Intertoys failliet: het is de schuld van het internet!
21 februari 2019 
in Nieuws

Intertoys failliet: het is de schuld van het internet!

Vroeger sliepen mijn anderhalf jaar oudere broer en ik elk jaar een lang weekend bij onze grootouders. In die dagen gingen we naar de bioscoop, een tentoonstelling, de McDonalds of andere leuke uitstapjes maken.

Als vast ritueel namen onze grootouders ons mee zonder ons te vertellen waar we heen gingen. De auto werd geparkeerd en er werd ons aangegeven wanneer we naar links of rechts moesten.

Na een aantal jaar wisten mijn broer en ik precies waar we naartoe gingen.

We gingen op de Intertoys af.

Om het voor onze grootouders ook leuk en spannend te houden besloten mijn broer en ik, zonder daar echt verbaal afspraken over te maken, dat we deden alsof we geen idee hadden waar we naartoe gingen.

Het winkelcentrum in, de roltrap op, onze gezichten overdreven strak in de plooi en uiteindelijk links richting de Intertoys.

Daar eenmaal aangekomen werd het ongemakkelijk. We konden niet langer doen alsof we geen idee hadden waar we naartoe gingen. Aan de andere kant konden we ook niet laten weten dat we wisten dat we zo’n kwartier later met iets naar buiten liepen dat we al tijden wilden hebben.

Jammer genoeg hoef ik me hier voor Noud (mijn tweeënhalf jarige zoon) geen zorgen over te maken. De tijden van de Intertoys zijn voorbij en het is allemaal de schuld van het internet.

Oneerlijke concurrentiestrijd

Het is al langere tijd onrustig bij Intertoys. Eerder kwam oud ‘familielid’ Blokker vooral in het nieuws vanwege slechte prestaties maar vandaag is Intertoys officieel failliet verklaard.

Enkele dagen geleden verschenen er al interviews met Roland Armbruster, de CEO van Intertoys. Armbruster geeft hierin aan dat het feit dat partijen als Action, Lidl en Kruidvat, tijdens de Kerstdagen enorm stunten met de prijzen van speelgoed, en dat dit Intertoys de das om heeft gedaan.

Deze partijen zouden de mogelijkheid hebben om speelgoed met enorm lage marges te verkopen omdat zij het geld niet hoeven te verdienen met speelgoed. Zij zouden de winst maken op andere producten.

Nu snap ik dat Armbruster hier het probleem probeert vast te stellen. Maar is het niet zo dat er nogal wat zwakke plekken in je gehele strategie zitten, wanneer je in noodweer komt zodra andere partijen een soortgelijk product gaan verkopen?

Het internet, dat schijnt het helemaal te gaan worden

Ik heb nogal flauwe humor. Wanneer ik met opdrachtgevers aan het praten ben over alle mogelijkheden van het internet, gooi ik de opmerking “Het internet schijnt het helemaal te gaan worden hè” er nog wel eens uit.

De meeste opdrachtgevers kijken me dan heel even verbaasd aan maar zien al snel in dat het een flauwe opmerking is.

Ik ben bang dat wanneer ik deze opmerking bij Roland Armbruster had gemaakt, hij met me in discussie zou gaan en iets zou zeggen als “Dat moeten we eerst nog maar eens zien!”.

In een interview met de NOS zegt de CEO van Intertoys namelijk het volgende:

“We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven.”

De volgende opmerking van Armbruster is, naar mijn mening, tekenend voor het probleem van Intertoys:

“We hebben nog te veel winkels en een te klein online aandeel. En dat moet anders.”

Dat moet anders? Nee. Dat had allang anders gemoeten.

Al jaren zijn er onmisbare signalen dat je als retailer je aandacht moet verschuiven naar het internet, dat een fysieke winkel alleen gewoon niet meer genoeg is om klanten te krijgen.

Waarom zou je naar een winkel gaan?

Zeker bij de nieuwere generaties is de gedachte dat alles sneller, beter en mooier is wanneer het met internet te maken heeft. Waarom zou je naar een winkel gaan wanneer je dat zelfde product gemakkelijk, vaak nog goedkoper, op het internet kunt bestellen?

Dat is dé vraag waar de Intertoys antwoord op had moeten geven, om door te kunnen blijven gaan met de fysieke winkels.

Vraag jezelf niet af hoe een webshop een verlenging van je fysieke winkel kan zijn, vraag jezelf af hoe een fysieke winkel een verlenging van je webshop kan zijn.

applestore

Gratis workshops in de Apple Store

Apple heeft net als alle andere retailers ook met dit probleem geworsteld en we mogen best even bij ze spieken. Welke oplossingen hebben zij bedacht?

Ook hier was de vraag: waarom zou iemand nog naar de winkel komen om Apple producten aan te schaffen, wanneer ze dit ook via de online Apple Store zouden kunnen doen?

Dus met andere woorden: wat kunnen we in de fysieke winkel extra geven om mensen een reden te geven naar de fysieke winkel toe te komen?

Alweer enkele jaren geleden is Apple begonnen met het geven van gratis workshops. Dit kun je zien als trainingen om het meest uit je Apple producten te halen.

Onder de naam Today at Apple worden er lessen Kunst & Design, Fotografie, Muziek, Video en Code & Apps gegeven.

Dit is niet alleen een reden om naar de Apple Store te komen, het is ook nog eens een reden om de producten en diensten aan te schaffen die gebruikt worden tijdens zo’n workshop.

Hoe kan jij dit gebruiken voor jouw winkel?

Omdat je op IMU.nl bent, ga ik er voor het gemak even vanuit dat wanneer je producten verkoopt, je sowieso een webshop hebt. Maar heb jij ook een fysieke winkel?

Zo ja, heb jij een duidelijk overzicht hoeveel van je omzet van je fysieke winkel komt en hoeveel van je online winkel?

Mocht je dat nog niet hebben dan raadt ik je aan om daar zo snel mogelijk mee te beginnen.

Probeer hier ook goed te kijken naar de mate van inspanning. Stel dat jouw fysieke winkel veel meer omzet draait dan je webshop, is het je dat waard? Is het niet zo dat je veel meer tijd en energie in de fysieke winkel moet stoppen in verhouding met de online winkel?

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd hier geen pleidooi om alle fysieke winkels te sluiten, maar ik zou het geweldig vinden wanneer ik ondernemers met een fysieke winkel bewust(er) kan maken van het feit dat het internet niet komt. Het is er al.

Elke dag komen er weer mogelijkheden bij op het internet.

Je kunt proberen daar zo vroeg en goed mogelijk op in te springen, of je kunt je concurrentie en het internet de schuld geven van eventuele mislukkingen…

Over de schrijver
Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met hun activiteiten op het internet. Hiervoor kijkt Robin eerst of het businessmodel aansluit bij de huidige internet marketingstrategie en gaat aan de hand daarvan aan de slag met SEO- conversie optimalisatie en bijvoorbeeld social media en e-mailmarketing.
Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 22 February 2019

Top blog Robin, vers van de pers! Helemaal eens met je laatste zin!

Robin Peek

Door

Robin Peek

op 22 February 2019

Bedankt Daniëlle! Ik zag al wel vaker dat 'kleinere ondernemingen' al snel het internet de schuld geven van hun falen maar Intertoys kun je toch niet bepaald een kleine onderneming noemen. Nu snap ik best dat het moeilijk kan zijn om een bestaande onderneming mee te krijgen in alle nieuwe ontwikkelingen maar zeker een, voorheen, grote speler als Intertoys had veel eerder op de juiste vlakken moeten inzetten om dit te voorkomen.

Danielle Bakker
Peter Goedhart

Door

Peter Goedhart

op 22 February 2019

Intertoys had meerdere belangen, van hun eigen winkels maar ook die van de Franchise en de laatste 2 jaar die van de "nieuwe eigenaar". Onder de Blokker vlag hadden ze een webwinkel die erg goed was en ook al meer dan 6% van de totaal omzet. Als deze shop er nog was geweest hadden ze nu 15% van hun totaal omzet kunnen doen, schat ik in. Helaas zijn er de laatste 2 jaar op bestuurlijk niveau beslissingen gemaakt omdat Intertoys nooit winstgevend wilde zijn. Ze zijn volgestopt met leningen vanuit de nieuwe aandeelhouder om de liquiditeit eruit te halen en faillissement aan te vragen. Nu kunnen ze namelijk de voorraden verkopen waar een pandrecht op ligt, deze zijn veel meer waard dan dat ze voor het totale winkelconcept hebben betaald. Dus is een uitstekend rendement voor de aandelhouder, omdat de rest met de welbekende gebakken peren blijven zitten. Ik snap dat je een statement probeert te maken, maar is op dit faillissement misplaatst en hier niet op van toepassing. Het is namelijk gekocht met een sterfhuis constructie. Inhoudelijk klopt het dan wel wat je zegt, maar nogmaals niet van toepassing op dit bedrijf.

Robin

Door

Robin

op 22 February 2019

Bedankt voor je reactie Peter. Ik begrijp je reactie wat betreft de sterfhuis constructie maar ik denk dat je met me eens bent dat zowel de nieuwe eigenaar als de oude eigenaar liever hadden gezien dat de Intertoys vandaag de dag zowel off- als online dé plek was om speelgoed te kopen. De constructie is er uiteindelijk alleen gekomen om de schade te beperken en te zorgen dat er financieel toch nog iets te winnen viel.

Peter Goedhart

Door

Peter Goedhart

op 23 February 2019

Hi Robin, nee dit is een verkeerde interpretatie. De huidige eigenaar heeft het gekocht met als doel geld te verdienen aan het faillissement. Niks meer niks minder, de huidige eigenaar van Intertoys staat hier bekend om. Dus het heeft helemaal niet zoveel zin om te bekijken waar het fout ging. Het is precies gegaan zoals vooropgezet.

David Kooijker

Door

David Kooijker

op 22 February 2019

Maar het blijft een feit dat 'het internet' de schuld krijgt terwijl de vorige eigenaar (net als de Blokker winkels zelf) roepen dat ze er best wel een beetje op het internet bij hebben gedaan. Hoe de huidige nieuwe aandeelhouder een andere constructie verzint om er alsnog geld uit te halen zegt iets over het feit dat de foute managementbeslissingen niet van de laatste maanden zijn...

Peter Goedhart

Door

Peter Goedhart

op 23 February 2019

Dat zeggen ze om de goede schijn op te houden. Maar het is allemaal vooropgezet.

Joost Grol

Door

Joost Grol

op 22 February 2019

Tof artikel Robin, lekker op de actualiteiten ingespeeld! Ik sta soms nog steeds met verbazing te kijken hoe sommige ondernemingen tegen "online" aankijken. "Dat heb ik toch niet nodig", "ja dat komt wel, onze concurrenten hebben het ook nog niet". Zie hier weer een grote partij die bij iedereen bekend is die de strijd van internet heeft verloren! Ben benieuwd of we binnenkort ook een artikel gaan zien van het ex-moederbedrijf Blokker Holding. Blokker doet zijn best met de switch naar online en nieuwe branding maar ook dat ziet er maar onzeker uit!

Robin

Door

Robin

op 22 February 2019

Bedankt voor je reactie Joost. Ik herken helemaal wat je zegt. Zo heb ik ook meerdere ondernemingen meegemaakt die dan wel een website willen omdat het 'hoort' maar het daar verder ook bij laten. Wat betreft de Blokker ben ik bang dat we daar over een tijd inderdaad een zelfde soort bericht over gaan krijgen. Bij de laatste wijzigingen van de Blokker heb ik een beetje een 'kat-in-het-nauw' gevoel. Ik hoop het uiteraard niet. Niet benoemd in het artikel maar het mag duidelijk zijn dat ik de medewerk(st)ers van Intertoys en de Blokker niet toewens dat ze zonder werk komen te zitten.

veer
Reactie plaatsen