Overtuigen met ogen
Overtuigen met ogen
5 maart 2019 

Overtuigen met ogen

Waarschijnlijk wist je al dat afbeeldingen een grote troef zijn om jouw conversie een boost te geven. Maar wist je ook dat afbeeldingen van ogen die jouw bezoeker diep aanstaren, in sommige gevallen, nog beter converteren?

Oneerlijkheid aan de koffiemachine

Om dit principe uit te leggen neem ik je even mee naar Newcastle University in Engeland. Daar konden werknemers na het nemen van hun eigen koffie, zelf een vergoeding in een potje steken.

Echter merkte de beheerder van de koffiemachine tot zijn teleurstelling dat vrij weinig mensen dit deden. Daarom besloot Melissa Bateson een psychologisch testje uit te voeren.

Iedere week werd er boven de prijzenlijst een andere foto opgehangen. Telkens werd er afgewisseld tussen een willekeurige bloemenfoto en een foto van aanstarende ogen.
Dit beïnvloedde het aantal gegeven vergoedingen aanzienlijk:

webdesign ogen

Foto: Daniel Kahneman, 2011. Thinking, fast and slow.

In de ‘oogweken’ staken veel meer mensen geld in het potje dan tijdens de ‘bloemweken’.

Hoe kunnen ogen mensen overtuigen?

Denk terug aan het laatste wat je stiekem deed, zou je datzelfde ook doen moest iemand naar jou gekeken hebben? Tuurlijk niet! Mensen gedragen zich beter en voorbeeldiger wanneer ze aangekeken worden, of toch dat gevoel hebben.

Louter het afbeelden van ogen die een persoon aankijken, is genoeg om er voor te zorgen dat die persoon zich voorbeeldiger zal gaan gedragen.

Hoe gebruik je dit op je website?

Niet elke website zal dit principe kunnen toepassen. Stel dat je een webshop hebt die iets verkoopt waar een taboe rond heerst, of waar mensen zich voor schamen, dan zal het toepassen van dit principe eerder negatief werken.

Maar stel dat je bijvoorbeeld een website hebt die een goed doel steunt, zou je een dergelijke foto kunnen gebruiken met de tekst: “Help kinderen in nood voor slechts 1 Starbucks koffie (€5)”.

Combineer een krachtige tekst met ogen die de gebruiker indringend aankijken en de gebruiker zal eerder geneigd zijn geld te doneren. Dit omdat hij onbewust het gevoel krijgt bekeken te worden, en niet het risico wil lopen iets sociaal onaanvaardbaar te doen (Starbucks prefereren over het helpen van een kind in nood) terwijl iemand kijkt.

Over de schrijver
Er is een groot verschil tussen een gewone website en een website die jou klanten oplevert, eentje is geldverspilling. Als jonge ondernemer uit België specialiseer ik mij in conversiegericht webdesign. Aan de hand van slimme designtechnieken en neuromarketing verander ik jouw bezoekers in klanten!

Door

Danielle Bakker

op 5 March 2019

Bedankt voor de tip Niel! Zoiets is natuurlijk heel simpel toe te passen, maar je moet maar net op het idee komen ;) Welkom bij het team gastbloggers!

Door

Niel Duysters

op 5 March 2019

Hey Danielle, bedankt voor je reactie! Simpel en krachtig is dan ook de ideale combinatie! :) Kijk er naar uit om meer te gastbloggen.

Reactie plaatsen