arrow_drop_up arrow_drop_down
24 juni 2020 

De kunst van online verleiding: emoties inzetten voor je marketing

Het reptielenbrein, de hersenschors, de nucleus accumbens – Tonny en neuromarketingexpert Martin van Kranenburg kunnen hier uren over praten. Het werd een interview van *maar* anderhalf uur, waarin zij hun kennis van het brein met jou en elkaar delen. Mega waardevolle informatie die je als marketeer zeker wil hebben. Uit dit gesprek komt zelfs een praktisch model dat je kunt inzetten voor je eigen marketing! Je kunt het interview hieronder bekijken (of de samenvatting lezen onder de video).

Emoties en marketing, hoe zit dat?

Door je te verdiepen in de werking van de hersenen, kun je mensen helpen kiezen voor (of kopen bij) je. Met neuromarketing kun je bewust én onbewust gedrag beïnvloeden. Je hoeft hier zelf geen psycholoog of neuroloog voor te worden – gelukkig. Het is zo “simpel” als emotie inzetten voor je marketing. Storytelling is daar een belangrijke tool voor. Het vertellen van persoonlijke verhalen werkt supergoed: die verhalen raken ons letterlijk in ons brein. Hierdoor komen we in actie, wat je als marketeer natuurlijk wil bereiken. Immers: zonder actie gebeurt er niks!

Maar hoe doe je dat nu, die emotie inzetten? In dit interview bouwen Martin en Tonny een model dat je er vanaf nu altijd bij wilt pakken als je aan de slag gaat met je marketing. Ook als je geen breinexpert bent!

1. Afleiding elimineren

Onze hersenen zijn eigenlijk overprikkeld. Hierdoor maken we slechtere keuzes of stellen we het maken van keuzes zelfs helemaal uit. Als je dit weet, is het belangrijk om de keuze zo makkelijk mogelijk te maken. Hoe doe je dat? Simpel: elimineer de afleiding.

Als een klant op jouw landingspagina komt, wil je ze het liefst maar één ding vragen. Zijbalken, footers, honderden links en 4 verschillende social accounts waar je als klant heen kunt – stop ermee! Het werkt niet. We zijn allemaal een beetje bang voor verlies, dus het is lastig om deze dingen weg te laten. Maar:

als alles belangrijk is, is eigenlijk niets belangrijk.

2. Aandacht en herkenning

Om de aandacht van je klanten te verdienen is het belangrijk dat je echte waarde toevoegt. Geen clickbait dus! Om de aandacht te verdienen moet je herkenning creëren. Herkenning leidt namelijk tot vertrouwen, en vertrouwen leidt tot ontspanning. Je klant voelt zich door herkenning en het vertrouwen veiliger dan wanneer er een onbekende situatie zou zijn. Vanuit deze ontspanning komt iedereen het makkelijkst in actie.

3. Emotie en actie

Als er een emotie wordt geraakt, komen we in actie. Het is daarbij belangrijk om te onthouden dat onze hersenen erop gefocust zijn om genot te winnen óf pijn weg te nemen. Die tweede werkt het sterkst: de angst die mensen hebben voor pijn – in welke vorm dan ook – is een sterke trigger om in actie te komen.

Kijk dus hoe je die pijn kunt “oproepen”. Van tijdelijke aanbiedingen tot beperkte plek voor je trainingen: je wil eigenlijk dat mensen bang zijn om naast de boot te vissen.

Hoe ga jij de kennis die je nu hebt, over het brein en emoties, inzetten voor je marketing? Tof als je het met ons wil delen in de comments!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Webdesign Maastricht
Reactie plaatsen