Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

AMP’s Live en Pas op met Pop-ups (Google updates!)

Google wil maar 1 ding: De best mogelijke ervaring geven aan een bezoeker. Mobiele bezoekers krijgen de afgelopen tijd daarbij de meeste aandacht van Google, omdat dit de grootste groep gebruikers op het internet is. Op het gebied van deze mobiele gebruikerservaring zijn er 2 belangrijke nieuwtjes die we niet ongemerkt aan je voorbij wilden laten gaan!

AMP Live in Nederland

Afgelopen week is het eindelijk gebeurd: De Accelerated Mobile Pages (AMP) update van Google is nu ook live in Nederland.

Hoe sneller je website, hoe beter voor de mobiele gebruikerservaring.

Het AMP project gaat daar nog een stap verder in: deze speciale AMP pagina’s worden ‘gestript’ van al hun overbodige code en ‘mooie dingen’ om er een snelle en cleane content pagina van te maken.

Tonny heeft in februari een artikel geschreven waar hij meer de diepte in gaat over deze AMP’s. Heb jij naar aanleiding van onze webinars of Tonny’s artikel al de nodige maatregelen genomen en beschikt jouw website over AMP pagina’s? Dan heb je een mooie voorsprong op je concurrenten!

Werk je met Phoenix? Dan zitten deze AMP’s al automatisch in je site verwerkt, hier hoef je zelf niets voor te doen

Met de aankondiging die Google afgelopen week heeft gedaan, laten ze zien dat ze nog veel verder zullen gaan op gebied van de mobiele gebruikerservaring. Snelheid is daar namelijk maar 1 aspect van.

Conversie vs SEO

Mobiele SEO krijgt steeds meer vorm. Google blijft onderzoek doen naar de optimale gebruikerservaring en is tot de conclusie gekomen dat ‘opdringerige pop-ups‘ negatieve invloed hebben op de toegankelijkheid van content. Als voorbeelden van ‘opdringerige pop-ups’ geeft Google de volgende voorbeelden:

Mobiele pop-ups SEO invloed

Google zegt het volgende hierover:

Pagina’s die opdringerige popups laten zien geven een slechtere ervaring aan gebruikers dan pagina’s waar content direct toegankelijk is. Dit kan problematisch zijn op mobiele apparaten waar schermen vaak kleiner zijn. Om de mobiele zoekervaring te verbeteren, is het vanaf 10 januari 2017 mogelijk dat pagina’s die content niet gemakkelijk toegankelijk minder hoog zullen gaan ranken.

Bron: Google Webmaster Central Blog

Dit is een onderwerp waar de SEO specialist en de conversiespecialist nog wel eens ruzie over zouden kunnen krijgen in de komende maanden. Dergelijke pop-ups kunnen namelijk heel effectief werken wanneer ze op een goede manier gebruikt worden. Maar als Google je er voor kan gaan straffen in de mobiele zoekresultaten, is het het misschien toch niet waard…

Je hoeft je voor nu in ieder geval nog geen zorgen te maken: Google gaat je hier dus pas voor ‘straffen’ als je dit soort pop-ups of magnets nog na 10 januari 2017 op de mobiele versie van je site hebt staan. Wel is het verstandig om je techniek hier alvast op voor te bereiden, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan als het straks 2017 is.

Ook hier geldt weer: Werk je met Phoenix? Geen zorgen, je kunt magnets en pop-ups nu al uitzetten voor mobiele apparaten. Wij zorgen daarnaast dat deze standaard niet meer op mobiel getoond worden zodra de tijd rijp is 😉

De update zal overigens geen invloed hebben op websites die pop-ups gebruiken met cookiemeldingen of leeftijdsverificaties, omdat deze als ‘functionele pop-ups’ worden gezien.

Googles next move?

Flinke veranderingen dus in internet marketing land in korte tijd… Wat zal Googles volgende zet zijn? Heb jij nog wensen of angsten? 🙂

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

20 reacties op “AMP’s Live en Pas op met Pop-ups (Google updates!)


Door Marco op 2 september 2016

als ik het goed begrijp gaat het om popups die de toegankelijk van je artikelen in de weg zit. Vallen de zogenaamd exitpopups daar ook onder? Deze belemmeren feitelijk gezien niet de toegankelijkheid.


Door Martijn van Tongeren op 26 september 2016

De update van Google geldt alleen voor mobiele apparaten. Op mobiele telefoons werk je niet met een exit pop-up. Je kan deze dus zorgeloos blijven gebruiken 😉


Door Marco op 2 september 2016

als ik het goed begrijp gaat het om popups die de toegankelijk van je artikelen in de weg zit. Vallen de zogenaamd exitpopups daar ook onder? Deze belemmeren feitelijk gezien niet de toegankelijkheid.


Door Bertje van djjk op 2 september 2016

Ja ben ik ook benieuwd naar. Welke soort popups worden niet afgestraft door google.


Door Martijn van Tongeren op 26 september 2016

Pop-ups (magnets) op mobiel die maar een klein deel van het scherm bedekken zijn o.k. 🙂



Door Bart van den Belt op 2 september 2016

Complimenten voor dit artikel! Te gek om als businesscoach via jullie platform zelf ook op de hoogte te blijven van de laatste SEO ontwikkelingen.

De nieuwe versie van onze site verschijnt over een maand. We zijn net overgestapt naar een high-end VPS voor de hosting en gaan waar mogelijk cachen, minify’en, zippen en wat al niet meer. Daarnaast gaan we uiteraard gebruik maken van een CDN. Als we dit allemaal doen én we draaien op WordPress… moeten we dan nog steeds aan de slag met AMP’s (laten) creeeren? Met andere woorden: moét het volgens de Google code of is het de voldoende om de mobiele website rete-snel te maken?


Door Martijn van Tongeren op 26 september 2016

Hey Bart, goede vraag!

Uiteraard is de snelheid van de site zelf het aller belangrijkste. AMP geeft je eigenlijk een soort van ‘bonus’, omdat AMP pagina’s voorrang gaan krijgen boven andere pagina’s in de mobiele zoekresultaten 🙂


Door Yilmaz op 2 september 2016

Owh, jammer – maar het geeft helemaal niet. Als voorbeeld: Ik ben via mijn mobiel op een willekeurige website beland, en ik zie een pop-up verschijnen met heey ben je al lid van onze nieuwsbrief? Het gaat om dit soort gerelateerde pop-ups dus. Mijn vraag is vallen de zogenaamde inline pop-ups ook hier binnen dit nieuwe regel? Met inline bedoel ik, je leest een artikel> je bent gekomen tot een h3. En tussen de h3 en de h4 is er een pop-up vastgelegd, die niet automatisch verschijnt.


Door Martijn van Tongeren op 26 september 2016

De precieze toepassing van Google moeten we nog gaan zien, maar hoe jij het beschrijft verwacht ik niet dat Google dit als ‘intrusive’ zal beschouwen. Omdat de popup pas later in het artikel naar voren komt belemmer je de bezoeker niet om te beginnen met lezen 🙂


Door Yanick Bruggeman op 6 september 2016

Goed verhaal. Lang geleden dat ik een stuk met deze diepgang heb gelezen over dit onderwerp!


Door Coen | SlimInkomen.nl op 8 oktober 2016

Bedankt voor het delen van deze informatie, ik heb op dit moment verschillende AMP plugins geprobeerd.

Maar telkens als ik deze installeer krijg ik foutmeldingen bij Google Search Console.

Iemand een AMP WP plugin die wel 100% goed is?

Groeten, Coen




Door Justen op 10 oktober 2016

Interessante verandering, leuke uitdaging om een manier te vinden waarop je geen ruzie krijgt met de conversieoptimalist 🙂


Door Harry Heijligers op 7 november 2016

Popups vond ik altijd heel prettig omdat je dan veel meer leads kan genereren. Ik vraag me af nu het beste alternatief is ? Ideeën??


Door Gustavo Woltmann op 14 november 2016

Het lijkt al bij al nogal mee te vallen, moeten we weer andere manier gaan zoeken… Bedankt voor het artikel!



Door Robert op 20 december 2016

Fijn dat Grote G hierop gaat beoordelen. Ik erger me vaak dood aan die irritante, schermvullende pop-ups.
Nu nog niet-relevante backlinks afstraffen, dat zou helemaal mooi zijn. 😉


Door Martin op 8 januari 2017

Top artikel! Hoe zit het met een live chat? Wordt dat ook als pop-up gezien en moet ik me hierover zorgen maken? Het heeft namelijk een grote toegevoegde waarde vind ik.

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website