Consistentie gebruiken in je website voor meer resultaat?
Consistentie als conversie booster?
10 maart 2015 

Consistentie als conversie booster?

Consistentie is een van de 6 beïnvloedingswapens van Robert Cialdini en al lange tijd een veelgebruikte techniek onder verkopers. Ken je de voet-tussen-de-deur techniek? Ben je wel eens gebeld door een callcenter met een aantal simpele vragen waarop je ‘ja’ moest zeggen? Ja? Lees dan even verder…

Aangeboren drang tot consistentie

Mensen zijn van nature graag consistent. Wanneer we een beslissing nemen of ergens een mening over vormen dan blijven we graag consistent. Wanneer we al een klein stapje gezet hebben of al een kleine toezegging gedaan hebben dan zijn we eerder geneigd om verder te gaan.

We houden er niet van om niet verder te gaan met iets waar we al aan begonnen zijn. Stoppen voelt vaak als verlies; je verliest alle tijd/geld/energie/moeite die je er al in hebt gestoken. Hier komt onze aangeboren verliesaversie weer om de hoek kijken.

It’s easier to resist at the beginning than at the end.  – Leonardo Da Vinci

Commitment

Ook een commitment of zelfs een voornemen om iets te gaan doen is al een soort van consistentie waar we graag aan vasthouden. Webshops zoals bol.com spelen hier goed op in door te werken met verlanglijstjes.

Door simpelweg een item te bewaren op je verlanglijstje geef je aan jezelf al een micro commitment af. Onderzoek wijst uit dat er vervolgens een grotere kans bestaat dat je dit item in de toekomst alsnog gaat aanschaffen t.o.v. wanneer je niet deze micro commitment had gemaakt.

Consistentie op Bol.com

Micro commitments

Je kunt consistentie in de kleinste details van je website en marketing toepassen. Met name de plekken in je website waar conversie behaalt wordt. Zo gebruiken wij tegenwoordig bijvoorbeeld een zogenaamde ‘2-step-opt-in‘ op onze homepage:

2 stap opt-in op de IMU

Je zit een downloadknop om het boek te downloaden. Wanneer je er op klikt verandert deze in een invulveld om jezelf aan te melden op onze mailinglijst. Nu zul je denken:

Waarom plaats je die invulvelden dan niet meteen?

Dat doen we omdat onderzoek heeft uitgewezen dat deze extra stap een betere conversie geeft. Wanneer iemand namelijk op de downloadknop klikt geeft hij/zij een zogenaamde micro commitment af. Zie het maar als het nemen van de beslissing om dit boek te willen downloaden.

Verlaag de drempel!

Omdat deze beslissing als genomen is en de eerste stap (klikken) al gezet is wordt de volgende stap (gegevens invullen) en stuk laagdrempeliger (is dat een woord?). Hierdoor vult een hoger percentage bezoekers zijn naam en e-mail in, ergo: onze mailinglijst groeit sneller door één klein detail aan te passen.

Consistentie is dus een handig principe om je conversieratio’s te verhogen. Ik raad je aan om sowieso de 2-step-opt-in eens te gaan proberen!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door

Niels Gouman

op 24 November 2014

Vind het zelf ook een stuk netter staan als je niet direct de invul velden ziet. Dan geeft de pagina de indruk dat er voor jou als bezoeker wat te halen valt, niet dat het enige doel is dat jij je gegevens invult

Door

Quinn de Vries

op 29 November 2014

Ik geef Niels gelijk, maar ik haat het vaak dat ik iets wil downloaden en de volgende stap is dan gelijk een waslijst van gegevens dat ze van mij willen hebben, terwijl het leek alsof ik het zonder problemen meteen kan downloaden. vaak haak ik dan gelijk af, want daar heb ik geen zin in :)

Reactie plaatsen