Angst om te verliezen... (neuromarketing) | Verlies aversie
14 maart 2012 

Angst om te verliezen... (neuromarketing)

Sinds een jaar of twee verdiep ik me in het vak “neuromarketing“, de wetenschap naar hoe ons consumentenbrein werkt en tot een aankoopbeslissing komt of anders gezegd: Hoe kun je als verkoper van een product met je marketing inspelen op de menselijke psyche. In deze video heb ik het over een leuk aspect van neuromarketing, namelijk de angst om te verliezen (verlies aversie)…

De angst om te verliezen uitgelegd:

Meer over de angst om te verliezen en tevens de angst om te winnen vind je in dit artikel: Focus! (De Schoenmaker, Mark Tuitert, Angsten, De Dip en het Irrationele Brein). Vind je dit onderwerp (neuromarketing) leuk? Laat het dan even weten, dan zal ik het er vaker over hebben!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Dennis

Door

Dennis

op 14 March 2012

Bij deze laat ik je weten dat ik Neuromarketing onwijs interessant vind;-) haha Bedankt voor je filmpje!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 14 March 2012

Haha dat is snel, zo snel kun je de video niet eens helemaal gezien hebben! Bedankt voor je reactie!

Dennis

Door

Dennis

op 14 March 2012

Busted! Had alleen het begin gekeken tijdens reactie haha Kreeg een klant aan de deur. Net verder afgekeken en erg praktisch voor mij(: Dat trucje met de Pizza wil ik wel eens uitproberen bij ons. Nogmaals bedankt (heb het filmpje nu afgekeken lol);-)

Wouter

Door

Wouter

op 14 March 2012

Toppertje Tonny! Erg gaaf, leuk en interessant om te zien. Zodra mijn huidige boeken uit zijn komt Koop mij in huis! Dank je.

Dennis

Door

Dennis

op 14 March 2012

Tonny, Heb jij 'De kunst van het kiezen' (engels; The art of choosing) van Sheena Iyengar wel eens gelezen? Zoja, de moeite waard? Lijkt me interessant!

Tonny Loorbach
Thomas

Door

Thomas

op 14 March 2012

Bedankt voor deze video!

James

Door

James

op 14 March 2012

@Tonny, Mooi om te zien hoe je naast de video's direct alle categorieën toont om snel nog meer goed spul te vinden. Goede manier om de tijd per bezoek omhoog te krijgen!

John

Door

John

op 16 March 2012

@ James Voor meer goed spul ga je gewoon naar de homepage. Iedere website heeft aan de linkerkant of rechterkant een menu.. Niks met tijd per bezoek hoog te maken! Over de video: Interessante video. Heel herkenbaar ook (van toepassing op mezelf). Alleen, het kan aan mij liggen... maar de pizza con tutto.. Maak je daar niet een fout? Want je zegt eerst mensen zijn bang om te verliezen, maar de pizza van 27 euro (met alles er op en eraan) verkoopt beter, dan wanneer je juist dingen kunt winnen (door zelf dingen erbij te kopen), dat vind ik een beetje tegenstrijdig. Ik zou denken dat de pizza van 9 euro, waar je optioneeel dingen erbij kunt nemen, veel beter verkoopt... (omdat je dingen kunt winnen en niet verliezen)

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 16 March 2012

Nee je denkt even verkeerd: Wanneer mensen een totaalpizza van 27 euro zien dan is dat de standaard, de uitgangspositie. Je hebt die pizza in je hoofd dan al op je bord. Wanneer je ingrediënten weglaat dan verlies je op de standaard. Mensen willen iets wat ze hebben of al denken te hebben niet verminderen. We gaan ergens van houden zodra we ons beseffen dat we het kunnen verliezen. Wanneer een goedkope, kale pizza de standaard is betekent extra ingrediënten toevoegen "winnen" op de standaard en dat maakt dus minder impact dan verliezen op de standaard.

John

Door

John

op 16 March 2012

Oké, helemaal helder. Interessante inzicht. Een coupon van €10 euro uitdelen voor je webshop/product om dat toe te passen op het online gebeuren, speelt dus in op deze "wetenschap".

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 17 March 2012

Zeker, mensen bezitten dan die 10 euro aan waarde van jouw product en de coupon niet gebruiken zou betekenen dat je die waarde weer verliest.

M@nuelVas.se

Door

M@nuelVas.se

op 16 March 2012

Tonny, hele waardevolle video! Direct het boek besteld. Zou het leuk vinden om hier vaker wat over te horen! Had een idee voor mijn webshop: Consument ontvangt eerst het product geheel gratis om te kijken of het bevalt. Vervolgens moest de consument een beslissing nemen terwijl ze het product al hebben. Wil hij/zij het product houden/afrekenen of kosteloos retour sturen. Speel je dan in op de angst om te verliezen? Zou dit een positief effect hebben op de verkopen? Ben benieuwd!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 17 March 2012

Ik vraag me af of dat werkt, het speelt er wel op in maar het ligt een beetje aan het soort product. In de nieuwe Apple Store in Amsterdam mag je geloof ik vrijblijvend zolang je wilt de Macbooks e.d. uittesten, als je hem mee wilt nemen moet je hem natuurlijk kopen, dat schijnt wel te werken. Als het een boek o.i.d. betreft dan denk ik niet dat het werkt, dan hebben mensen de inhoud al geconsumeerd.

CowboyTim

Door

CowboyTim

op 19 March 2012

Veel meer van dit Tonny, dit is interessant. Vooral de voorbeeldjes uit de praktijk zijn leerzaam. Dus houd je niet in, laat maar komen!

Hanneke

Door

Hanneke

op 19 March 2012

Hai Mark, ook ik ben erg geinteresseerd in dit vakgebied, maar kom niet echt verder als ik er een studie/leergang of workshop in zou willen volgen. Waar moet je in nederland zijn als je wat meer verdieping zoekt op dit terrein?

Annemarie

Door

Annemarie

op 17 April 2012

Hi Hanneke, wellicht vind je het leuk ons te volgen op twitter of facebook (www.lamarque.nl) groet!

Gaby

Door

Gaby

op 20 March 2012

Zeer interessant onderwerp! Ik blijf graag op de hoogte dus nieuwe filmpjes zijn zeer welkom.

Sarah

Door

Sarah

op 11 March 2013

Dus als ik het goed begrijp doe ik er het beste aan om een basisproduct (te personaliseren sieraad) aan te bieden en de klant de mogelijkheid te geven om er dingen aan toe te voegen. Klopt dat? Alvast bedankt voor je reactie.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 11 March 2013

Nee precies andersom... Wanneer mensen iets weg kunnen laten dan voelen ze dat als verlies. Wanneer mensen iets toe kunnen voegen dan voelen ze dat als winst. Verlies weegt zwaarder dan winst.

Karl

Door

Karl

op 15 February 2014

Heel interessant filmpje. Had wel nog een vraagje. Als ik het goed heb begrepen over die wijnkaart is het dus best als de duurste wijn bovenaan staat. Kan je me dan eens uitleggen waarom je in je cursussen pagina toch de goedkoopste bovenaan hebt staan? Alvast bedankt voor je antwoord mvg Karl

Patrick

Door

Patrick

op 21 April 2014

Video geeft stof tot nadenken. Maar kun je wel stellen dat er een vaste vuistregel is? Bij de voorbeelden die genoemd worden heb je de klant al binnen alleen hij moet nog beslissen wat hij daadwerkelijk bij je koopt. Zou deze strategie ook werken als je de klant nog binnen moet halen?

Dizze

Door

Dizze

op 8 August 2018

Leuke en interessante video! Wel een kleine opmerking: In je verhaal vertel je over het onderzoek van het stuk chocolade en de plastic mok. Je zegt dat men ongeveer evenveel waarde hecht aan de mok en de chocolade, en dat om die reden ruilen geen voorkeur heeft. Ik denk dat die stelling niet helemaal juist en/of betrouwbaar is. Over een groep is de voorkeur voor chocola of een mok gelijk verdeeld, maar per individu niet. Ieder individu heeft dus een voorkeur aan iets gegeven en hecht dáárom meer waarde aan wat hij/zij heeft gekozen. Het lijkt mij daarom in dit geval aannemelijker dat dát de reden is om vervolgens niet te ruilen i.p.v. verlies. Over de pizza gesproken denk ik overigens dat het gevoel van verlies voor een overgroot deel wordt veroorzaakt doordat je bij de "upgrade pizza" MEER moet betalen bij iedere keuze die je maakt, waardoor je geld VERLIEST, en bij de "downgrade pizza" MINDER moet betalen waardoor je geld WINT. Wat denk jij?

Reactie plaatsen