arrow_drop_up arrow_drop_down
7 mei 2014 

Schaarste gebruiken, OP=OP!

Ik ben zelf echt een ‘hebber’, als er iets nieuws is op een markt waar mijn interesse ligt, dan wil ik het graag als één van de eerste op de mat hebben. Ik vind het verschrikkelijk als het een dag later is en ik te horen krijg dat het product er niet meer is. Voor mij persoonlijk af en toe nog wel eens lastig aangezien de zolder dan al snel vol ligt met troep waar je na een week niks meer mee doet. Toch ben ik er als online marketeer blij mee dat er meer mensen zo in elkaar steken. Deze eigenschappen kan je namelijk goed activeren door de juiste marketingtechnieken te gebruiken: een schaarste creëren.

In dit artikel wil ik behandelen hoe je hier als online marketeer of website eigenaar goed op kunt inspelen. Wat is de zin van het creëren van een schaarste en hoe pas je dit toe?

Het nut van een schaarste

Stel je eens voor, je bent op zoek naar een hovenier, je tuin is echt een puinhoop en aangezien je volgende week gaat trouwen MOET er deze zaterdag iemand langs komen om het in orde te maken. Als ik even uit ga van de situatie a la 2014 zal 90% van de lezers van dit artikel eerst gaan kijken op het internet. Aangezien je er de tijd voor neemt zal je eerst een aantal advertenties tegen komen: ‘Hovenier met ervaring heeft tijd om u te helpen, bel nu!’ en ‘Deze maand heeft deze hovenier nog tijd vrij voor een aantal leuke klussen’ hmm, leuk bedrijf maar kijk toch nog even verder.

Na een bak koffie en een middagdutje zie je in je ogen iets langs komen: ‘Heeft alleen in het weekend nog tijd’, meteen worden je ogen er naar toe getrokken, jij wilt namelijk dat hij jou tuintje komt opknappen. Het is een feit dat je jezelf minder tijd geeft om na te denken over de vorige advertenties die je bent tegen gekomen.

Dit is slechts een schets van de situatie waarbij een schaarste zeker op in zou spelen, maar zelfs als het praktisch gezien geen enkel nut heeft om de tuin morgen in plaats van overmorgen te laten doen zal schaarste het aankoopgedrag beïnvloeden.

Bij het creëren van een schaarste speel je in op een typische eigenschap van mensen, we verlangen namelijk naar producten of diensten die zeldzaam, uniek, onbereikbaar of exclusief zijn. Zodra ik lees dat er slechts nog enkele plekken vrij zijn ontstaat de gedachte dat ik het kan verliezen. De gedachte dat je iets kunt verliezen is vele male sterker dan de gedachte dat je iets kunt krijgen, mensen haten dingen verliezen ;-)

Gebruik schaarste voor het verkopen van een dienst

Bij klanten die ik spreek merk ik vaak dat de gedachte speelt dat een schaarste alleen bij webshops kan worden ingevoerd, niets is echter minder waar. Ook als dienstverlener kan je met goede woordkeuze en een aantal handige tips meer leads uit de website verzamelen. Blijf wel te allen tijde eerlijk over hoe druk je het hebt, draai niet om de feiten heen maar maak gebruik van slimme schrijftactieken. Het voorbeeld wat ik eerder dit artikel al aanstipte is voor iedereen met een beetje creativiteit toe te passen op de website.

Wat dachten jullie van het voorbeeld van Vakantieveilingen en Groupon? Deze concepten draaien op deze manier van psychologische marketing. Er worden diensten (of producten) aangeboden met flinke kortingen en het is maar een vraag of je een tweede keer deze kans krijgt om hier gebruik van te maken. Kortom: een exclusieve aanbieding met een tijdslimiet zet simpelweg aan tot actie, je drukt op de actie knop in het brein van de bezoeker.

De schaarste creëren in een webshop

Je kan misschien ook zelf uit ervaring spreken dat je vaak alerter bent als er nog maar een aantal producten op voorraad zijn in een webshop. Het zinnetje ‘Nog 3 in voorraad’ staat er niet alleen om wat opvulling in de pagina te creëren maar kan dienen als een conversie verhogend onderdeel binnen de productdetail pagina. Denk ook aan de ‘Op=Op’ acties en zelfs de ‘Voor 10 uur besteld is morgen in huis’ kreten hebben wat weg van deze marketingtechniek.

Schaarste creëren, het maakt mensen hebberig en alert en zet ze als het ware voor een blok zonder dat je ze direct als klant kunt ‘verliezen’. Uiteraard zijn er veel voorbeelden en manieren om een schaarste toe te passen op een website of in een webshop, het lijkt me daarom leuk om eens te kijken wat jij doet met deze techniek.

Laat hieronder in een reactie weten wat jij doet om een schaarste te creëren voor je product of dienst.vakantieveilingen

Over de schrijver
Rick is online marketeer en mede-eigenaar bij online marketing bureau DoubleSmart, en houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op online marketing gebied. Denk hierbij aan zoekmachine marketing, online adverteren, affiliate marketing, conversie optimalisatie en alles wat er bij komt kijken om een succesvolle website op te zetten.
sr
Door

sr

op 19 October 2014

Vind ik ook

Reactie plaatsen