arrow_drop_up arrow_drop_down
14 april 2015 

De LinkedIn showcasepagina

Op 14 april van dit jaar introduceerde LinkedIn een nieuw onderdeel voor ondernemers: de LinkedIn showcasepagina. De term showcasepagina zou je kunnen vertalen als ‘etalagepagina’: je brengt er een product, dienst of bedrijfsonderdeel mee onder de aandacht van klanten en potentiële opdrachtgevers. Met een LinkedIn showcasepagina kun je je producten en diensten categoriseren en richten op specifieke doelgroepen. Lees verder voor details en ideeën.

Wat kun je zoal doen met een LinkedIn showcasepagina?

Zoals ik al schreef: ‘je brengt er een product, dienst of bedrijfsonderdeel mee onder de aandacht van klanten en potentiële opdrachtgevers’. Ook verschillende bedrijfslocaties, een portfolio, productgroepen, tijdsgebonden aanbiedingen zoals zomeraanbiedingen, evenementen of een uitverkoop kun je promoten met deze nieuwe dienst van LinkedIn.

De limiet is je eigen creativiteit. LinkedIn stelt (nog) geen eisen aan de inhoud of het doel van je showcasepagina.

Zelf zegt LinkedIn over het doel van showcasepagina’s het volgende: “Deze pagina’s zijn bedoeld om langdurige relaties met een specifieke doelgroep te ontwikkelen en zijn niet zinvol voor kortlopende marketingcampagnes. Als u een belangrijke, terugkerende gebeurtenis hebt met unieke volgers, is een showcasepagina mogelijk zinvol. Als u een eenmalige gebeurtenis hebt, kunt u het beste via onze andere advertentieproducten uw gebeurtenis op LinkedIn promoten.”

Aangezien die advertentieproducten natuurlijk niet gratis zijn, ben ik daar zelf wat eigenwijs in. Zo kan een LinkedIn showcasepagina uitstekend een evenement promoten, ondanks het eenmalige karakter van een evenement, mits daar ruim van te voren mee wordt begonnen. Daarmee zeg ik overigens niet dat de advertentieproducten van LinkedIn overbodig zijn!

Voor elke LinkedIn showcasepagina zijn statistieken beschikbaar, waarop je kunt zien hoe vaak de pagina bezocht is, hoeveel volgers deze heeft en welke updates het beste bekeken worden. Daarnaast kun je een post vastmaken aan de bovenkant van de pagina voor meer exposure en bovendien kun je elke post apart nog promoten bij je volgers. Dat laatste is overigens een betaalde dienst. Dat deze goed werkt, weet ik inmiddels uit ervaring.

Voorbeelden

In een LinkedIn showcasepagina kun je korte artikelen plaatsen, inclusief afbeeldingen, of links naar webpagina’s, zoals blogartikelen, productpagina’s op je website, Pinterest afbeeldingen, Youtube video’s et cetera.

  • Een fotograaf of websitebouwer zou bijvoorbeeld een portfolio kunnen opzetten per onderwerp of categorie,
  • Een groothandel zou een LinkedIn showcasepagina kunnen opzetten met links naar aanbiedingen op de webshop,
  • Een modeontwerper kan verschillende LinkedIn showcasepagina’s aanmaken: een voor dames en een voor heren, een pagina voor bruidskleding, en wellicht zelfs een aparte pagina voor stoffen of printjes,
  • Een evenementenbureau kan een LinkedIn showcasepagina aanmaken voor elk evenement met aankondigingen, nieuws, flyers, acties en foto’s.

Voor Computaal heb ik een showcasepagina over LinkedIn trainingen opgezet, met links naar blogartikelen met tips over LinkedIn, infographics over LinkedIn via Pinterest en productpagina’s van de verschillende trainingen.

Hoe werkt een LinkedIn showcasepagina en waar moet ik op letten?

Aanmaken en verwijderen

  • Je kunt alleen een showcasepagina aanmaken als je al een bedrijvenpagina hebt op LinkedIn. De showcasepagina wordt onderdeel van die bedrijvenpagina. Een duidelijke uitleg over de manier waarop je een showcasepagina aanmaakt, vind je op LinkedIn: Hoe maak ik een showcasepagina?
  • In totaal kun je 10 showcasepagina’s aanmaken. Over het algemeen is dit ruim voldoende. Heb je er meer nodig, dan kun je dit apart aanvragen bij LinkedIn,
  • Per dag kun je maximaal 2 nieuwe showcasepagina’s aanmaken,
  • Heb je eenmaal een showcasepagina aangemaakt, dan vind je deze niet als tab boven je bedrijvenpagina, maar in de rechter kolom naast je bedrijvenpagina. Iedere showcasepagina die je aanmaakt als onderdeel van je bedrijvenpagina zal daar verschijnen. Een klik op het gekozen logo leidt de bezoeker naar de betreffende pagina,
  • Wil je een showcasepagina verwijderen, dan kun je dit helaas (nog?) niet zelf. Neem daarvoor contact op met LinkedIn. Je hebt dan de volgende gegevens nodig:
    • Ben je zelf beheerder van de bovenliggende bedrijfspagina?
    • Ben je zelf beheerder van de showcasepagina die je wilt deactiveren?
    • URL van de showcasepagina
    • De reden voor je verzoek tot verwijdering

De inhoud van een showcasepagina

In mijn inleiding heb ik al een aantal voorbeelden genoemd van mogelijke showcasepagina’s en de content waarmee je deze kunt vullen. De manier waarop je een showcasepagina vult, is heel eenvoudig:

    • Onder de ‘banner’, in het lichtgele vlak, kun je een update delen. Je kunt dit doen door zelf een (korte) tekst te schrijven en daar een afbeelding aan toe te voegen (klik op de paperclip),
    • Echter, veel makkelijker, maar vooral ook veel nuttiger, is het om de URL (het webadres) van een bestaand blogartikel, een productenpagina of andere content te kopiëren uit je browser en in dit veld te plakken. LinkedIn maakt dan een link naar de gekopieerde URL en neemt een van de afbeeldingen over, die het op die pagina vindt. Zo leidt je de lezers naar je eigen blog of productenpagina, en dat is weer goed voor je SEO,
    • Wil je een andere afbeelding tonen bij de update op je showcasepagina, dan kun je dit doen door je muis over de door LinkedIn gekozen afbeelding te bewegen en te klikken op ‘Afbeelding uploaden’.Dit kan ook als LinkedIn geen afbeelding gevonden heeft.Zo wijzig je een afbeelding van een update in je LinkedIn showcasepagina

 

  • Indien je regelmatig updates plaatst, maar een van die updates meer aandacht wilt geven op je showcasepagina, dan kun je de update ‘Bovenaan vastpinnen’, zodat deze geheel bovenaan blijft staan, ook als daarna andere updates worden geplaatst. De optie ‘Bovenaan vastpinnen’ verschijnt onderaan een gepubliceerde update.Je kunt slechts 1 update bovenaan vastpinnen. Zodra je een andere update bovenaan vastpint, vervangt deze de tot dan toe vastgepinde update.

Beheer en onderhoud

  • Niet alleen kun je per showcasepagina meerdere beheerders aanstellen, ook kun je per showcasepagina verschillende beheerders aanstellen. Het idee hierachter is dat verschillende diensten en producten ieder hun eigen specialisten hebben. Zo kan een showcasepagina worden beheerd door een specialist met voldoende kennis van het product of de dienst waar deze aan gewijd is.
  • Je kunt alleen beheerders aanstellen als die van jou een contact zijn.

Return on Investment

LinkedIn heeft de laatste jaren steeds meer aandacht besteed aan analyses in de vorm van mooi uitgewerkte grafieken. Ook bij de showcasepagina’s wordt je een heel arsenaal geboden aan grafieken en statistieken, waardoor je een beter idee krijgt van de prestaties van je pagina en je je aanbod nog scherper kunt maken.

Alleen als paginabeheerder kun je de analysemiddelen van jouw bedrijfs- of showcasepagina zien.

Analyses en grafieken voor je LinkedIn showcasepagina

Zo kun je:

  • bekijken hoe interessant je individuele plaatsingen gevonden worden,
  • trends vaststellen op basis van belangrijke statistieken,
  • meer inzicht krijgen in de demografische gegevens van je volgers en bronnen (naar senioriteit, bedrijfstak, bedrijfsgrootte en functie).

Maandelijks krijg je per e-mail van LinkedIn een keurig overzicht van de prestaties van de door jou beheerde bedrijfs- en showcasepagina’s.
(bron: LinkedIn)

Een LinkedIn groep toevoegen. Waarom?

  • Naast de genoemde links en updates kun je ook LinkedIn groepen toevoegen aan je showcasepagina. Een groep kun je toevoegen als deze ondersteuning biedt voor het product of de dienst waar de showcasepagina over gaat.
  • Je dient zelf lid of beheerder te zijn van een groep om deze aan de showcasepagina toe te kunnen voegen.

Doelgroepsegmentering: gerichte updates delen met een specifieke doelgroep

Tot 14 april 2014 kende LinkedIn de mogelijkheid om via het tabblad ‘Producten en Services’ doelgroepsegmentering toe te passen, waarmee je een product of dienst kon richten op een specifieke door jezelf gedefinieerde doelgroep.
Die mogelijkheid is nu onderdeel van showcasepagina’s en kan worden toegepast op elke update die je plaatst.

  • Je bedrijf dient minimaal 100 volgers binnen de geselecteerde doelgroep te hebben om een gerichte update te plaatsen,
  • LinkedIn schrijft hierover: “Als bezoekers deel uitmaken van de doelgroep die je hebt ingesteld voor een update, zullen deze bezoekers bedrijfsupdates zien die specifiek voor hen zijn bedoeld, evenals updates waarvoor geen specifieke doelgroep werd ingesteld. Zij zullen geen updates zien die voor een andere doelgroep zijn bedoeld.”

Aandachtspunten

Je kunt natuurlijk zomaar een showcasepagina aanmaken. Het is echter, zoals altijd in social medialand, handig om van te voren eerst goed te hebben nagedacht over wat je wilt bereiken met die showcasepagina:

  • Wat ga je doen: welk specifiek product of welke unieke dienst wil je promoten?
  • Welke doelgroep wil je bereiken?
  • Hoe vaak ga je updates plaatsen op je showcasepagina?
    • Zorg in ieder geval voor regelmatige updates,
    • Zorg dat je niet te veel pagina’s hebt óf dat je per pagina verschillende beheerders instelt,
    • Zorg ervoor dat je van te voren al een aantal updates hebt klaarliggen, zodat je showcasepagina al niet meteen de aanblik heeft van een dorre woestijn.
  • Zorg voor voldoende bronnen om je pagina mee te vullen. Denk hierbij onder meer aan:
    • Verschillende beheerders die elk voor hun eigen content zorgen,
    • blogartikelen; dit mogen best wat oudere artikelen zijn, zolang ze maar up-to-date informatie geven,
    • Pinterest-afbeeldingen van een van je ‘boards’,
    • productpagina’s,
    • Youtube video’s.

Zeker als je meerdere showcasepagina’s hebt, doe je er goed aan om met een zogenaamde contentkalender te werken, waarin je opneemt wie op welke dagen en op welke showcasepagina nieuwe updates plaatst.

Promotie van je showcasepagina

Als je eenmaal een showcasepagina hebt, dan ben je er nog niet. Je wilt immers dat de pagina populair wordt. Bovendien heb je minimaal 100 volgers nodig om met doelgroepen en doelgroepsegmentering te kunnen werken.

Er zijn een aantal manieren om te zorgen voor publiek en volgers:

  • Vraag klanten je showcasepagina(‘s) te volgen,
  • Op je LinkedIn persoonsprofiel kun je natuurlijk drie websites opnemen; maak van een van die links een link naar je kersverse showcasepagina,
  • Stuur met regelmaat een update vanuit je persoonsprofiel met een link naar je showcasepagina,
  • Neem een link naar je showcasepagina op in je e-mailhandtekening,
  • Noem de showcasepagina in je nieuwsbrief,
  • Voeg een link naar je showcasepagina toe aan je website,
  • Gebruik andere social media om je showcasepagina te promoten.
  • Vergeet tot slot de ‘Sponsored updates’ niet. Die kosten weliswaar wat, maar je zult merken dat ze voor een brede verspreiding zorgen, waar je gegarandeerd volgers aan over houdt.
    Gebruik sponsored updates om diensten of producten extra te promoten en voor een nog grotere zichtbaarheid

Helaas werkt de optie ‘Sponsored updates’ nog niet perfect. Zo krijg ik tijdens het aanmaken van een gesponsorde update regelmatig de melding dat ik me moet aanmelden, terwijl ik al aangemeld ben. Bovendien presenteert LinkedIn me niet met de mogelijkheid om me op dat moment alsnog aan te melden; ik moet me dus eerst afmelden en dan weer aanmelden, waarna ik terug moet naar de update die ik wil sponsoren. Dat moet toch gebruikersvriendelijker kunnen, LinkedIn?!

Conclusie

LinkedIn heeft met showcasepagina’s een mooi product afgeleverd. Er is duidelijk over nagedacht, het voegt werkelijk wat toe en het is nog gratis ook. Met een goede strategie, een welomschreven stappenplan en de nodige creativiteit kun je met showcasepagina’s een eigen doelgroep bereiken, die uiteindelijk alleen die updates te zien krijgt waarin men geïnteresseerd is.
Daarmee is niet gezegd dat showcasepagina’s perfect werken. Met name aan de interface rondom Sponsored updates kan nog wel wat verbeterd worden en het aanmeldprobleem zal er voor zorgen dat niet iedereen die functie ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Al met al denk ik dat iedere ondernemer het aan zichzelf verplicht is zich in showcasepagina’s te verdiepen. Als je het geduld, de tijd en de content hebt, dan kun je met een showcasepagina je vindbaarheid en zichtbaarheid aanzienlijk verhogen! En bovendien krijg je er tastbare resultaten voor terug.

Wellicht krijg je uit dit verhaal de indruk dat showcasepagina’s alleen maar voordelen hebben. Toch is dit niet zo. Over de nadelen schreef ik eerder het artikel ‘Voordelen en nadelen van de nieuwe showcasepagina in LinkedIn’ op mijn eigen blog.

Ik ben benieuwd of jij al een showcasepagina hebt. Plaats je regelmatig updates? Merk je het verschil in bezoeken aan je website? Misschien gebruik je de pagina op een heel andere manier? Laat het weten in een reactie hieronder.

Over de schrijver
Ik geef social media workshops en trainingen aan zelfstandig ondernemers en werkzoekenden. Mijn expertise is LinkedIn, waarmee ik de deelnemers aan mijn workshops op het pad zet van meer opdrachtgevers en meer omzet door hun LinkedIn profiel vindbaar te maken. Sinds februari 2005 maak ik professioneel gebruik van LinkedIn. Mijn eerste baan vond Ik in 1989 al via een Bulletin Board System, een voorloper van de huidige social media. In mijn bedrijf Computaal combineer ik mijn passie voor taal en automatisering met mijn vermogen om kennis over te dragen op een aansprekende manier.
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 19 August 2014

Goed artikel Guido, dank weer voor het delen van jouw LinkedIn kennis. Ik ben direct aan de slag gegaan, maar wat is het uploaden van een afbeelding toch een drama. Weer typisch iets van LinkedIn om een aantal zaken niet gebruikersvriendelijk aan te pakken. Misschien te veel nerdy programmeurs die vasthouden aan "het moet zus en zo"? De ene afbeelding is te groot, de ander te klein, weer een ander te lang... Ik ben maar gestopt met een afbeelding erbij te plaatsen. Bizar dat die afbeelding echt precies moet kloppen en de logo's gewoon automatisch worden aangepast. Verder erg fijn dat je dit artikel hebt geschreven, dank!

Guido Makor

Door

Guido Makor

op 19 August 2014

Dank je Nathan! Over welke afbeelding heb je het? De banner van een showcasepagina dient niet groter te zijn dan 2 MB en moet minimaal 974 x 330 pixels zijn (en vraag mij niet waarom het 974 is en geen 975!). Als de afbeelding breder en/of langer is, dan krijg je de kans deze bij te snijden. Voor de afbeelding bij een individuele update heb ik nog geen limiet ontdekt. Ik ben benieuwd over welke afbeelding jij het hebt, Ik gebruik overigens het gratis programma PaintDOTnet op Windows om plaatjes samen te stellen en op grootte te knippen, Je zou ook The Gimp kunnen proberen. In ieder geval bedankt voor je compliment; ik heb het artikel met veel plezier geschreven!

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 21 August 2014

Het gaat inderdaad om die banner van de showcasepagina. Ik heb van alles geprobeerd. De ene keer was de afbeelding te klein, dan weer te lang. En bijsnijden, daar kreeg ik nergens de mogelijkheid toe, alleen bij de andere afbeeldingen (de kleinere). Zelfs bij een screenshot op maat wilde het niet. Met frisse moed vandaag weer geprobeerd en ineens kon het wel. Maar goed, zoals we al eerder hebben geconcludeerd, is LinkedIn niet altijd even gebruiksvriendelijk en dat vind ik in dit geval ook weer zo. Wat vind ik dit soort blogs toch fijn, want ik leer weer mooie dingen bij die ik kan gebruiken voor mijn onderneming :-)

Herman Wieser

Door

Herman Wieser

op 25 September 2014

Guido, ik heb dit artikel op Marketingmed.nl gezocht/gevonden omdat LinkedIn voor mij nog een vrij grijs gebied is. Deze info is nieuw, en dus boeiend voor mij. Dank daarvoor! Ik zal je andere artikelen gaan lezen, en je met plezier volgen...

Reactie plaatsen