Cijfers gebruiken voor je marketing
Cijfers gebruiken voor je marketing
2 november 2018 

Cijfers gebruiken voor je marketing

“ƒ 9,99? Mama, waarom maken ze daar niet gewoon ƒ 10,- van? Dat is toch ook veel makkelijker met betalen?” (in die tijd hadden we nog guldens).

Ik kan me nog goed herinneren dat ik deze vraag aan mijn moeder stelde. Aan het gezicht van mijn moeder kon ik merken dat ze daar eigenlijk ook niet echt bij stil had gestaan.

Én dat ze het heel fijn zou vinden als ik niet met dit soort vragen kwam wanneer zij zich bepakt en bezakt met mij en mijn broer door de supermarkt heen worstelde.

Jaren later ben ik er achter gekomen dat dit een van de vele trucjes van marketingland is.

Maar hoe zit dat? Heeft die € 0,01 echt zoveel impact? En kun je cijfers ook op een andere manier gebruiken in je marketing uitingen?

Ja, dat kan zeker! En de website waar je op dit moment bent is er een van de voorbeelden van!

Ik ga je in eerste instantie laten zien hoe je cijfers in het algemeen kunt gebruiken in je marketing uitingen en daarna komen we terug op de vraag aan mijn moeder “Waarom maken ze daar niet gewoon ƒ 10,- van?”

Gebruik cijfers voor je expertstatus

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je op de homepage van IMU.nl direct een bewijs krijgt voor de expertstatus van de Internet Marketing Unie?

expertstatus-cijfers-marketing

Hoe anders zou jouw beleving zijn als dit je binnenkomst was:

cijfers-imu-expertstatus

Logischerwijs heb je dan de mogelijkheid de teksten überhaupt niet te plaatsen, maar ik denk dat je mijn punt snapt 😉

Wat doen deze cijfers?

Deze cijfers geven bezoekers de overtuiging dat de Internet Marketing Unie weet waar ze het over hebben.

Hoe zouden ze anders al 8 jaar lang toonaangevend kunnen zijn in online marketing? Waarom zouden meer dan 50.000 mensen IMU volgen? En waar zouden ze de moeite voor doen om meer dan 1400 artikelen over online marketing te schrijven als niemand daar op zat te wachten?

Hoe kan jij cijfers gebruiken in je marketing?

Dat je cijfers kunt gebruiken in je marketing staat vast. Maar hoe jij dat kunt doen is afhankelijk van je branche.

Denk lekker ruim, ben je tandarts? Wat dacht je van het aantal tanden dat je hebt verzorgd of gecontroleerd?

1600+ tanden gecontroleerd kun je al gebruiken wanneer je 50 mensen op controle hebt gehad.

Je kunt hierover het best een keer brainstormen met iemand die niet dagelijks in jouw business zit. Je zult zien dat hij of zij met totaal andere ideeën komt.

Waarom nummers gebruiken in je marketing?

Voor we verder gaan met bedragen wil ik je laten weten waarom je überhaupt nummers moet gebruiken in je copy:

  1. Nummers zijn over het algemeen makkelijker te scannen
    Zo is het sneller om € 1 te lezen dan Één Euro.
  2. Nummers zijn specifiek
    Een tekst als “Dit lidmaatschap is voor vrijwel iedereen betaalbaar!” is veel minder specifiek dan “Dit lidmaatschap kost slechts € 10,- per maand!”
  3. Nummers helpen je impact te geven
    Heb je liever een 14-daagse vakantie of ga je slechts twee weken?

Waarom € 0,01 een wereld van verschil maakt

Terug naar het antwoord op de 1 million dollar question: “Waarom maken ze daar niet gewoon € 10,- van?”

1cent

Econoom Tim Harford beschrijft in zijn boek, The Undercover Economist, het fenomeen dat hij The Left-Digit effect noemt. Dit fenomeen geeft aan dat consumenten meer focus op de cijfers voor de komma leggen dan op de cijfers achter de komma.

Wanneer je dus een keuze moet maken tussen € 9,99 of € 10,00 scheelt de prijs in de praktijk slechts € 0,01 maar in de beleving van de consument is het een verschil van € 1,00.

In het artikel “Penny Wise and Pound Foolish: The Left-Digit Effect in Price Cognition” dat in 2005 in Journal of Consumer Research werd gepubliceerd beschrijven Manoj Thomas en Vicki Morwitz dat de menselijke hersenen zichzelf in de val laten lopen.

Uit hun onderzoek blijkt namelijk dat de consument inderdaad de focus op de cijfers voor de komma heeft, sterker nog, de hersenen beginnen direct de informatie te verwerken waardoor er een afweging wordt gemaakt tussen € 9,00 en € 10,00.

De uitkomst hiervan gaat als definitieve keuze door naar het gedeelte van je hersenen dat de beslissing maakt. Pas daarna komt je verstand om de hoek kijken die inziet dat het verschil minimaal is, maar dan is de keuze al gemaakt.

Uit weer een ander onderzoek van Monica Wadhwa en Kuangjie Zhang, twee Marketing assistent professoren van de INSEAD Nanyang Business School, bleek bovendien dat het nog verschil uitmaakt wat voor soort aankoop een consument doet.

Zo bleken consumenten bij aankopen met gevoel de neiging te hebben voor een rond getal te gaan en bij meer aankopen die met het verstand werden gedaan juist te gaan voor prijzen als € 42,67 etc.

Het verschil zou ‘m zitten in de behoefte van de consument. Wanneer een consument honger heeft zal de consument eerder kiezen voor een afgerond bedrag, dit zorgt ervoor dat de consument weinig tot niet hoeft na te denken.

Wanneer een consument een aankoop gaat doen als een nieuwe laptop, zit de consument al in de denkmodus en geeft het de voorkeur aan een bedrag met decimalen.

Kijk dus goed naar het soort product of dienst dat je verkoopt en kijk welke beleving – en dus welk soort prijs – hierbij passen en experimenteer hiermee!

Prijzen festival

Ik hoop dat ik je er van bewust heb kunnen maken dat je cijfers goed kunt gebruiken in je internet marketing strategie om op die manier een expert status te tonen of bijvoorbeeld het vertrouwen van je bezoekers te winnen.

Los van het gebruik van cijfers in je teksten doe je er goed aan om je prijzen nog eens te controleren. Waar heb jij je prijzen nu op gebaseerd? Zou je andere prijzen kunnen gebruiken om op die manier je conversie te verhogen?

Eerder hebben we al geschreven hoe je aan de slag kunt gaan met het testen van je verkoopprijzen en welke soorten psychologische prijzen er zijn.

Zeg eens eerlijk, heb jij hierover nagedacht toen je jouw producten of diensten een prijs gaf?

Over de schrijver
Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met hun activiteiten op het internet. Hiervoor kijkt Robin eerst of het businessmodel aansluit bij de huidige internet marketingstrategie en gaat aan de hand daarvan aan de slag met SEO- conversie optimalisatie en bijvoorbeeld social media en e-mailmarketing.

Door

Danielle Bakker

op 8 November 2018

Ik geef deze blog een 9,9! Of nee, doe maar gewoon een 10. ;) Toffe blog weer Robin!

Reactie plaatsen