arrow_drop_up arrow_drop_down
3 augustus 2020 

Google stelt mobile-first indexing uit tot maart 2021

Google heeft laten weten dat webmasters, SEOs en developers meer tijd hebben om zich voor te bereiden op de switch naar mobile-first indexing. De deadline is verschoven van september 2020 naar maart 2021, door de wereldwijde pandemie.

Focus op belangrijkere zaken

Voordat de hele wereld in lock-down ging, liet Google weten dat alle websites vanaf september 2020 "mobile-first" geïndexeerd zouden worden. Nu we allemaal last hebben van de pandemie, heeft Google het volgende laten weten:
We beseffen dat het, in deze onzekere tijden, niet altijd makkelijk is om op werk te focussen. Daarom hebben we besloten om de tijdsspanne te verlengen tot eind maart 2021."
Dit komt niet echt als een verrassing: Google dropt al tijden hints over een mogelijke verschuiving van de deadline.

Mobile-first: de meeste sites zijn al om

De meeste websites zijn echter al om naar mobile-first. In maart liet Google weten dat "70% van de websites in onze zoekresultaten zijn al mobile-first." Het kan goed zijn dat dit getal inmiddels weer hoger ligt. Sterker nog: alle nieuwe websites worden standaard geïndexeerd met mobile-first indexing. Je kunt controleren of jouw website al "om" is, door in te loggen bij Google Search Console. Hoe je dat doet, lees je hier. De overstap naar mobile-first indexing is al sinds 2016 in beweging. Google heeft er dus al ruim vier jaar aan gewerkt. We hebben allemaal genoeg tijd gehad om ons erop voor te bereiden, als je er nu nog door overvallen wordt gaat er iets mis. Google zegt: "mobile-first indexing is al jaren een voortgaande inspanning van Google."

Bereid je voor op mobile-first indexing

Mocht je toch onder een steen geleefd hebben en deze switch hebben gemist, kun je er nog op voorbereiden. Google heeft een lijst gemaakt van de issues die je site zouden kunnen tegenhouden van een automatische switch naar mobile-first indexing. Hieronder een korte samenvatting van wat jouw sites' switch in de weg zou kunnen zitten:
  • Robots meta tags op de mobiele versie van je site
  • Lazy-loading op de mobiele versie (je site laadt traag)
  • Ben je bewust van wat je blokkeert
  • Zorg ervoor dat belangrijke inhoud hetzelfde is op desktop en mobiel
  • Check je afbeeldingen en video's op:
    • Beeldkwaliteit
    • Verschillende afbeelding-url's op desktop en mobiele versie
    • Video opmaak
    • Plaatsing van video en afbeeldingen

Laat het aftellen maar beginnen

Gebruik deze extra tijd die je krijgt van Google om je site helemaal klaar te maken voor mobile-first indexing. In de ideale situatie migreert Google je site vanzelf wanneer de site "mobile-ready" is. Dat werkt beter dan door je site te forceren naar mobile-first indexing. Als je site al voor de deadline gemigreerd wordt, kun je ervan uitgaan dat Google ziet dat je site er klaar voor is. Er kan dan niks misgaan met je rankings als je site gemigreerd wordt.
Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen