Top 10 LinkedIn marketing tips
29 oktober 2015 

Top 10 LinkedIn marketing tips

Dankzij de mogelijkheid om miljoenen waardevolle contacten te leggen is LinkedIn met recht een krachtpatser op het gebied van sociale media. Of je nu in verbinding wilt komen met nieuwe klanten of opdrachtgevers, jezelf of je onderneming in de markt wilt zetten of wilt netwerken met de beste en slimste personen die in je marktsegment actief zijn, LinkedIn kan je helpen met het bereiken van  je marketingdoelen.

Om je LinkedIn marketinginspanningen  een flinke impuls te geven en  je daarbij tevens te helpen om middels je sociale media-activiteiten je onderneming een goede ROI te bezorgen, hebben we een top 10 met LinkedIn marketingtips voor je samengesteld.

Begin je eigen groep

De ultieme LinkedIn marketingstrategie is ook de eenvoudigste: begin je eigen groep. LinkedIn groepen zijn verzamelplaatsen waar informatie, discussies en betrokkenheid bij een merk een actieve rol spelen. In dit soort groepen komen duizenden gebruikers bijeen die betrokken zijn bij een specifieke bedrijfstak. Dit maakt het mogelijk om de waarde van je bedrijf op een eerlijke en profitabele wijze uit te dragen. Een levendig netwerk onderhouden is niet altijd eenvoudig, maar het heeft wel een enorm positief effect op je onderneming. Je zal als een betrouwbare autoriteit worden gezien en je kunt profiteren van je zichtbaarheid richting de duizenden geïnteresseerden die deel uitmaken van je groep.

Waardeer de top-vaardigheden van je contacten

Effectieve marketing middels LinkedIn draait vooral om het toevoegen van waarde aan de gebruikerservaringen van anderen. De snelste en eenvoudigste manier om dat te doen is via het Skills onderdeel van LinkedIn. Door je waardering uit te spreken voor je contacten, kun je hun top-vaardigheden en -kwaliteiten in de schijnwerpers zetten binnen hun eigen netwerk. Je geeft op die manier sociale goedkeuring aan hun claims, wat van onschatbare waarde is.  Daarnaast is de kans groot dat ook jijzelf een positieve waardering terugkrijgt.

Het is echter wel cruciaal dat je alleen mensen aanbeveelt waar je in het verleden daadwerkelijk een interactie mee hebt gehad. Als je mensen begint aan te bevelen voor activiteiten die ze wellicht helemaal niet uitvoeren, valt daarmee het nut van het hele Skills systeem weg.

Sponsor je cruciale updates

Door gebruik te maken van gesponsorde updates krijg je de mogelijkheid je bereik te vergroten. Je promoties, discussies en personeelsadvertenties worden dan aan de juiste personen vertoond. Gesponsorde updates zijn namelijk uitermate doelgericht en je krijgt er ook nog eens enorm veel interessante statistische data bij cadeau die je in kunt zetten voor analyses en het doen van aanpassingen. Middels sponsoring krijg je de beschikking over een effectief marketingkanaal voor je bedrijf, wat je in hoge mate naar je hand kunt zetten. Dit maakt het eenvoudig om een serieuze ROI te behalen met je LinkedIn marketingactiviteiten.

Profiteer van InMails met een gegarandeerde response

InMails is een van de beste onderdelen van een LinkedIn premium lidmaatschap. Deze berichten kunnen naar elke willekeurige gebruiker worden gestuurd, ongeacht of je er een connectie mee hebt. Het beste hierbij is, dat LinkeIn garandeert dat er een response komt op je verstuurde bericht. Het aantal InMails wat je kunt versturen neemt toe naarmate je stijgt op de professionaliteitsladder. En in het geval je toch geen response krijgt op een InMail, omtvang je gratis een nieuwe InMail van LinkedIn om het nog een keer te proberen. Dit is een perfecte methode om je eigen netwerk te laten groeien en om – vanzelfsprekend – jezelf te koppelen aan potentiële klanten.

Maak contact met mensen door een bericht te sturen

Veel LinkedIn-gebruikers nemen niet de moeite om het standaard introductiebericht aan te passen als ze een bericht versturen voor het tot stand brengen vaneen nieuwe connectie.  Dit kan bij de ontvangende partij voor desinteresse zorgen, omdat je op die manier onpersoonlijk overkomt. Als je de persoon waar je een connectie mee wilt hebben al kent, bewijs dat dan in je introductiebericht. Refereer bijvoorbeeld naar werkzaamheden uit het verleden die jullie samen hebben uitgevoerd of noem een specifieke discussiegroep waar jullie beiden actief in zijn.

Koppel tags aan connecties in relevante berichten

Net als in Google Plus, Facebook en Twitter, kun je in LinkedIn ook tags koppelen aan mensen. Bij LinkedIn kun je dit doen door je connecties te noemen in de berichten die je plaatst. Als je van mening bent dat een specifiek contact voordeel kan hebben van je meest recente gedeelde bericht, koppel er dan een tag aan met het @-symbool. Dit zorgt er meteen voor dat het bereik van je bericht wordt vergroot.

Voeg oprechte waarde toe middels je feedback en commentaar

Om het meeste effect uit je aanwezigheid in groepen te halen, is het verstandig te leren wat de beste omgangsvormen met je publiek zijn.

  • Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de regels van de groep waarin je actief bent. Er zijn groepen die te plaatsen berichten onderverdelen in bijvoorbeeld de secties Promotions, Discussions, etc. Plaats je bericht in de juiste sectie, zodat je ook richting andere gebruikers effectief bezig bent.
  • Plaats uitsluitend links als ze nuttig en relevant zijn voor de gevoerde discussie.
  • Deins er niet voor terug om je menig te geven. De waarde van LinkedIn schuilt in het feit dat je kunt putten uit een rijke bron aan verschillende perspectieven. Wees ook niet bang om wellicht controversieel over te komen.

Sluit je aan bij branchegerelateerde discussiegroepen

LinkedIn is een netwerk voor zakelijke professionals. Het resultaat daarvan is, dat de groepen en discussieplatformen op de site door velen als zeer inzichtelijk en waardevol worden gezien. In algemene zin is het een ongelooflijke rijke kennisbron waaruit je kunt putten.

Door je aan te sluiten bij groepen, kun je leren van gelijkgestemden, vragen stellen en je eigen kennis delen. De site biedt je de geweldige kans om je kwaliteiten te promoten en connecties op te bouwen met potentiële klanten, ongeacht of het opdrachtnemers of opdrachtgevers zijn.

Om goed beslagen ten ijs te komen, vind je hieronder de 5 meest populaire en behulpzaamste groepen op het vlak van marketing

Optimaliseer je profiel

De meesten onder ons begrijpen het nu van de optimalisatie van websites. Daarentegen wordt de noodzaak van het optimaliseren van een profiel veelal over het hoofd gezien. Je LinkedIn profiel is uiteindelijk simpelweg een productpagina waarop je je eigen vaardigheden en diensten noemt. Om daar het meeste profijt uit te kunnen halen, kun je middels enkele eenvoudige stappen je LinkedIn marketinginspanningen een positieve impuls geven.

  • Maak gebruik van de nieuwe coverfoto-functie van LinkedIn.
  • Plaats in je profiel links naar je website, je product- en dienstenpagina’s en voorbeelden van je werk.
  • Stel een gepersonaliseerde biografie op. Noem daarin je beste vaardigheden en de successen  die je gedurende je carrière hebt gehad. Schrik er vooral ook niet voor terug om je personality in de tekst te verweven. Je profiel is namelijk meer dan alleen maar een CV!
  • Zorg ervoor dat je profiel compleet is. Van persoonlijke projecten tot aan certificaten die je door de jaren heen hebt behaald, alles verdient een plekje.

Stel je niet bescheiden op in het gebruik van visuele content

In tegenstelling tot veel andere social media platformen, stellen LinkedIn gebruikers zich in grafisch opzicht erg bescheiden op. Maar dat betekent zeker niet dat er geen ruimte op de site is voor dergelijke visuele uitingen. Wanneer je in het oog springende grafische content toevoegt aan je profielpagina en aan de berichten die je plaatst, leidt dat tot een maximaal verhoogde interesse van maar liefst 94%! Kortom, perfect voor de marketing van je onderneming, je producten en diensten en natuurlijk ook voor jezelf.

Je LinkedIn profiel is de perfecte plek om visueel je werkzaamheden te laten zien. De site biedt de mogelijkheid om allerlei verschillende soorten content in te sluiten. Van screenshots van je meest recente werk tot aan indrukwekkende infographics. Als je bijzonder creatief bent aangelegd, is het zelfs mogelijk om SlideShare presentaties toe te voegen. Daarnaast kun je ook links naar video’s opnemen waarin je jezelf of je product of dienst presenteert. Een dergelijke insteek toont niet alleen aan dat je over uiterst professionele vaardigheden beschikt, maar zorgt er tevens voor dat je opvalt in het netwerk wat met de dag strijdvaardiger wordt.

Welke LinkedIn marketing tip kun jij hier nog aan toevoegen?

Over de schrijver
Jeroen is commercieel eigenaar van het MKB gespecialiseerde Intelligent Online. In het verleden werkte hij voor grote merken als OHRA en Hostnet op de online marketing afdelingen. Als all round online marketing professional adviseert hij klanten over hun vindbaarheid op internet maar ook over social media, e-mail marketing, display marketing en affiliate marketing. Jeroen is van huis uit bedrijfseconoom en marketeer. Hij behaalde in 2005 zijn Bachelor Bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Utrecht en in 2007 een master degree marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Deze combinatie helpt hem om rendabele marketing campagnes te voeren.
Reactie plaatsen