arrow_drop_up arrow_drop_down
28 juli 2013 

10 tips voor een betere paginaopmaak (ook in WordPress)

Websites zorgen over het algemeen voor veel meer conversie als de pagina's mooi, duidelijk en gestructureerd zijn opgemaakt. Ik maak kant-en-klare WordPress websites waarbij de klant alleen de teksten en afbeeldingen hoeft toe te voegen. Maar ook in WordPress zelf kun je veel doen om je pagina uitnodigend te maken en je conversie te verhogen, ook als je geen of weinig technische kennis hebt.

Het opmaken van een webpagina in WordPress is anders dan het opmaken van bijvoorbeeld een Word-document. Hieronder vind je enkele tips/richtlijnen waarmee je de opmaak van je pagina's kunt verbeteren.

01. Je website is geen kermis, dus houdt het simpel en overzichtelijk.

Veel mensen hebben de neiging om veel verschillende kleurtjes, afbeeldingen en uitlijningen te gebruiken. Houd alles simpel en overzichtelijk. Je bezoeker wil waarschijnlijk zo snel mogelijk de informatie vinden waar die naar zoekt. Leid je bezoeker niet af, maar zie hem zo snel mogelijk naar de juiste informatie te leiden.

02. Gebruik kopteksten om aan te geven waar de verschillende alinea's over gaan.

Net zoals hierboven; de bezoeker wil zo snel mogelijk vinden waar die naar zoekt. Maak het hem gemakkelijk. Veel mensen zijn geneigd om een vetgedrukt zinnetje te gebruiken als “koptekst”, omdat men dat blijkbaar vaak doet in Word documenten. Gebruik niet een vetgedrukt zinnetje,  maar klik echt in het menu boven de content op “koptekst”. Dit is niet alleen beter voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook om hoger te scoren in zoekmachines als Google.

03. Gebruik alleen vetgedrukte teksten……

voor trefwoorden die de bezoeker helpen bij het zoeken naar de juiste informatie. Dus niet voor kopteksten!! Hieronder vind je twee versies van mijn website; één met kopteksten en pagina opmaak en één met vetgedrukte tekst als koptekst en zonder pagina opmaak. Op welke pagina vindt de bezoeker het snelst en makkelijkst de juiste informatie, denk jij?

04. Gebruik alleen schuingedrukte (cursieve) teksten voor…

…trefwoorden die de bezoeker niet per se helpen bij de zoektocht, maar waar je wel de nadruk op wilt leggen.

05. Gebruik geen onderstreepte teksten + kleurtjes.

Onderstreepte teksten worden over het algemeen op webpagina's alleen gebruikt voor links. Als je tekst geen link is, gebruik dan géén onderstreping. Dit kan namelijk het idee wekken dat je er op kan klikken. De bezoeker klikt er dan op, maar er gebeurt niks = verwarring = ontevreden bezoeker.  Dit is een heel groot verschil met tekstverwerkingsprogramma's zoals Word, waar onderstreepte tekst juist word gebruikt om woorden en zinnen te benadrukken. Ditzelfde geldt voor het gebruik van kleurtjes bij bepaalde woorden en/of delen van zinnen.

06. Gebruik afbeeldingen om…

…de boodschap te verduidelijken en om het geheel visueel aantrekkelijk te maken. Kies alleen voor relevante afbeeldingen die jouw boodschap versterken. Oude vakantiekiekjes e.d. mag je achterwege laten.

07. Wees consistent met je opmaak.

Gebruik op elke pagina dezelfde stijl kopteksten, etc. Dit houdt het netjes en overzichtelijk. De bezoeker kan dan veel sneller de informatie vinden waar hij of zij naar zocht.

08. Maak de bezoeker duidelijk wat er van hem/haar verlangd wordt.

Wil je dat de bezoeker contact opneemt, zodat je meer over je product/dienst kunt vertellen? Wil je dat de bezoeker zich inschrijft voor je nieuwsbrief of dat ‘ie zich inschrijft voor je cursus? Laat dit dan duidelijk weten aan de bezoeker. Maak het de bezoeker makkelijk door contactknoppen, contactformuliertjes, nieuwsbriefinschrijfopties, etc. te plaatsen.

09. Maak duidelijk waar je links naartoe linken.

Plaats nooit een linkje met de tekst “klik hier”. Gebruik woorden die aanduiden waar de link naartoe gaat. Voorbeeld: Gebruik niet “Wil je meer over mijn diensten weten? Klik hier!”, maar gebruik zoiets als “Meer informatie over mijn diensten”. De bezoeker ziet nu gelijk waar de link naartoe gaat, zonder de hele tekst om de link heen te hoeven lezen. Dat is niet alleen beter voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook beter als je hoger wilt scoren in zoekmachines als Google.

10. Gebruik niet te veel verschillende kleuren.

Het gebruik van kleuren in kopteksten werkt, over het algemeen, erg goed. Het gebruik van verschillende kleuren in paragrafen echter niet. De bezoeker snapt dan wellicht niet waarom de ene paragraaf anders is (is deze belangrijker? wat is het verschil?). Bovendien zijn kleuren op elke computer/laptop verschilllend. Het ene beeldscherm laat de kleuren wat beter zien dan het andere beeldscherm. Ik gebruik voor de meeste websites die ik maak voornamelijk donkergrijs voor de paragrafen, omdat dit op (bijna) elke computer goed en makkelijk te lezen is.

Kortom;

  • Je website is geen kermis, dus houdt het simpel en overzichtelijk.
  • Gebruik kopteksten om aan te geven waar de verschillende alinea's over gaan.
  • Gebruik alleen vetgedrukte teksten voor trefwoorden die de bezoeker helpen bij het zoeken naar de juiste informatie.
  • Gebruik alleen schuingedrukte (cursieve) teksten voor trefwoorden die de bezoeker niet per se helpen bij de zoektocht, maar waar je wel de nadruk op wilt leggen.
  • Gebruik geen onderstreepte teksten.
  • Gebruik afbeeldingen om de boodschap te verduidelijken en om het geheel visueel aantrekkelijk te maken.
  • Wees consistent met je opmaak.
  • Maak de bezoeker duidelijk wat er van hem/haar verlangd wordt.
  • Maak duidelijk waar je links naartoe linken.
  • Gebruik niet te veel verschillende kleuren.
Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Jos
Door

Jos

op 29 July 2013

Mooi artikel! Leuk om te lezen en gewoon lekker duidelijk. Ook is het handig om voor dik gedrukte teksten < strong > te gebruiken en niet < b > het effect is het zelfde maar de 1e optie scoort hoger in google. Gebruik voor teksten ook een goed duidelijk lettertype zoals bv. (verdana, arial, helvetica) en gebruik geen comic sans!

Jos
Door

Jos

op 29 July 2013

ja tuurlijk! Alleen maar leuk als ik zo een aanvulling kan geven :)

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 29 July 2013

Hey Jos, bedankt voor je toevoeging! Als je het niet erg vind voeg ik ze hierboven toe :)

Ilse
Door

Ilse

op 18 October 2013

Goede tips hoor! Sluit me er helemaal bij aan.

Hans Wielakker
Door

Hans Wielakker

op 2 August 2014

Hoi, Wellicht weet u het antwoord het volgende. Mijn foto's staan op een witte achtergrond. Kun je die achtergond ook een kleurtje geven? Met vriendelijke groeten, Hans Wielakker

Sandra Boon
Door

Sandra Boon

op 18 August 2014

Hallo Hans, Bedoel je de achtergrond in een afbeelding zelf of bedoel je een kader om de afbeelding?

david
Door

david

op 11 June 2015

hey hallo ik ben david en ben een eigen blog begonnen over auto's. zelf ben ik niet erg bekend met er voor zorgen dat je veel bezoekers krijgt.. hoe doe ik dit en hoe pak ik het aan? of zijn er nog dingen die ik moet verbeteren voordat ik aan bezoekers moet denken ? mijn blog heet instauto.nl

Reactie plaatsen