Moe gestreden: de keerzijde van een succesvolle actie
10 juni 2021 
11 min. leestijd

Moe gestreden: de keerzijde van een succesvolle actie

Vorige maand haalden we een recordomzet van 1,1 miljoen euro in één maand. Insane. In onze vorige podcast hadden we het over sales en lieten we de positieve kant van dit alles zien. Vandaag willen we naar de keerzijde van dit alles kijken. We zijn moegestreden.


De recordomzet is een combinatie van verschillende factoren. De lancering was niet zozeer beter dan die van vorig jaar. Wel blijven we constant ons concept verbeteren en leren we onze klanten steeds beter kennen. Ook wordt onze achterban steeds groter. 

In de loop van de jaren hebben we steeds meer wederkerende inkomsten opgebouwd. Dit blijft nog altijd elke maand groeien. We beginnen daarom niet elke maand opnieuw. Vorige maand stond er bijvoorbeeld al 530.000 euro klaar om te incasseren. Daar is nog 570.000 euro bij gekomen. 

Veel ondernemers leven van piek naar piek. Anderen hebben geen grote pieken en doen geen productlanceringen. Hun omzet groeit gestaag of blijft stabiel. We vinden het mooi om te zien hoe beide werelden bij ons nu samenkomen. Als de hele mislukt was, dan was er alsnog niets aan de hand geweest. We zouden nog altijd onze business as usual hebben. Omdat het nu allebei samenkomt, hebben we een dubbele piek. 

Met de actie van afgelopen maand, zijn er allemaal wederkerende abonnementen afgesloten. Daarom wordt volgend jaar mei weer een hele interessante maand. Als iedereen die nu is aangesloten dan klant blijft, zorgt dat weer voor een grote piek. En waarschijnlijk doen we volgend jaar april ook weer een verjaardagsactie. Dan blijft het stapelen.

In onze vorige podcast hadden we het over sales en lieten we de positieve kant van dit alles zien. Vandaag willen we naar de keerzijde van dit alles kijken. 

We zijn moe gestreden

De challenge en bijbehorende actie waren een groot succes. Op financieel gebied, maar ook als je kijkt naar de impact die we hebben gemaakt. Er deden 1600 deelnemers mee. Niet iedereen kocht de software, wél hebben we iedereen geholpen met hun business. Onze mailboxen liepen vol en er was een bruisende community. Die kant is heel positief. 

Tegelijkertijd heeft onze persoonlijke energie een flinke tik gekregen tijdens de actie. Ook heeft het veel impact op het bedrijf gehad. We waren vooral gefocust op de voorkant, namelijk klanten binnenhalen. Hierdoor kregen administratie en klantenservice het flink te verduren. 

Onze software en onze persoonlijke energie werd op piekspanning gezet. We zijn moe gestreden en hebben even de tijd nodig om bij te komen. Daarom is het op zijn plaats om die miljoen aan omzet in perspectief te zetten.  Kunnen we eigenlijk wel zeggen dat we een miljoen hebben gedraaid in één maand als we er nog twee maanden van moeten bijkomen? 

Het verschil tussen dit jaar en andere jaren

Al jarenlang doen we ter ere van onze verjaardagen een actie. Dat is voor elke ondernemer een goede formule om te volgen. Geef meer waarde dan je klanten van je zouden verwachten. Geef ook meer waarde dan je concurrent van je verwacht. En doe vervolgens een goed aanbod. Dan heb je een gouden formule voor een goede lancering. 

Soms slaan we wat door in het geven van waarde. Onze eigen energie gaat er dan onder leiden. De actie was bedrijfstechnisch een enorm succes, maar we zijn wel moe gestreden. Het zit er nog niet in om met nieuwe inspiratie aan de slag te gaan. We zijn even leeg. 

Tijdens de challenge hebben we een aantal dingen laten liggen waar we eigenlijk wat meer gas op hadden willen geven. Zo zijn er een paar development-projecten uitgesteld. We hadden niet de headspace om erover na te denken. Ook de structurele aanpassingen in het support team en administratie zijn ook even blijven liggen. 

We laten tijdens de challenge allerlei zaken liggen die eigenlijk hadden moeten gebeuren. En daarna zijn we moe gestreden. Een succesvolle actie gaat dus niet alleen maar over rozen. 

Balans tussen het eenmalige en het doorlopende

Doordat we wederkerende inkomsten hebben, kunnen we nu een pas op de plaats zetten. We kunnen de tijd nemen om uit te rusten en mee te helpen met het opruimen van de dingen die kapot zijn gegaan door de grote actie. 

Eén keer een piekprestatie leveren, het merendeel van de jaaromzet binnenhalen en daarna opruimen. Dat is voor ons een hele logische ruil. Eerst werk je even wat harder en daarna fiks je de dingen die kapot zijn gegaan. Het is niet erg om zo te werk te gaan, maar op een gegeven moment moet er een balans komen tussen het eenmalige en doorlopende. 

De afgelopen jaren zijn we veel meer gaan bouwen aan het doorlopende. De advertenties draaien door, de funnels staan en er worden elke dag proefabonnementen afgesloten voor onze software. Er zit een stijgende lijn in. Doordat we die balans steeds beter hebben, krijgt Tonny steeds minder energie van het eenmalige. 

Van eenmalige actie naar vast onderdeel van onze marketing

Op papier viel de challenge wel mee. Elke ochtend hadden we een sessie van twee uur. En we wisselden onderling af. Qua uren was het geen probleem. Maar toch kost het veel mentale energie om 28 dagen bezig te zijn met de challenge. Je staat ermee op en gaat ermee naar bed. 

Hoewel we de challenge volledig vanuit positieve energie deden, hoorden we ook steeds een stemmetje dat zei: “Dit is eenmalig. Je had deze tijd en energie ook kunnen steken in het maken van iets wat jaren mee had gekund. Wat voor je was gaan werken.”

Dat is bijvoorbeeld hoe het bij het boek ging. Op dat moment was het een eenmalige grote actie die toen veel energie kostte. Maar het wordt nu nog steeds verkocht. We weten nog niet hoe we dat met de challenge willen gaan doen. 

De opnames van de challenge zijn al te koop via onze website. Het zou een kernelement van onze marketing kunnen worden, omdat het zo goed heeft gewerkt. Het was nu eenmalig een hele grote investering. Maar als we de opnames nog twee jaar gebruiken, is het een hele waardevolle investering voor de lange termijn. 


Soms zijn de grote acties die we doen eenmalig. Maar dankzij die acties creëren we ook iets dat blijft doorlopen. 


Zo kun je reflecteren op je prestaties

Als je ondernemer bent, is er altijd een volgend niveau waar je naartoe kunt groeien. Alles wat je nu doet voelt als een logische keuze. Maar misschien vind je over een paar jaar wel hele andere dingen belangrijk. Wij hebben dat ook zo ervaren. 

We hebben samen besloten om de challenge te gaan organiseren. Tonny weet echter niet of hij het de energie-investering nog wel waard vindt om nog eens zoiets te doen. Voor het bedrijf was het fantastisch, maar voor hemzelf hoeft het niet. Hij zou liever een andere vorm vinden om omzet binnen te halen en het bedrijf te laten groeien. 

Het is interessant om zo nu en dan terug te kijken en heel eerlijk naar jezelf te zijn. Zo ook nu. De challenge was een succes, maar wat gebeurt er als je het in perspectief zet? Er stond al een half miljoen aan wederkerende inkomsten. Daar hebben we nog een half miljoen aan toegevoegd door een piekprestatie te leveren.

Tonny weet van zichzelf dat hij van deze actie nog maanden moet bijkomen. Wat gebeurt er als je het succes uitsmeert over de hersteltijd? Had je in diezelfde tijd ook iets anders kunnen doen wat hetzelfde had opgeleverd? 

In dit geval was dat waarschijnlijk niet het geval geweest. Daarom is Tonny blij met de keuze. Maar het is wel interessant om er op deze manier over na te denken. Anders blijf je in dezelfde loop hangen: je werkt keihard, bent moe gestreden, gaat op vakantie en rust veel en begint vervolgens weer opnieuw. 


Idealiter doe je elke dag iets wat je meer energie geeft dan dat het je kost. 


Op zoek naar de regenboog

Hoe langer je met je business bezig bent, hoe groter het wordt. Je kunt jarenlang denken: ‘Ik moet nog even door, want als ik eenmaal succesvol ben, dan zal ik me niet meer zo gedragen’. Je bent net begonnen en werkt 80 uur per week, want je werkt toe naar een punt waarop het goed genoeg is. 


Uit ervaring weten we dat dat punt niet komt. Jet is als een soort regenboog. Je ziet het in de verte, maar zodra je er bent, is de regenboog weer ergens anders. Dat is wat er nu ook bij ons gebeurd. We hebben net een mijlpaal bereikt, maar zijn ondertussen al bezig met de volgende mijlpaal: een miljoen per week. 

Zo blijf je gemotiveerd om elke keer opnieuw de strijd aan te gaan. Doordat het steeds groter wordt, kun je het op een gegeven moment niet meer zelf overzien. Daardoor sta je constant aan. Dat is niet erg als je een takenpakket hebt dat je fantastisch vindt. Maar door de jaren heen, verander je zelf. Je wilt dat je takenpakket met je mee verandert. 

Als je wat langer bezig bent met je business, verander je als mens. Een paar jaar geleden zou Tonny een actie zoals we nu gedaan hebben helemaal geweldig vinden. Nu gaat hij er wat minder goed op. 

Ook Martijn merkt nu voor het eerst dat er iets veranderd. Normaal zou hij vijf minuten na de actie alweer bij Tonny op de trampoline om te bedenken wat ze hierna konden gaan doen. Maar deze keer was Martijn ook moe. We hadden eigenlijk geen puf meer over voor de actie die we na de challenge hielden. Daarom draaiden we de actie op autopilot.  

De tango tussen salesacties en bouwen aan je bedrijf

Als ondernemer heb je verschillende rollen. Je bent verkoper van je eigen bedrijf en een artiest. Maar je bent ook een ondernemer die een bedrijf aan het bouwen is. Hoe meer je de artiest uithangt, hoe meer je bedrijf tot stilstand komt. Je bent dan niet meer aan het bouwen. Daarom switchen we vaak. Aan de voorkant veroorzaken we een grote piek in de marketing en gaan vervolgens aan de achterkant van het bedrijf verder bouwen. 

Bouwen aan je bedrijf en elke maand een stijgende lijn zien, geeft rust. Het geeft controle en je kunt lekker op je eigen niveau verder bouwen. Aan de andere kant is er piekspanning. Wanneer je een grote actie doet, zoals wij na de challenge, botsen de twee werelden met elkaar. 

We vonden de actie heel tof, maar hadden ook het gevoel dat we iets kapot aan het maken waren. We voelden ons verantwoordelijk voor alle problemen die we veroorzaakten voor het team. Iedereen was keihard aan het werk en zonder team hadden we het nooit kunnen bolwerken. 

Als ondernemer ben je een soort tango aan het dansen. Je moet de balans vinden tussen sales en marketingacties en zorgen dat je bedrijf structureel blijft groeien. 

Misschien zit je juist wel aan de andere kant en ben je alleen maar aan het bouwen. Je groeit rustig en gestaag, maar last geen ruimte in voor marketing en sales. Misschien houd je er niet van. Of je denkt dat dat de klanten vanzelf wel komen. 

Je product verkoopt zichzelf niet als niemand op de hoogte is van jouw product. En ook niet als je mensen geen reden geeft om het product te kopen. 

Als je nog maar net start als ondernemer of als cashflow jouw belangrijkste groeifactor is, wil je vooral op de kant van marketing en sales focussen. De rest van je bedrijf volgt later wel. Op een gegeven moment moet je de switch omzetten en aan je bedrijf bouwen. Dan kan het eenmalige plaats gaan maken voor het doorlopende. 

Het eenmalige en doorlopende zijn moeilijk met elkaar te combineren. Wij zitten er nu middenin. We hebben al onze consistente plannen on hold gezet voor het eenmalige. Nu we klaar zijn met het eenmalige, zijn we zo moe dat we geen energie meer over hebben om aan de achterkant iets creatiefs toe te voegen. 

Vergelijk jouw achterkant niet met de voorkant van een ander

Als we op de bühne staan of een marketingactie doen, lijkt het alsof we keihard aan de weg aan het timmeren zijn. Dat is vaak de enige kant die je te zien krijgt van een bedrijf. Daarom leek het ons interessant om ook eens de andere kant van het proces te laten zien. 

Vaak zie je vooral de grote successen van andere ondernemers. Misschien ben je zelf ook geneigd om vooral je successen te delen. Dat is de voorkant van je bedrijf. Maar er is ook altijd een achterkant. Bijvoorbeeld het energielek dat je voelt na een succes. 

Veel mensen zien ons bedrijf als een geoliede machine. Toch zitten veel dingen in ons bedrijf nog houtje-touwtje aan elkaar geknoopt. Als we niet scherp zijn, laten we steekjes vallen. Aan de achterkant zijn er nog allerlei dingen die niet lekker lopen. Die zorgen ervoor dat we minder energie hebben of dat er dingen kapot gaan in het bedrijf. 

Als jij als ondernemer naar een ander bedrijf kijkt, bijvoorbeeld dat van je concurrent, ziet het er aan de voorkant waarschijnlijk fantastisch uit. Ze doen het goed en hebben een succesvolle acties. Maar je weet niet hoe het écht zit. Je weet niet wat de cijfers zijn, hoe tevreden het personeel is en hoe gelukkig de ondernemer is. Het is belangrijk om je dat te realiseren. 

Jij weet als ondernemer precies waar de fouten in jouw bedrijf zitten en wat er mis gaat. Je weet precies waar het niet lekker loopt. Daarom ben je geneigd om jouw achterkant te vergelijken met de voorkant van iemand anders. 

Maak een persoonlijke afweging

Het klinkt misschien dramatisch dat we onszelf uithollen voor meer winst. Maar dat is een keuze. We doen het voor onszelf, maar ook voor het bedrijf en de mensen in de markt. Daar moet je een persoonlijke afweging in maken. Het is belangrijk dat je ook weet wat een actie je aan de achterkant kost. 

Iedereen is weleens moe gestreden of heeft net iets te veel gegeven. Misschien was het de moeite meer dan waard. Maar je bent wel kapot. Dat is een balans die je moet opmaken. Idealiter doe je steeds minder vaak dingen waardoor je helemaal leegloopt. 

We hopen dat je hier iets aan hebt gehad als ondernemer en als mens. Herken jij jezelf in ons verhaal? Of heb je ook ooit zoiets meegemaakt? Laat het weten in de comments!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen