Meta kampt voor de eerste keer ooit met een daling in advertentieomzet
19 augustus 2022 
in Nieuws
2 min. leestijd

Meta kampt voor de eerste keer ooit met een daling in advertentieomzet

Het nieuwste winstrapport van meta laat voor de eerste keer ooit een jaar-op-jaar daling zien in advertentieomzet. De daling wijst op een neerwaartse trend die naar verwachting doorzet.

Het Q2 winstrapport van Meta markeert het einde van de tien jaar durende groei aan advertentie inkomsten. In dit artikel lees je waarom dit belangrijk is, wat het betekent voor marketeers en wat de toekomst biedt voor Meta.

Omzetdaling veroorzaakt door economische recessie

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de omzetdaling van Meta.

In een earnings call met investeerders zegt Meta CEO Mark Zuckerberg dat zijn bedrijf targets miste vanwege een economische vertraging die effect heeft op de hele digitale advertentiemarkt.

Bovenop de zwakke economie, heeft Meta te kampen met de privacyinstellingen van Apple. Sinds Apple-gebruikers kunnen instellen dat apps hun data niet bijhouden, heeft Meta al te kampen met een teruglopende omzetgroei. De zwakke economie versterkt de neerwaartse trend in advertentieopbrengsten alleen maar.

Door de privacyinstellingen heeft Meta geen toegang meer tot data van gebruikers. Hierdoor zien gebruikers minder relevante advertenties in hun feed.

Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat de advertentiekant van Meta in een grimmige situatie zit. Zuckerberg waarschuwt investeerders dat de dalende omzet in het komende kwartaal verder doorzet.

Toch is het niet alleen maar slecht nieuws. Het winstrapport laat ook positieve dingen zien.

Wat zijn de cijfers?

De advertentieomzet van Meta daalde met 1% in Q2 2022 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In totaal bedroeg de advertentieomzet 28,82 miljard dollar, iets minder dan de verwachte 28,94 miljard dollar.

Het Metaverse project van Zuckerberg, bekend als Reality Labs, is een aanzienlijke uitgave. Het project kostte Meta 2,8 miljard in Q2.

Een positieve trend die het rapport laat zien, is dat het aantal dagelijkse actieve Facebookgebruikers met 3% is gestegen. Vandaag de dag loggen 1,97 miljard mensen dagelijks in. Het totaal aantal dagelijkse gebruikers van Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp bij elkaar groeide met 4% ten opzichte van een jaar eerder.

Er is geen indicatie dat gebruikers hun interesse verliezen in de apps van Meta. Dit betekent dat er een mogelijkheid is om de omzet te boosten zodra Meta een manier vindt om advertenties effectiever te maken.

Dit brengt ons bij het volgende onderdeel: wat betekent dit voor bedrijven en marketeers die de apps van Meta dagelijks gebruiken?

Wat heeft dit allemaal te betekenen?

De apps van Meta nemen niet af in populariteit. Het publiek is er, daar ligt het niet aan. Het probleem is dat adverteerders een kleiner budget hebben en niet dezelfde waarde uit hun advertenties halen als ze gewend zijn.

Om de afnemende advertentieomzet op te vangen, is Meta van plan om nieuwe vormen van monetization toe te voegen. Specifiek werkt het bedrijf aan manieren om geld te verdienen met Reels.

Als reactie op het Q2 winstrapport benadrukt Zuckerberg dat het bedrijf toegewijd is om Instagram en Facebook om Reels te laten draaien. De Reels viewer is een van de enige onderdelen van  Facebook en Instagram die nog niet volledig monetized is. Meta haalt er dus nog geen omzet uit, maar daar zijn wel degelijk mogelijkheden voor in de toekomst.

“Hoe sneller Reels groeien, hoe meer omzet dat op korte mijn weghaalt bij producten die meer geld opleveren”, aldus Zuckerberg.

Het doel van Meta is om meer op TikTok te lijken. Nu Meta steeds meer focus legt op Reels, zorgt dat er onvermijdelijk voor dat andere soorten content minder getoond worden.

Voor bedrijven en marketeers is het de moeite waard om na te denken over hoe ze short form video kunnen gebruiken, zodat ze zichtbaar blijven op Facebook en Instagram. Als je met Facebook Ads niet de resultaten haalt die je zou willen, kunnen Reels een goede optie zijn om je bereik uit te breiden.

Bron: Search Engine Journal

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!