breed je geworden bent, maar dat is een bijkomstigheid. Het gaat om de energie die het je brengt. En ook daar gaat het weer om meer dan de spierkracht en de conditie die je opbouwt. Dat is het oppervlakkige. Sporten gaat er ook over dat je alle kleine spiertjes traint en balansoefeningen doet. Daardoor wordt je houding ook beter. Dat is iets wat je je hele leven meeneemt. Als je regelmatig video's van jezelf maakt of op podia staat, is een goede houding belangrijk voor je uitstraling. Toen Tonny begon bij Michael, zijn trainer, zei hij: “Ga nu eens zo rechtop staan, zo recht als je kunt.” Tonny ging vervolgens rechtop staan. Vervolgens zei Michael: “Als je rechtop staat, moet je hoofd boven je schouders zijn, niet voor je borstkas.” Net als de meeste ondernemers zitten we een groot deel van de dag achter de computer. Dat is niet bepaald bevorderlijk voor je houding. Je lichaam vormt zich op een hele onnatuurlijke manier naar de manier waarop je op een dag beweegt. De hele dag achter de computer zitten zorgt voor een kromme rug en korte kuitspieren. Er zijn zelfs al berichten over de eerste nekklachten gerelateerd aan tablets en smartphones.

Sporten zorgt voor meer balans

De voornaamste reden dat Tonny is gaan sporten, is dat hij wil dat zijn lichaam klopt. Dat heeft hij door zijn burn-out geleerd. Je krijgt een burn-out wanneer de strategie die je hebt gekozen qua leven, voeding, beweging en stress niet klopt. Als je van de burn-out herstelt en precies hetzelfde blijft leven, krijg je uiteindelijk weer hetzelfde eindresultaat. Je moet ingrijpende levenskeuzes maken om echt voor verandering te zorgen. De balans in het lichaam is de basis. Alles moet kloppen. Zo voorkom je dat problemen zich gaan opstapelen. Als de basis klopt, voel je je ook energieker. Wanneer je je fit en energiek voelt, heb je ook automatisch de behoefte om gezonder te gaan eten. Je hebt plots minder zin in slecht eten en vindt het de moeite niet meer waard om brak te zijn of een avondje te gaan zuipen. Als je fit bent, verbetert dat ook je incasseringsvermogen en besluitvaardigheid. Je kunt dagelijks voor langere tijd ingrijpende taken doen waar je veel concentratie voor nodig hebt. Dat is ook precies waarom we eind 2016 hebben besloten om met het hele team te gaan sporten.

Hoe sporten een onderdeel van de IMU werd

Dankzij het herstel van de burn-out, ervaarde Tonny wat een impact het sporten maakt op je werkprestaties. Deze impact wilde hij ook creëren voor de rest van het team. In het kerstpakket zat toen een briefje, wat ondertussen bekend staat als het beroemde oranje briefje. In eerste instantie reageerde het team met gematigd enthousiasme op het idee om één keer per week met het hele team te gaan sporten. Mensen twijfelden nog of ze er wel zin in hadden om elke week te gaan sporten. Vanaf dat moment zijn we elke maandagmiddag van vier tot vijf met het hele team gaan sporten. Omdat het in de baas zijn tijd is en je rond die tijd altijd wel op kantoor bent, was er niet echt een reden om het sporten af te zeggen. Het sporten was geen verplichting, maar als je niet mee ging konden er weleens wat grapjes over je gemaakt worden. Je zag dat mensen in het begin echt zin moesten maken om mee te gaan. Ondertussen doen we het al meer dan drie jaar en we zien dat mensen er verslaafd aan raken. Het zet meteen de toon voor de rest van de week. Als je op maandag gaat sporten, is de rest van je week vaak ook gezonder. Het begin is al goed. Het samen sporten zorgt ook weer voor meer motivatie om te gaan. In je eentje zou je maandag aan het einde van de dag misschien niet meer gaan trainen.

Waarom je juist als ondernemer veel voordeel haalt uit sporten

Dat sporten belangrijk is hoeven we je niet te vertellen, want dat weet iedereen. Toch is het voor ondernemers belangrijk om van andere ondernemers te horen wat het sporten hen gebracht heeft. Als je het drukker krijgt, is sporten vaak een van de eerste gewoontes die sneuvelt. Je wilt je business en je klanten voorrang geven en het sporten schiet erbij in. Er is altijd wel een excuus te verzinnen om niet te gaan sporten, maar realiseer je ook dat je juist als ondernemer een reden hebt om het wel te doen. Sporten heeft immers een enorme impact op je productiviteit en hoeveel energie je hebt om in je business te stoppen. Wat iedereen op ons kantoor met elkaar verbindt, is dat het allemaal achievers zijn. Iedereen wil graag meer bereiken en groeien. Persoonlijke groei is bij ons erg belangrijk. En als je persoonlijke groei belangrijk vindt, hoort fysieke groei daar ook bij. ls je je fysiek krachtig voelt, dan kun je ook betere beslissingen nemen. Dan kun je ook meer productieve uren draaien.

Hoe vind je tijd voor sporten als ondernemer?

Of je nu ondernemer bent of ergens in dienst bent, we weten allemaal dat sporten belangrijk is. Heb je zelf niet de discipline om te gaan sporten, leg die discipline dan buiten jezelf. Dat kan door te gaan trainen met een trainer, maar ook door samen te sporten met een collega of vriend. Door samen af te spreken maak je succes onvermijdelijk. Het gaat erom dat je een manier vindt om sporten zo in je leven te bouwen dat het los van je energie en wilskracht sowieso gebeurt. Zet het als eerste in je agenda en plan de rest van je week eromheen. Dat is precies hoe Tonny het aanpakte met de challenges. Een challenge waarbij je de hele dag gaat schrijven, moet je eigenlijk altijd combineren met sporten. Als je aan het eind van de dag nog moet bepalen of je wel of niet gaat trainen, dan ga je waarschijnlijk niet. En als je zes weken lang een boek gaat schrijven en niet gaat sporten, ga je automatisch ongezond eten. Je energie gaat hierdoor steeds verder bergafwaarts. Het begint allemaal met sporten inplannen in je leven en inzien welke goede dingen voortkomen uit sporten. De volgende stap is dat je gaat merken dat je ook anderen in je omgeving aansteekt: de mensen met wie je samenwerkt, je collega's, andere ondernemers of vrienden. Je moet ze niet proberen te overtuigen van je leefstijl - want dan gaan ze het tegenovergestelde doen - maar je kunt ze wel inspireren. Als jij het goede voorbeeld geeft en je omgeving gaat daarin mee, heb ook jij weer extra motivatie om het sporten vol te houden.

Waarom iedereen kan profiteren van de voordelen van sporten

Zelf willen we niet meer zonder sportregime. Als we ‘s morgens niet sporten, voelt onze dag meteen een stuk minder productief. Wil je je eigen hoogste niveau halen, dan ben je het eigenlijk aan jezelf verplicht om sporten in te plannen. Voor bijna iedereen is het de beste keuze om meteen ‘s morgens vroeg al te gaan sporten. Dat kan een pittige training zijn, maar iets kleinere dingen als yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen doen ook al wonderen. Ook dat brengt je al in een andere staat. Kies vooral iets wat bij je past. We kunnen nu al voorspellen dat we bezwaren gaan krijgen van mensen die denken geen tijd te hebben om te sporten. Bijvoorbeeld omdat ze kinderen en een business hebben. Er zijn heel veel redenen waarom je geen tijd hebt om te gaan sporten. Maar er is altijd wel een manier van sporten in te bouwen in je leven. Je hoeft geen uren te trainen, een half uurtje is al genoeg. Er zijn op YouTube zelfs trainingen van 10 minuten of een kwartier. Hoe weinig tijd je ook hebt, het is geen excuus om niet te sporten. De tijd die je aan sporten besteedt, win je terug in de energie die je ervan krijgt. Maak het een commitment om elke ochtend of een aantal ochtenden in de week iets aan sport te doen. Daarna voel je je vele malen beter.
Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Manon
Door

Manon

op 30 August 2020

Goed artikel, ik herken dit ook! Jezelf aanzetten om te sporten is altijd weer een strijd maar achteraf heb je er nooit spijt van. Voor mij werkt vroeg in de ochtend sporten (dan heb je het maar gehad) en dat geeft de rest van de dag energie!

Reactie plaatsen