arrow_drop_up arrow_drop_down
Zo krijg je meer conversie op je website: de 3 V's van aandacht
21 maart 2020 

Zo krijg je meer conversie op je website: de 3 V's van aandacht

In deze aflevering delen we weer een inzicht uit ons boek, de Online Marketing Tornado, met je. We hebben het over conversie: hoe zorg je ervoor dat de mensen die op je pagina komen ook iets bij je kopen? Wij gebruiken hiervoor de 3 V's van aandacht: verdienen, vasthouden en verzilveren. Hoe dat precies werkt, hoor je in de aflevering. Je kunt ook het blog hieronder lezen!

Meer conversie?

Wanneer we mensen helpen met het verhogen van hun conversie, zien we vaak dat ze “internet pannenkoeken” zijn. Dat betekent:

  • Ze hebben veel breedte, maar weinig diepgang.
  • De doelgroep is te groot.
  • Het aanbod is niet specifiek genoeg.

Als je zo'n pannenkoek online zet, weet de bezoeker van je pagina niet wat je te bieden hebt – en ben je ‘m zo kwijt. Zonde! Wees in plaats van een pannenkoek een internet sorbet: durf de diepte in te gaan en je bezoeker aan de hand mee te nemen door je aanbod. Dat begint bij de aandacht verdienen.

Aandacht Verdienen

De aandacht van je bezoekers verdienen is iets anders dan de aandacht grijpen. Online marketing is een gevecht om aandacht, alles is snel en gehyped. Je hebt immers niet meer de tijd om een uitgebreid verhaal te vertellen: je moet ervoor zorgen dat een op-de-wc-zittende bezoeker stopt met scrollen om jouw aanbod te bekijken. Dat kun je doen door clickbait-achtige titels te gebruiken, maar daarmee verdien je de aandacht nog niet. Zeker niet als je aanbod op de pagina niet aansluit op de verwachting die je schept: daardoor raakt de bezoeker teleurgesteld. Doe je dat vaak genoeg, trapt ‘ie er uiteindelijk niet meer in. Wat een pech, bezoeker weg.

De verwachting waarmaken die je schept: dat is aandacht verdienen. Je wilt dat mensen de bovenkant van je pagina zien en meteen denken “ik ben oprecht geïnteresseerd in deze pagina, ik blijf kijken”. Vertel je bezoekers daarom bovenaan de pagina niet wie je bent, maar wat ze aan je hebben. Mensen denken altijd: what's in it for me? Wat heb ik er specifiek aan? Hoe algemener je website eruit ziet, hoe kleiner de kans dat iemand zichzelf erin herkent.

Aandacht Vasthouden 

Zijbalk, bovenmenu, pop-ups, links: afleiding! Hiermee haal je je bezoekers uit de flow van je website. Onthoud dat de aandachtsspanne van een mens 9 seconde is; die moet je er dus zien bij te houden. Om de aandacht vast te houden, wil je een omgeving aanbieden die zoveel mogelijk afleidingsvrij is. Pas dan heb je de tijd om mensen mee te nemen door je verhaal.

Maar: niemand wil hele lange lappen tekst lezen. Dan kan je verkoopverhaal nog zo goed zijn – er zijn pagina's en bedrijven waarbij zogenaamde educational saleswaarbij je eerst de bezoeker overtuigt van zijn probleem, niet nodig is. Maak het makkelijk consumeerbaar door genoeg visuals en tussenkopjes toe te voegen. Zorg ervoor dat zelfs iemand die geen letter leest, wel weet wat er op de pagina staat.

Aandacht Verzilveren

Als je ze dan van het beginpunt van de website mee hebt genomen naar het eindpunt, is het tijd om die aandacht te verzilveren. Geen enkel product – hoe goed het ook is – verkoopt zichzelf. Je moet er echt een beetje moeite voor doen: geef mensen een reden om NU je product te kopen. De kans dat iemand op je site terugkomt, is in de meeste gevallen heel klein. Het is dus nu of nooit!

Zo verzilver je de aandacht:

  • Wees duidelijk over je aanbod: voorkom afleiding door gerelateerde producten, links naar je Instagram etc.
  • Zorg ervoor dat je CTA groot en duidelijk op de pagina staat. Zet een knop, waarmee je meteen kunt kopen, duidelijk in het zicht. Kleine knopjes waar je naar moet zoeken leveren alleen maar frustratie op.
  • Kun je jouw koop-hier-nu-button sticky maken nadat je er voorbij bent gescrold? Nog beter!
  • Maak het urgent: de bezoeker moet eigenlijk denken “ik ben echt dom als ik dit niet nu koop”. Creëer schaarste, beperkte-tijd-aanbiedingen of zet 3 aanbiedingen naast elkaar waarvan er één by far de allerbeste keuze is.

Welke van de V's heeft meer aandacht nodig?

Als je nu eens naar je eigen pagina's kijkt, welke van de V's heeft dan meer aandacht nodig? Tof als je dat met ons wil delen in de comments!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen