Status Update vs. Longpost op LinkedIn
9 juli 2015 

Status Update vs. Longpost op LinkedIn

Toegegeven: de titel van deze longpost is minder sexy dan ik eerst voor ogen had. “Waarom iedereen moet gaan bloggen” had ook gekund, evenals “De Status Update is dood, leve de Longpost”. Nu iedere gebruiker van LinkedIn(*) inmiddels de mogelijkheid heeft om een Longpost te schrijven, vliegen je de goedbedoelde zelfgeschreven artikelen om de oren. Maar is de status update nu minder waard, minder belangrijk? Wat zijn nu de belangrijkste verschillen in functionaliteit, bereik en type bericht tussen de status update en een longpost? We zetten ze voor je op een ‘overzichtelijk’ rijtje….

Verschil Update en Post op LinkedIn
(*) mits je de Engelse taal hebt ingesteld en geen Internet Explorer gebruikt

Bereik: Longpost(2) wint van Status Update(1)

Natuurlijk is bovenstaande conclusie een beetje kort door de bocht en afhankelijk van een aantal factoren, maar de zichtbaarheid van de longpost is hoger dan die van de status update. Een uitleg aan de hand van je potentiële lezer…

  • de-24/7-online-ik-mis-niks-in-mijn-tijdlijn lezer;  uiteraard gaat deze jouw status update zien in zijn tijdlijn zodra je drukt op “share” en kan hij deze door gebruik te maken van ‘Like, Comment of Share’ verder delen in zijn netwerk, waardoor het bereik van jouw update groeit naar je 2e en 3e graads netwerk
  • de-ik-ben-normaal-altijd-online-maar-zat-even-in-vergadering lezer; kans is groot dat deze doelgroep jouw status update net even gemist heeft en…. ook niet meer gaat zien. Waarom niet? Omdat jouw tijdlijn door LinkedIn standaard is ingesteld op “Top Updates” in plaats van “Recent Updates”. Pas wanneer je dus enige vorm van interactie op je blog krijgt, wordt deze dus opnieuw zichtbaar voor deze groep
  • de-ik-kijk-later-wel-op-jouw-profiel lezer;  tja, deze moet tegenwoordig echt zijn best doen om jouw update te vinden. Hij bezoekt jouw profiel, klikt naast “send a message” op “view recent activity” en ziet daar wat jij de laatste twee weken hebt uitgespookt op LinkedIn. Echter uit de LinkedIn Enquête 2014 blijkt dat ruim 60% deze functionaliteit niet kent of weet te vinden. Gemiste kans dus..

Even dit! Heb jij (ook) last van een information overload op LinkedIn? Teveel groepsberichten, teveel updates in je tijdlijn en waar moet je toch allemaal de tijd vandaan halen om het te lezen.. Herkenbaar? Of heb je stiekem toch last van een ‘filter failure’? Zelf denk ik het laatste, we weten simpelweg niet meer hoe we de enorme massa aan informatie kunnen filteren op relevantie. En toegegeven… LinkedIn werkt ook niet echt mee om de informatie uit je tijdlijn te kunnen filteren met bv. een RSS feed.

Na mijn ‘filter failure’-preek, zoomen we nu even in op het bereik van een Longpost(of in het Nederlands, een bijdrage)

  • de-24/7-online-ik-mis-niks-in-mijn-tijdlijn lezer;gaat jouw longpost zien, want zodra jij op “Publish” drukt stuurt LinkedIn automatisch een status update(!) uit naar je netwerk. Wanneer hij jouw blog gaat lezen, kan hij deze ook meteen via de ‘share buttons’ (zie bovenaan rechts van deze blog) delen naar Facebook, Google+ en Twitter. Hiermee stijgt het potentieel bereik enorm.
  • de-ik-ben-normaal-altijd-online-maar-zat-even-in-vergadering lezer;gaat jouw status update ook meteen kunnen zien, want rechtsboven in zijn scherm staat een vlaggetje (zie afbeelding hieronder), waar hij een melding krijg, dat jij een aantal minuten geleden een blog geschreven hebt. Alhoewel de verwachting is dat LinkedIn deze notificatie op termijn gaat laten verdwijnen, verhoogt deze notificatie vooralsnog jouw zichtbaarheid en dat van je artikel significant.
  • de-ik-kijk-wel-op-jouw-profiel lezer of de-ik-was-een-jaar-op-sabbatical lezer;tijdlijn gemist? Geen probleem, de laatste drie longposts krijgen van LinkedIn een prominente plek op jouw profiel, direct onder je profielfoto en boven je samenvatting. Zelfs voor mensen waarmee je geen connectie hebt, wordt het daarmee mogelijk om je geschreven artikelen alsnog te lezen.

LinkedIn posts ook voor andere zichtbaar

En dan nog dit….

  • followers; in tegenstelling tot je status updates, kunnen mensen zich abonneren op jouw longposts. Door op “Follow” te klikken, krijgen ze vanaf dan een melding als jij een nieuwe longpost publiceert, zonder dat ze een connectie aangaan.
  • Pulse; je longpost wordt door LinkedIn op Pulse geplaatst, heeft een unieke url (webpagina)en is tevens vindbaar op trefwoorden. Klik links naast de witte zoekbalk boven in je scherm, selecteer “Posts” en type een woord in de witte zoekbalk…. in de zoekresultaten zie je nu artikelen die over dit onderwerp gaan.

Waar moet ik op letten bij het schrijven?

Bij een status update:

  • maximaal 400 tekens, de rest wordt door LinkedIn afgebroken
  • je kunt één weblink grafischlaten tonen, of deze vervangen door een afbeelding
  • update geschreven en geplaatst? Aanpassen is niet meer mogelijk, hooguit verwijderen en opnieuw schrijven
  • je kunt geen hyperlinkstoevoegen aan teksten om te verwijzen naar een website. Wel kun je mensen of bedrijven ‘vermelden’ door hun naam in de status update te typen. Deze worden vervolgens blauw en verwijzen naar de betreffende profielen of pagina’s op LinkedIn
  • creatief in opmaak? Jammer, niet bij de status updates want deze biedt alleen maarde optie voor platte tekst, dus niks vet, cursief of
  • bezig met een update, maar (nog) niet helemaal tevreden. Je kunt hem niet even tussentijds opslaanen later verder gaan. Of je plaatst de update, of je verwijdert de tekst en begint later opnieuw.

Bij een longpost (of bijdrage):

  • heb ik het maximum aantal tekens nog niet bereikt 😉
  • kan ik meerdere afbeeldingen, weblinks en zelfs video importeren in mijn bericht. Bovendien kan ik hyperlinks in de tekst verwerken naar bijvoorbeeld vorige blogs. Let op! de afbeelding bovenaan je blog, bepaalt samen met de titel in 85% van de gevallen of mensen überhaupt je blog aanklikken om te lezen
  • creatief? Yes please! Leef je uit met hoofdstukken, opsommingen, vet of cursief gedrukte tekst en quotes
  • inspiratie opgedroogd tijdens het schrijven? Geen probleem, want een longpost kun je tijdens het schrijven tijdelijk opslaan, door rechtsboven op ‘Save’ te drukken. Je vindt je blog dan terug onder “Drafts” en kunt er de dag erna met een frisse blik aan verder werken

Natuurlijk schrijf je makkelijker een status update dan een blog. Niet iedereen vindt het immers leuk om te schrijven en daarnaast helpt het ook als je het leuk vindt om je eigen kennis te delen richting jouw netwerk.

Wanneer kies ik voor de Longpost? Of juist voor een status update?

Misschien wel het belangrijkste verschil heeft te maken met het type bericht. Een status update is een bericht vaak gebaseerd op actualiteit. Je deelt een link van een actueel artikel, je deelt een vacature of je maakt melding van die geweldige samenwerking met je droomklant.  Uhh… vergeet dat laatste maar. Ook is de frequentie waarmee mensen een status update schrijven hoger dan die van een longpost. Ik vergelijk de status update een beetje met de interne ‘Twitter’ afdeling bij LinkedIn. Een status update leent zich daarnaast prima voor content curatie; het delen van een artikel, dat je niet zelf hebt geschreven maar dat op inhoud waarde toevoegt aan jouw doelgroep. In feite speel je dus eigenlijk postbode met goede artikelen voor jouw doelgroep. Let op! Content curatie loont alleen, als je zelf ook vermeldt waarom jij vindt dat dit een goed artikel is, of er een vraag bij stelt. In het voorbeeld hieronder deel ik een artikel van mijn collega.

Status update LinkedIn geschikt voor content curatie

Een longpost heeft bij voorkeur geen tijdelijk karakter, maar is over een paar maanden nog steeds van waarde voor je lezer. Alhoewel sommige mensen de longpost ook gebruiken voor content curatie, kom je hier niet weg met het klakkeloos kopiëren van iemand anders zijn artikel. Hoofdzakelijk bestaat de longpost uit zelf geschreven artikelen, gebaseerd op je eigen mening, visie of onderzoek. Mijn artikel “Waarom ik jouw LinkedIn uitnodiging weiger” uit november bijvoorbeeld is nog steeds actueel en beschrijft mijn visie op een succesvolle linkstrategie voor LinkedIn.

Een goede longpost kan ook bijdragen aan het bereiken van je (commerciële) doelstellingen, want de auteur krijgt enorm veel data van LinkedIn over de mensen die de blog ‘liken’, van commentaar voorzien of zelfs delen. Hieronder een voorbeeld van deze statistieken.

Statistieken LinkedIn geven veel informatie

Onder de titel, zie ik dat 66.084 mensen deze blog gelezen hebben, 3.694 een like hebben gegeven en 520 mensen een commentaar hebben gegeven. Klik ik echter op “View Stats” dan krijg ik veel meer informatie…

 

Naast de demografische gegevens kan ik rechts de ‘Likes’, ‘Comments’ of ‘Shares’ selecteren en krijg ik vervolgens te zien wie deze longpost heeft gedeeld. Zelfs als iemand dat meerdere malen doet (de aardige meneer aan de linkerkant). Deelt nu iemand uit je doelgroep jouw artikel en is er nog geen connectie? Dan is dit een heel laagdrempelige manier om iemand een connectieverzoek te sturen met daarbij een ‘bedankt voor het delen’…. Succes gegarandeerd!

Zijn er ook nog overeenkomsten?

Zeker! Beide manieren van kennis delen hebben een positief resultaat op de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw profiel in bv. zoekopdrachten. Je activiteiten met status updates, longpost en in LinkedIn groepen dragen voor 20% bij aan die vindbaarheid. Mensen die dus passief op LinkedIn zijn (alleen maar connecties aangaan), worden dus langzaamaan verdrongen in de zoekresultaten door mensen die wel actief zijn! Daarnaast kun je de status update prima gebruiken om je longpost bv. een week na plaatsing opnieuw onder de aandacht te brengen.

Conclusie: deel jouw kennis en expertise in jouw netwerk door content curatie toe te passen met status updates en je ‘eigen’ inhoudelijke kennis te verpakken in een longpost

Zie of hoor je mensen in je netwerk die vragen stellen over een status update of longpost? Wijs ze gerust op deze blog of deel hem in je netwerk. Ongetwijfeld is deze lijst met verschillen niet volledig. Heb je zelf nog aanvullende informatie, deel deze gerust als comment, graag zelfs.

Over de schrijver
Richard van der Blom is Social Selling en LinkedIn expert, auteur "Social Media Management" en organisator van het jaarlijkse LinkedIn Congres. Hij spreekt regelmatig op congressen en seminars over LinkedIn, Social Selling of 'The Firm of the Future". Daarnaast helpt hij vanuit Just Connecting BV organisaties met het implementeren van Social Selling (verhoogde leadgeneratie door slim en sociaal (online) actief te zijn) en Social Business. Vanuit zijn recruitment achtergrond verzorgt hij tevens regelmatig LinkedIn trajecten en trainingen op het gebied van mobiliteits- en outplacementvraagstukken.
Bart Waterschoot

Door

Bart Waterschoot

op 9 July 2015

hey Richard, leuk om te lezen. Ik heb al meerdere longposts geschreven op Linkedin. Eerst zag je een veel groter bereik op de longpost vergeleken met updates. Nu heb ik het idee dat het verschil in bereik veel minder groot is. Wat is jouw ervaring qua bereik met longposts? groet, Bart

Denise

Door

Denise

op 23 July 2015

Hallo, Het is heel gek maar bij mij staat 'publish a post' er niet bij. Alleen de eerste twee opties. Wat moet ik doen om toch een longpost te plaatsen?

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 24 July 2015

Wijzig je profiel van 'NE' naar EN'. Dan moet het lukken. Succes!

Reactie plaatsen