B2B Leadgeneratie met LinkedIn
17 december 2015 

B2B leadgeneratie met LinkedIn? Laat je overtuigen door deze cijfers!

In mijn artikel ‘Leugens, rotleugens en statistieken‘ (gepubliceerd op LinkedIn Pulse) stelde ik dat je je niet moet laten leiden door de statistieken (metrics) die LinkedIn op veel pagina’s laat zien, maar dat ze slechts verwijzen naar mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten.

Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat statistieken en cijfers nietszeggend zijn. Op de website van een van mijn klanten wordt aandacht gegeven aan ‘Social Customer Service’, ook wel Social CRM genoemd. Social CRM of Social Customer Service voegt een sociale dimensie toe aan de manier waarop we denken over en omgaan met klanten en onze relaties met hen. Dat bij Social Customer Service social media betrokken worden, behoeft geen betoog.

Op die website staan onder meer de volgende cijfers:

  • 23% van de gebruikers kijkt gemiddeld 5x of vaker op Facebook,
  • 34% van de marketeers hebben leads gegenereerd uit Twitter.

Interessante cijfers! Zowel Facebook als Twitter zijn nuttige social media platforms, met elk hun doel en hun doelgroep. In dit geval is dat vooral de doelgroep van B2C marketeers.

B2C versus B2B

Er is natuurlijk een groot verschil tussen de Business to Consumer (B2C) en de Business to Business (B2B) markt in hoe je je doelgroep benadert. Er is dan ook een groot verschil tussen de social media platforms voor beide vormen van marketing. Zo doet de B2C marketeer er verstandig aan om zich te richten op Facebook, Instagram en Pinterest. De platforms die voor de B2B marketeer het meest interessant zijn, zijn LinkedIn, Twitter, SlideShare en Youtube of Vimeo. Overigens, SlideShare is weliswaar een apart platform, maar het is ook onderdeel van LinkedIn.

Als je het hebt over Business to Business, dan zwaait LinkedIn nog altijd de scepter. Dit wordt onderstreept door de volgende cijfers:

  • 40% van alle LinkedIn gebruikers kijkt dagelijks minimaal 1x op LinkedIn,
  • 18% van de LinkedIn gebruikers wereldwijd die professioneel betrokken zijn bij marketing, maken gebruik van een betaald abonnement op ‘LinkedIn ‘Marketing Solutions’,
  • 33% van de B2B marketeers gebruikt LinkedIn (ter vergelijking: voor Facebook is dit 31% en voor Twitter is dit 16%),
  • 81% van de B2B marketeers die actief zijn op LinkedIn gebruikt LinkedIn om nieuwe producten te lanceren,
  • 44% van de B2B marketeers die actief zijn op LinkedIn heeft leads gegenereerd via LinkedIn (ReachForce),
  • LinkedIn genereert 80% van alle B2B social media leads.

Dat moeten voor B2B marketeers toch overtuigende cijfers zijn om LinkedIn te zien als een zeer serieuze tool voor hun marketing inspanningen!

Social business op LinkedIn

Een strategie voor leadgeneratie met LinkedIn

Dat het allemaal niet vanzelf gaat, moge duidelijk zijn. De basis blijft altijd een goed en professioneel persoonsprofiel. Daarnaast is het noodzakelijk om je te verdiepen in verschillende manieren om LinkedIn efficiënt en effectief in te zetten voor je onderneming.

In het kort kun je denken aan de volgende zaken:

  • Schrijf een Plan van Aanpak. Ontwikkel een plan om je doelgroep te bereiken. Denk onder meer aan de persoonsprofielen van alle werknemers die contact hebben met de doelgroep, de actieve inzet van die werknemers op LinkedIn, een bedrijfspagina met een corresponderende showcasepagina, het gebruik van groepen, het plaatsen van updates en blogartikelen, et cetera. Denk altijd aan het antwoord op de vraag hoe je bedrijf tegemoet kan komen aan de wensen van de doelgroep via LinkedIn,
  • Creëer meetbare doelen en houd deze bij. KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) hebben een saai imago, maar ze geven een goed inzicht in je doelen en de resultaten van je inspanningen. Ze zijn bovendien onmisbaar in het inzichtelijk maken van de Return On Investment,
  • Gebruik verschillende soorten content, zoals blogartikelen, whitepapers, video’s, presentaties, infographics, afbeeldingen, interviews, vlogs, etc.,
  • Zorg voor de juiste content-mix. Je kunt denken aan een 4-1-1- ratio: voor elke zes content-updates plaats je 4 updates van ‘industry leaders’, originele content (zie hierboven) en content ter promotie van een dienst of product,
  • Zorg voor een contentplan als leidraad voor een consistente aanwezigheid op social media. Wie plaatst wat, waar en wanneer? Onderzoek wat de beste dagen en tijden zijn om je doelgroep te bereiken, zodat je content het grootst mogelijke effect zal hebben,
  • Zorg altijd voor een Call to Action (CTA).

LinkedIn is de toegangspoort tot je merk

Het zakentijdschrift Forbes publiceerde op 10 mei van dit jaar een artikel over LinkedIn leadgeneratie, dat afsloot met: “Je aanwezigheid op LinkedIn werkt als een toegangspoort tot je merk. Als je laat zien hoe interessant je bedrijf is voor anderen en hoe het hun kan helpen, dan zullen zij dat opvolgen via de links en mogelijkheden die je biedt. Je krijgt wellicht niet de enorme zichtbaarheid waarop je had gehoopt, maar de gekwalificeerde leads die je binnenkrijgt via je funnel zullen veel waardevoller zijn.”

Toegangspoort, Call to Action, Leadgeneratie… Haal jij leads binnen via LinkedIn? Heb je nog aanvullende tips? Ik hoor het graag in je commentaar hieronder.

Over de schrijver
Ik geef social media workshops en trainingen aan zelfstandig ondernemers en werkzoekenden. Mijn expertise is LinkedIn, waarmee ik de deelnemers aan mijn workshops op het pad zet van meer opdrachtgevers en meer omzet door hun LinkedIn profiel vindbaar te maken. Sinds februari 2005 maak ik professioneel gebruik van LinkedIn. Mijn eerste baan vond Ik in 1989 al via een Bulletin Board System, een voorloper van de huidige social media. In mijn bedrijf Computaal combineer ik mijn passie voor taal en automatisering met mijn vermogen om kennis over te dragen op een aansprekende manier.
Reactie plaatsen