5 Grootste fouten die ondernemers maken op Linkedin
3 juli 2014 

5grootste fouten die ondernemers maken op Linkedin

Ondernemers zijn natuurlijk altijd op zoek naar omzet. Daartoe staat hen een groot aantal middelen ter beschikking, van koude acquisitie tot netwerken, van blog tot reclame en nog veel meer. Een van de tools die je daarbij kunt gebruiken is social media, en met name Linkedin. Net als al die andere middelen, zul je ook social media echter met beleid moeten inzetten. Dat betekent dat je EXACT moet weten wie jouw ideale klant is, wat de behoeften zijn van die klant, hoe die klant denkt en vooral ook hoe die klant zoekt naar wat jij hem kunt bieden, jouw expertise.

Een van die social media is Linkedin, dat met name door ‘professionals’ wordt ingezet om werk te vinden of opdrachtgevers. De vijf grootste fouten die zelfstandig ondernemers maken op LinkedIn weerhouden diezelfde ondernemers er echter van LinkedIn écht effectief te gebruiken. Een overzicht van de vijf grootste fouten die zelfstandig ondernemers maken op LinkedIn:

Veel zelfstandig ondernemers zijn ‘owner’

Wat ik mij dan meteen afvraag is: wat doet een ‘owner’? Wat zou de specialiteit zijn van een ‘owner’? Waarschijnlijk is die specialiteit er wel, maar je doet er dan natuurlijk wel goed aan om die specialiteit te etaleren. Noem jezelf daarom niet ‘owner’. Vertel niet wat je bent, maar wat je doet! Lees hierover meer bij de derde fout: de kopregel.

Eigenaar (Owner) Linkedin

Weet welke trefwoorden voor jou belangrijk zijn en gebruik ze!

Trefwoorden zijn voor ‘zoekers’ wat stroop is voor vliegen: maak een lijstje met trefwoorden die potentiële opdrachtgevers zouden kunnen gebruiken, wanneer zij op zoek gaan naar jouw diensten of producten. Vreemd genoeg blijken ondernemers zelf vaak een slechte raadgever bij het samenstellen van een lijstje met trefwoorden. Ga in ieder geval uit van je klant: welke woorden gebruikt een potentiële klant om jouw producten of diensten te vinden?

Om daar achter te komen gebruik ik in mijn workshops een oefening die ondernemers vaak tot andere inzichten brengt:

Pak een stapel post-its, schrijf op elke post-it een trefwoord waar jouw doelgroep jouw kennis en ervaring op moet vinden. Plak de post-its met de trefwoorden in volgorde van belangrijkheid. Zorg dat je minimaal 5 en maximaal 10 trefwoorden noteert.

Bel vervolgens een van je klanten en leg uit dat je graag wilt weten welke trefwoorden hij zou gebruiken om jouw diensten te vinden via een zoekmachine op internet. Laat die klant nog niet weten wat jij als trefwoorden hebt opgeschreven. Vertel hem zo nodig nog even kort wat jij te bieden hebt en wat jouw expertise is. Vraag vervolgens welke trefwoorden hij zou gebruiken om jouw expertise te vinden. Overleggen is natuurlijk toegestaan, maar probeer open te staan voor suggesties.

Herhaal dit bij nog een aantal klanten.

Vergelijk de nieuwe trefwoorden met de trefwoorden die jij zelf had genoteerd. Gebruik de nieuwe trefwoorden als je vindt dat ze van toepassing zijn op jouw expertise.

Om te zien welke woorden je momenteel het meest gebruikt op je LinkedIn profiel of op je website kun je een zogenaamde ‘Wordcloud’ maken. Een van de sites waarop je dat kunt doen is wordle.net

Wordcloud

De professionele kopregel

Dit is de korte tekst die onder je naam staat bovenaan in je LinkedIn profiel. Beschouw de kopregel als een mini-pitch. Je krijgt de kans om in 120 tekens duidelijk te maken

    1. wat je doet,
    2. hoe je dat doet,
    3. voor wie je dat doet en
    4. wat daarvan het resultaat is.

Realiseer je dat die kopregel zichtbaar is wanneer jouw profiel wordt gevonden door potentiële opdrachtgevers in zoekmachines als Google en Bing. Zorg er dan ook voor dat die potentiële opdrachtgevers geïnteresseerd raken in jouw profiel door een duidelijke kopregel. En vergeet niet: gebruik je trefwoorden in je kopregel!

De samenvatting

Samenvatting Linkedin
In de samenvatting heb je 5000 tekens ter beschikking om een geïnteresseerde klant binnen te halen. Gebruik ook hier je trefwoorden!

Zet de belangrijkste informatie bovenaan: Realiseer je dat de meeste mensen niet houden van grote lappen tekst. Dat betekent niet dat je die 5000 tekens niet moet gebruiken. Wat het wél betekent is dat je de belangrijkste informatie bovenaan moet zetten. Maak er geen roman van, zeg ik wel eens. Begin zakelijk op te schrijven welke problemen jij oplost en hoe je dat doet. Wees zo specifiek mogelijk en wijd niet te veel uit. In de eerste alinea zet je de meest essentiële informatie. Pas daarná kun je wat uitweiden, als je dat nodig vindt.

Extra tip: Vermeld je contactgegevens: Natuurlijk heb je je contactgegevens vermeld in je LinkedIn profiel. Buiten je derdegraads netwerk kunnen anderen echter jouw contactgegevens niet zien. Toch wil je dat iedereen die jouw profiel interessant vindt, de kans heeft om makkelijk met je in contact te komen. Zet daarom je contactgegevens ook nog in je Samenvatting. Ik heb ze zelf bovenaan gezet, zodat iedere bezoeker aan mijn profiel mijn telefoonnummer, e-mailadres en Skype ID meteen bij de hand heeft. Het heeft me al opdrachten opgeleverd!

Vraag om aanbevelingen

Wat hebben aanbevelingen te maken met een goede vindbaarheid? Ten eerste: iemand die zich etaleert als expert, maar geen aanbevelingen heeft van klanten heeft toch wat minder geloofwaardigheid dan een expert die door zijn klanten van harte wordt aanbevolen.
Bovendien kunnen aanbevelingen ook trefwoorden bevatten.

Ik ben benieuwd: Gebruik jij Linkedin al op de juiste manier?

Over de schrijver
Ik geef social media workshops en trainingen aan zelfstandig ondernemers en werkzoekenden. Mijn expertise is LinkedIn, waarmee ik de deelnemers aan mijn workshops op het pad zet van meer opdrachtgevers en meer omzet door hun LinkedIn profiel vindbaar te maken. Sinds februari 2005 maak ik professioneel gebruik van LinkedIn. Mijn eerste baan vond Ik in 1989 al via een Bulletin Board System, een voorloper van de huidige social media. In mijn bedrijf Computaal combineer ik mijn passie voor taal en automatisering met mijn vermogen om kennis over te dragen op een aansprekende manier.
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 9 July 2014

Goed verhaal Guido. Je eerste punt is iets wat ik al vaker zeg tegen diverse zelfstandigen. Sommigen willen helaas maar niet begrijpen dat het interessanter is te weten wat je te bieden hebt dan wat je "bent". En dit geldt dus ook voor de kopregel die vaak niet optimaal gebruikt wordt. Een enorm gemiste kans, omdat dit openbaar is wanneer men je profiel ziet of je in het overzicht komt omdat iemand jou heeft toegevoegd aan zijn of haar netwerk. Ik pas beide continu aan, telkens weer wat verbeteren, aanpassen, zorgen dat ze duidelijk genoeg zijn. De contactgegevens in de samenvatting vind ik ook erg nuttig, had ik nooit aan gedacht en zal ik zeker ook toepassen nu. Een goed en waardevol blog, dank je!

Guido Makor

Door

Guido Makor

op 16 July 2014

Bedankt voor je enthousiaste reactie Nathan en bedankt voor je terechte toevoeging! Ook ik pas met regelmaat zowel kopregel als samenvatting van mijn LinkedIn profiel aan. Let wel: doe dit niet té vaak. Google moet immers de tijd krijgen om de pagina opnieuw te indexeren en de nieuwe content te presenteren in zoekresultaten! Afgezien daarvan is het zeker goed om met enige regelmaat kopregel en samenvatting aan te passen en daarna in de gaten te houden wat daarvan de consequenties zijn voor het aantal bezoeken aan je profiel of het aantal keren dat je profiel in LinkedIn zoekresultaten wordt weergegeven.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 16 July 2014

Eerlijk gezegd is de indexering in Google van mijn LinkedIn-profiel geen prioriteit voor mij. Laat mensen mij maar vinden op mijn site :-) Toevallig ontving ik afgelopen week een bericht op LinkedIn, waarin mij gevraagd werd waarom mijn keywords zo slecht in mijn profiel stonden. Heel eerlijk: aangezien ik mij met SEO bezighoud, zal ik toch vooral met mijn website gevonden moeten worden. Voor iemand die meer met LinkedIn bezig is, of voor wie het persoonlijke (professionele) profiel belangrijker is dan het bedrijf, zal dat weer anders zijn. Eens?

Guido Makor

Door

Guido Makor

op 16 July 2014

Absoluut mee eens! Het heeft weer alles te maken met de aloude vraag: wat is je doelgroep en waar bevindt die doelgroep zich? En dus met de afgeleide vraag: waar wil jij 'engagen' met jouw doelgroep?

Reactie plaatsen