LinkedIn suggesties; Volg jij ze op?
LinkedIn suggesties; Volg jij ze op?
2 oktober 2014 

LinkedIn suggesties; Volg jij ze op?

Het zakelijke netwerk bij uitstek, LinkedIn, stuurt je met enige regelmaat allerlei suggesties per e-mail. Suggesties als: wie er wanneer jarig is, wie een nieuwe baan heeft, welk bedrijf je zou moeten volgen, maar ook wie je als contact zou moeten toevoegen en van welke groep je lid zou moeten worden.

Waarom geeft LinkedIn jou advies?

LinkedIn geeft je advies per e-mail, maar ook als je bent ingelogd op het zakelijke netwerk. Je bent nu eenmaal lid van LinkedIn, dus is het niet zo vreemd dat ze je zo nu en dan e-mails sturen met tips en advies, en om te vragen in te loggen op LinkedIn. Wanneer je bent ingelogd stopt de adviesrol van LinkedIn echter niet. ‘Volg nog even deze persoon of groep’ of ‘ken je die persoon niet ergens van?’

Als je het zo bekijkt, dan doet LinkedIn wel erg veel moeite om je te adviseren om iets te doen…

 Waarom wil LinkedIn informatie?

Wellicht vraag je je af hoe LinkedIn deze (op het eerste gezicht best wel redelijke) aanbevelingen kan doen? Het antwoord is simpel: alles wat je op LinkedIn doet wordt gemonitord en levert extra informatie op voor de database van LinkedIn. Met deze gegevens kunnen ze betere, en gerichtere aanbevelingen geven (op basis van hun algoritme). Wanneer jij als LinkedIn-gebruiker meer gegevens over jezelf op je profiel plaatst, kan LinkedIn zorgen dat jij hoger komt in de zoekresultaten. Dat is goed voor je personal brand.

Het helpt ook adverteerders op LinkedIn om een betere doelgroepsegmentatie te maken voor hun promoted update en/of sponsored content. LinkedIn heeft een database van ruim 300 miljoen professionals wereldwijd. Als je nagaat hoeveel vacatures worden geplaatst en ingevuld via LinkedIn, is het logisch dat LinkedIn ook wordt gevraagd om de perfecte kandidaat voor een (high-level) baan te vinden. Dat is een dienst die ze aanbieden (vind de speld in de hooiberg).

Netwerken: nemen en geven

Verreweg de meeste LinkedIn-gebruikers hebben een gratis account. LinkedIn moet het niet hebben van de betaalde accounts, maar wel van matchmaking en de adverteerders, en daarvoor hebben ze jouw informatie nodig. LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk en kan dus niet alleen maar ‘nemen’. LinkedIn geeft jou ook veel terug, in ruil voor deze gratis informatie. Ze geven je aanbevelingen om je netwerk te laten groeien, wat jouw kansen op een nieuwe baan kan vergroten.

Linkedin aanbevelingen

Ze bieden de mogelijkheid om te netwerken in groepen, om nieuwe contacten op te doen. Ze geven je de ruimte om een bedrijfspagina te maken en daar informatie te delen. Je kunt publiceren over onderwerpen waarmee je gemakkelijker een groter publiek kunt bereiken. Dat zijn allemaal voordelen voor jou, maar tegelijkertijd geef je ze ook weer meer informatie om hun algoritmes mee te verfijnen.

Nu is het niet zo dat je door het bovenstaande je account bij LinkedIn moet sluiten, en geen informatie meer moet delen. Ga er alleen wel verstandig mee om! LinkedIn biedt je veel gratis voordelen, maar wees je er wel van bewust dat de informatie die je daar plaatst, wordt gebruikt.

Geautomatiseerd advies opvolgen?

linkedin-suggestie-influencers

De grote vraag is natuurlijk: hoeveel van de adviezen die LinkedIn geautomatiseerd naar jou toestuurt, volg jij daadwerkelijk op? Waarom zou je een geautomatiseerd advies überhaupt opvolgen? Om dit te kunnen beantwoorden is het goed om te weten hoe deze automatische adviezen ontstaan. Dat gebeurt op basis van je netwerk en je activiteiten binnen LinkedIn. Elke (re)actie, nieuwe connectie, gevolgde groep/pagina/persoon, en natuurlijk je persoonlijke profiel, vertelt LinkedIn iets over jou als persoon. Op basis van die input scherpt LinkedIn de adviezen voor jou aan.

Nu we dat weten, kun jij gemakkelijker de vraag beantwoorden of jij de adviezen moet opvolgen. Enerzijds weet LinkedIn veel over jou, anderzijds kunnen ze daardoor heel goed op maat adviseren wat je zou moeten doen en/of wie je zou moeten volgen. Zie het als een geautomatiseerde business coach, die jou helpt je carrièrekansen te vergroten, dan wel jouw personal brand te versterken.

Informatie voor het oprapen

Wat je vast wel hebt gemerkt is dat er steeds meer content (informatie en artikelen) op LinkedIn te vinden is. Als je Pulse, de artikelensectie, goed inricht, dan zul je ook daar veel interessante artikelen op je virtuele bureau geworpen krijgen. Zie het als de vroegere knipselkrant met relevant branchenieuws. Deze is echter samengesteld op basis van je eigen specifieke wensen.

Moet je de goedbedoelde adviezen van LinkedIn opvolgen?

Natuurlijk zou het niet slim zijn om alle adviezen klakkeloos op te volgen; het is immers altijd verstandig zelf aan het stuur te zitten. Wel is het van belang om de adviezen van LinkedIn in ieder geval te beoordelen, en een weloverwogen keuze te maken welke suggesties je opvolgt.

Vertrouw jij op de adviezen van LinkedIn?

Over de schrijver
Alexis van Dam is Online Communicatie Strateeg bij Social Media Chef. Hij helpt professionals & organisaties aan meer business door implementatie van en training in Online Communicatie Strategie. Eveneens helpt hij bedrijven effectiever te laten werken en meer plezier te laten beleven door slimmer te werken. Hij is facilitator (LiveMindMapper & moderator) en adviseur voor interactieve bijeenkomsten bij Connection of Minds. Hij helpt organisaties beter en slimmer tot besluitvorming te komen.

Door

Guido Makor

op 2 October 2014

Goed artikel Alexis! En welkom bij Marketingmed! Wat die geautomatiseerde adviezen betreft: ja hoor, ik volg ze wel op. Maar alles met mate: ik beoordeel ze dus inderdaad individueel en soms zit er iets bij wat waardevol is voor mij. Zo haal ik veel uit Pulse, maar zo nu en dan zijn ook de suggesties voor nieuwe connecties best waardevol.

Door

Alexis van Dam

op 7 October 2014

@Guido. Dank! Een goede aanvulling om met mate de geautomatiseerde adviezen op te volgen. Het blijft altijd goed om scherp te kijken of het klopt en een zinnig advies is.

Door

Nathan Veenstra

op 2 October 2014

Ik volg ze vaak niet op, omdat ze niet goed genoeg (meer) passen. En omdat ik de felicitaties vaak al heb geplaatst, omdat ik vrijwel dagelijks LinkedIn check. Ik heb als nadeel van Pulse ervaren dat het vooral Engelstalig is. Het zou prettig zijn als dat ook meer op je eigen taal kan worden afgestemd. Wel moet ik zeggen dat LinkedIn wel duidelijk aan het verbeteren is. Wanneer komt LinkedIn Connected naar Nederland? :)

Door

Guido Makor

op 3 October 2014

@Nathan: Momenteel is er alleen nog een Engelstalige versie beschikbaar voor de iPhone. LinkedIn verklaarde in juli te werken aan een versie voor Android en aan andere taalversies...

Door

Alexis van Dam

op 7 October 2014

@Nathan, inderdaad de Connect App for iOS en Android voor Europa/ Nederland laat op zich wachten, terwijl ze het wel zelf minstens 1 keer per week in een email aanbevelen. Zo zie je maar dat goed opletten en beoordelen van belang is met geautomatiseerde adviezen.

Door

Alexis van Dam

op 7 October 2014

@Nathan, Inderdaad zou het goed zijn voor de toekomst van LinkedIn als contentplatform dat er ook andere bronnen bijkomen dan voornamelijk van oorsprong Amerikaans/ Engels. Natuurlijk kun je wel al zelf longposts schrijven, maar dat is nog want anders dan Nederlandse bronnen zoals bijvoorbeeld dit blog.

Door

Erik Dekker

op 7 October 2014

Bedankt voor het heldere artikel Alexis. Wat betreft het opvolgen van aanbevelingen volg ik het devies van Guido. Alleen de relevante aanbevelingen. En dan vaak alleen nog als ik ingelogd ben. De aanbeveldingen per mail negeer ik vaak omdat ik als ik mail verwerk niet met LinkedIn bezig ben.

Reactie plaatsen